h1

En solskenshistoria om läsning

25 februari 2009

Väldigt ofta berättar jag för mina elever att läsningen är nyckeln till framgång. Inte bara i skolan, utan även i livet. Som vuxen förväntas man göra val där man ska placera sin framtida pension. För att få maximal utdelning av sin pension gäller det att placera sina pensionspengar väl, läsa igenom avtal olika förvaltare har och granska vilken avgift de tar för att sköta pensionspengar. Vem ska få äran att förvalta mina pensionspengar?

Man kan välja att avstå av olika skäl. Väljer man att avstå för att man inte kan läsa den svåra text som berättar om hur man ska göra, har man avstått på grund av att man inte kan. Då blir detta ett handikapp och även på sikt ett demokratiskt problem. Ett visst antal medborgare kan inte  läsa tillräckligt bra för att tillvarata sig sina demokratiska rättigheter. Det finns mängder av liknande situationer, som gör att människor som inte läser tillräckligt bra, inte kan delta i samhället på samma villkor som de som läser bra. Redan i skolan är läsningen superviktig. De elever som läser bra kan tillgodogöra sig de svåra läromedelstexterna på ett bra sätt. De utvecklar också sitt abstrakta tänkande och sitt språk.

För två år sedan hade jag i min 8:a en pojke som heter Micke. Det var mars månad och han sökte upp mig för att han inte hade något att läsa. Han undrade om jag hade några tips. Jag frågade honom om han hade läst böckerna om Harry Potter. Det hade han inte, men han hade sett filmerna. Jag frågade då om han gillade filmerna och det gjorde han. Lite motvilligt tog han emot den första Harry Potterboken eftersom den var tjock, bortåt 370 sidor. Redan efter en vecka sökte han upp mig och var helt till sig: ”Det är ju massa som är med i boken och som inte finns med i filmen”, konstaterade Micke.

Redan efter två veckor hade Micke läst ut den första boken och lånade den andra boken. Micke var helt inne i Harry Potters värld och kunde smått försvinna när det var lästid i skolan. Han ville ofta få tid till läsning och hemma läste han hela kvällarna. Vid skolavslutningen i årskurs 8 hade han läst ut de första fyra böckerna, totalt cirka 2000 sidor. Jag försåg honom med Harry Potter och Fenixordern, en tegelsten på 1000 sidor, som Micke kunde roa sig med under sommarlovet.

När skolan började i augusti, sista året i grundskolan, fick jag tillbaka boken av Micke. Han fick låna Harry Potter och halvblodsprinsen, den sjätte boken i serien. Den läste Micke ut på drygt tre veckor. Jag förökte få honom att läsa den sista Harry Potterboken på engelska, den hade inte kommit ut på svenska vid det tillfället. Micke kände inte att hans engelska språk var tillräckligt bra för att förstå alla nyanser, han väntade på översättningen som skulle komma i november. Alltså ungefär 2,5 månads spänd väntan. När den sjunde och sista boken om Harry Potter kom ut, lade Micke beslag på den omedelbart och tokläste den. I början av december var Micke klar med hela serien om Harry Potter.

På 9 månader, från mars till början av december, hade Micke läst ungefär 4500 sidor. Vilken prestation!  Jag pratade med Mickes mamma som tyckte sig märka att Mickes språk hade förändrats. Om mamman hade märkt skillnad på Mickes språk, hur hade då hans tänkande förändrats?  I skolämnena gick det bra för Micke, han hade inga som helst problem att tillgodogöra sig de läromedelstexter som trots allt är ganska svår. Framför allt i SO och NO.  Däremot gick det mycket bra för Micke i svenska. Han hade tidigare varit en god skribent, men hade nu utvecklats till en utmärkt skribent. Det slutgiltiga beviset var MVG i betyg och svensklärarnas pris för bästa novell.  Jag läste själv novellen och kunde konstatera att den var fantastisk. Han hade inte bara skrivit en bra och intressant novell, utan han använde språket på ett lysande och målande sätt.

Mickes språkliga resa är bara början till att han har identifierat sig som läsare, att han under hela sitt liv kommer att veta hur underbart det är att läsa. Han har gått in i den värld där man själv skapar filmen i sin egen skalle. Detta kommer även få konsekvenser för hur lätt han kommer att ta till sig skriven text i framtiden. Det vill säga, hur han kan tillvarata sina demokratiska rättigheter.

För mig som lärare var det en seger. Att få en ung människa att utvecklas på det sättet kändes och känns helt underbart. Vad hade jag gjort? Nästan ingenting. Javisst, jag pratar mycket om läsning, men jag hade varit på rätt plats vid rätt tillfälle. Jag hade lämnat ut rätt bok. Resten skötte sig själv, jag bara matade honom med böcker så fort han blev klar. Många av ni som läser detta vet hur skönt det är att läsa. Ni som inte vet det och vill utvecklas som läsare, det finns en bok som väntar på er. Frågan är bara vad du är intresserad av för typ av böcker. Om du säger att du inte är en läsare, stämmer inte det. Alla människor kan bli läsare, också du! Bestäm dig – du kan ta identiteten som läsare!

Gillar du Harry Potter och har läst alla böcker har jag ett klockrent boktips. De fyra böckerna om Setimus Heap, första boken heter Magi och serien är skriven av Angie Sage.  Välj bort tv, dator och dataspel för några kvällar och bege er in i böckernas underbara värld. En investering för livet!

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 338 andra följare