h1

Öppet hus på Engelska skolan

23 januari 2010

Jag var idag på öppet hus på Engelska skolan i Gubbängen. Min stora son Malcolm går redan där, i årskurs 6 och nu är det dags för lillebror Douglas, som i höst börjar årskurs 4. Först var det ett informationsmöte för föräldrar och barn i aulan och sedan gick blivande eleverna med lärare till klassrummen och hade lektion i ungefär 2,5 timme. Föräldrarna satt kvar i aulan och fick ännu en genomgång av vad Engelska skolan står för och vad som förväntas av eleverna.

En ledstjärna som Engelska skolan har är fem ledord, som eleverna ska leva upp till. Eleverna ska vara punktliga och vara förberedda inför varje lektion. De ska vara samarbetsvilliga med alla elever och lärare, vara aktiva och positiva. Detta håller skolan hårt på. Och det funkar! Lärarna har högt ställda förväntningar på att alla elever ska lyckas, utifrån sitt utgångsläge. Och det funkar! Något annat viktigt är att fokus ligger på kunskap. Och det funkar!

Som förälder, lärare och skolledare blir jag glad varje gång jag kommer till Engelska skolan. Man kan ha världens finaste lokaler, göra världens flashigaste broschyrer och ha världens bästa föräldramöten, men om man inte levererar resultat står man sig slätt. Det är i slutänden alltid innehållet som räknas. Att eleverna trivs i en god arbetsmiljö, där lärarna tror på ens kapacitet och möjlighet och där fokus ligger på kunskap. Jag pratade med Hanna, som gick i min klass på Lärarhögsskolan i Stockholm och som jobbar på Engelska skolan i Enskede. Hon berättade att lärarna var engagerade och att hon trivdes oerhört bra. Hon behövde aldrig höja sin röst, eller lägga ner en massa tid på mobiler, mössor och annat. Hon tyckte att hon hade mycket mer energi över till att vara glad med eleverna än när hon tidigare hade jobbat i en kommunal skola. Hon menade att det var ett sådant stort energiläckage när hon jobbade i den kommunala skolan, att hela tiden behöva tjafsa om sådant som inte var tillåtet. På Engelska skolan har de regler som följs slaviskt och följs upp regelbundet. Bryter man mot reglerna får det konsekvenser. Hon berättade att även hennes elever sa att lärarna på Engelska skolan var mycket gladare och positivare än deras tidigare lärare. Dessutom levererar skolan väldigt bra betygsresultat år ut och år in. Det är just detta som gör mig glad.

Friskola eller inte friskola? Inte bra med friskolor om det innebär att ägarna ska ta ut feta vinster på skattemedel om kvaliteten brister. Jag är säker på att Engelska skolans ägare tar ut vinst, men skolkoncernen håller hög kvaliteter och bygger hela tiden ut. Jag har svårt med att statliga och kommunala verksamheter säljs ut, för det drabbar ofta den enskilda medborgaren negativt i form av sämre kvalitet och högre avgifter (se Privatiseringens pris). Men jag har inte ett dugg svårt för privata verksamheter som håller en hög kvalitet. Det skulle vara trevligt om svensk kommunal skola kunde konkurrera, men hittills verkar det vara få kommunala skolor som kan uppvisa samma kvalitet. Man kan fråga sig varför?

About these ads

17 kommentarer

  1. Klart de kan, med rätt ledning och rätt lärare. Jag tror och skolans inställning smittar av sig på eleverna, alltså om skolan är tydlig med något så klart kan man överföra det. Det är viktigt med ramar o budskap. Eftersom skolan är så tydlig med det så är det även lätt för nya lärare att ta till sig det. Sen måste man ju ha det i beaktning att föräldrar och barnen har valt denna skola, när man gjort ett eget val så vill man ju verkligen det. Vi har många föräldrar som inte väljer, som inte orkar, som inte kan. Därför gillar jag inte friskolor, för att det ändock segregerar människor. Jag är fullt övertygad att detta skulle kunna göras på kommunala skolor.


  2. Jag håller med dig Vivika, den sociala segregationen till friskolor är det största problemet, inte vinstdiskussionen. Det är överlag de föräldrar som är framåt, som vet hur man gör, som har språket och så vidare, som ser till att sondera terrängen på vilka skolor som är bra. Men som du säger, klart att den kommunala skolan skulle kunna uppnå det de gör på engelska skolan. Men då krävs det en hel del förändring.


  3. Som alltid många kloka tankar Johan. En viktig faktor du missade är frågan om var de elever tar vägen som inte klarar av reglerna. Den kommunala skolan har att ta emot de elever som inte klarar ett hårt regelverk eller att vara den som bär ansvaret för att hitta sin egen kunskap. Det senare mer representerat av Kunskapsskolan än Engelska. Det sunda vore att den skola där eleven är inskriven tar det fulla ansvaret för att elevens demokratiska kunskapsrätt – även mer krävande elever. Din huvudfråga återstår men det är väl upp till oss att visa att det går. Allt gott bästebror fortsätt kampen.


    • Peter!
      Du har helt rätt, det är ett stort problem med de ungar som är svagast, alltså de som verkligen inte klarar av stiffa regler och ta ansvar för sitt egna beteende. Både du och jag har stor erfarenhet av denna elevtyp. Håller med dig, det är klart att vi skulle kunna få en kommunal skola att fungera lysande med även dessa elever. Det har vi bevisat!


  4. Hej! Vad glad jag blir av att läsa din blogg om den engelska skolan. Vår dotter skall börja i engelska skolan i Borås i höst, i sjätte klass. Den stratar upp nu i Borås och som förälder är det ju gott att höra positivt om det som komma skall!


  5. Hej Elisabeth!
    Kul att jag kan glädja dig och att du och förhoppningsvis din dotter är spända av förväntning för vad som komma skall.

    Engelska skolan är inte bara ros, det finns en del problem också. Ett stort problem är att det är många lärare som slutar, att det är en stor omsättning på lärare. Genom en del kommentarer på min blogg visar det sig att det kan bero på att skolledningen är ganska hård och har en alltför tuff inställning till sina medarbetare. Detta ska jag undersöka när skolan börjar nu i augusti.

    En annan nackdel är att Engelska skolan tenderar att bli en elitskola, eftersom ”stökiga barn” har svårt att ta eget ansvar för sina studier och sitt beteende. De straffar ut sig själva och ingen tar hand om dem.

    Över lag är dock Engelska skolan och deras koncept mycket mer bra än dåligt, de positiva aspekterna överväger riktigt rejält. När du får möjlighet att vara med från början, att man startar en ny skola, se till att engagera dig lite, för du kan påverka en hel del. Man är mån om att ha goda relationer med föräldrarna och föräldraföreningen på Engelska skolan i Enskede har haft ett mycket bra samarbete med skolledningen.

    Min son Malcolm trivs mycket bra i engelska skolan och han pratar, läser och skriver engelska mycket bra (han har gått där två år). Idag började han läsa Harry Potter och dödsrelikerna (bok 7) på engelska. Han har redan läst de sex tidigare på engelska (två nu i sommar) så det händer en hel del med både språk och inställning till skolarbete. För det är ju kul att lära sig om man får arbetsro.

    Sprid gärna min blogg till alla du känner som är intresserade av skola och skolfrågor.

    Lycka till!

    Johan


  6. Hej.

    Efter en del intressant läsning blev jag tvungen att skriva ett inlägg gällande Engelska Skolan i Enskede. Från förra terminen har det bytts ut hela 20 stycken i personalgruppen. Det är nästan 50% av personalen på skolan.

    Jag hoppas verkligen att du undersöker anledningarna till att så många har valt att säga upp sig/blivit avskedade. Svaret du kommer få från ledningen är att de vill söka sig till andra utmaningar samt att skolan inte passade för dem.

    Sanningen är att en del av personalen inte har något att säga till om även fast det låter så utåt. Personalen blir helt överkörd.

    Nackdelen är att 10-15 av de som slutat är riktigt duktiga och kompetenta lärare. Det var verkligen ett tufft år för de anställda läsåret 09-10.

    Fasaden utåt på skolan är väldigt väldigt fin men egentligen blöder personalgruppen.

    Såklart är det inte bara negativt som jag har att nämna. Det finns väldigt många positiva saker att ta upp också. Men det får tyvärr bli en annan gång!


  7. Jag går på Engelska Skolan i Enskede just nu, och såklart finns det saker med skolan som är mindre bra, men fördelarna överväger nackdelarna stort! Jag tror faktiskt att många lärare slutar eftersom att det är mer press på dem än vad det är på lärarna i kommunala skolor. Vi har tuffa regler i skolan. Man ska ställa sig bakom stolarna när man går in i klassrummet och vänta på att läraren ger en tillstånd att sitta, så fort man går in i skolan ska mobiltelefonen, hörlurarna, och mössan av.

    Om en elev bryter mot reglerna ska läraren skriva en ”behavior warning”,får man 4 ”Behavior Warnings”, blir det kvarsittning. Läxorna ska lämnas in i tid, gör de inte det skrivs en ”Academic Notice”, där eleven och läraren tillsammans får sitta och planera vad man kan göra åt problemet. Funkar det fortfarande inte skriver man ett ”Action Plan”, där föräldern kallas in på ett möte och läraren, eleve, och föräldern sitter tillsammans och planerar hur de ska lösa problemet.

    Förresten så är det inte alls så att skolan koncentrerar sig mest på att eliteleverna ska prestera bra, och några lämnas utanför. Skolans största mål är faktiskt att varenda elev på hela skolan ska, åtminstonde få godkännt i alla ämnen, men att alla ändå ska få en chans att nå sin fulla potential.

    En gång i veckan finns det ”Surgery” i varje ämne där man kan vara i en timme och få extra hjälp ifall man behöver det, eller bara fråga frågor om man undrar över något. Skolan har även ett ”Student Room” där man kan vara under rasterna och spela spel och umgås med kompisarna, och även ett ”Study Hall”, där man kan vara under rasterna och sitta tyst och plugga.

    En sak som är riktigt bra med skolan är att rektorn är mer aktiv än rektorer på andra skolor brukar vara. Han står vid dörren nästan varje morgon och hälsar på eleverna. Han brukar också gå runt i skolan under dagarna och prata med eleverna, och ibland ser man honom i träningskläder i gymnastikhallen där han spelar fotboll med eleverna. Däremot så blir det väldigt tydligt efter att man har gått i skolan en stund att rektorn bryr sig lite föööör mycket om sitt eget rykte, och jag tror faktiskt att det är en av anledningarna till varför många lärare slutar.


  8. Hej Jessica!

    Tack för ditt inlägg, du går ju på skolan och kan ge ett inifrån-perspektiv. Jag har själv två pojkar som går i årskurs 4 och 7 och som trivs oerhört bra. Jag har hört om lite löjliga regler, som att man till exempel inte får kramas. Men annars verkar de flesta elever trivas bra och ha goda studieresultat.

    Rektorn, Mr Clartk är en mycket trevlig och härlig person som jag har pratat med flera gånger. Klart att han bryr sig om sitt rykte, för det innebär något gott för skolan. Min dotter går på Johan Skyttesskolan i Älvsjö, där mr Clark tidigare var lärare. Enligt personal där saknar de honom, han var mycket populär både hos personal och elever.

    Lycka till med din skolgång!

    Johan


  9. Johan, hur har det gått med dina frågor till skolledningen? Har du fått några svar som inte överrenstämmer med det som signaturen Lärare skrev i augusti?

    Jag kan förstå att Jessica upplever att hon får en bra skolgång, det håller jag med om till hundra procent. Eleverna på IESE får en mycket bra utbildning i skolan. Visst, det är en del stränga regler som inte alltid känns helt motiverade men i stort sett får barnen en lugn studiemöjlighet i klassrummet.

    Det som sker i lärarrummen kan ju eleverna omöjligt ha någon koll på, vilket jag inte heller anser att de bör ha, och därför är det svårt för en elev att sia om hur det kommer sig att halva personalstyrkan sa upp sig i slutet av vårterminen. När Jessica skriver att det är mer press på lärarna i Engelska skolan än vad det är på andra skolor kan jag hålla med delvis. Denna press grundar sig i att fasaden ska vara felfri utåt, ”det finns inga existerande problem på skolan”-mentaliteten och total avsaknad av stöd från skolledningen. Lärare blir aktivt motarbetade. Detta är en stor bidragande faktor till varför så många duktiga lärare väljer att lämna skolan. På samma sätt som en elev behöver uppskattning för vad denne gör, behöver lärare uppskattning från sina chefer. Att skolans lärarlöner är under all kritik är naturligtvis även det en bidragande faktor till massuppsägningarna, som för övrigt sker mer eller mindre varje år.

    Engelska skolan har en bra tanke, men ett elitistiskt synsätt på elever. En av anledningarna till höga resultat på skolan är att alla elever inte är välkomna till skolan, de skulle inte passa in i mallen. För hur kan man annars bedriva en skola med nästan 1000 elever och två specialpedagoger?

    Det är även av intresse att se var skattepengarna går. Engelska skolan växer och expanderar mer och mer, de inkomster skolan har investeras i nys skolor för att bygga upp företaget och för att få in ännu mer skattepengar. Ta bara en titt på hur mycket imperiet har gått i vinst de senaste åren.

    Jag väljer att avsluta med att åter citera Lärare:

    ”Fasaden utåt på skolan är väldigt väldigt fin men egentligen blöder personalgruppen.”

    Hur många i personalstyrkan har jobbat kvar längre än tre-fyra år?


  10. Hej igen Anna!

    Jag har pratat med rektorn Robert Clark och ställt frågan direkt till honom, alltså varför så många slutade och att det var oroande. Han menade att det visst var tråkigt att lärare slutade, men han menade att lärarna inte klarade av att hålla sig till de regler som gällde för Engelska skolan. Rektorn sa också att några av lärarna inte orkade med de krav som jobbet ställde på lärarna. Personligen har mina två pojkar haft väldigt positiva och bra lärare, som både är engagerade och sprider entusiasm. Dessutom trivs båda två på skolan.

    Det som du tar upp är problematiskt och som jag ser det en kulturkrock. De som leder och sköter om Engelska skolan har en annan syn på vad en chef och rektor har för roll. Det är en rejäl hierarki på Engelska skolan, som bygger på att cheferna har erfarenheter, eller syn på skolan som kommer från deras hemländer. Svenska lärare är vana att få göra som de vill utan att rektor går in och granskar. Ställer dessutom rektor krav och är lite tuff som chef är det inte långt till tårar. Detta är en kulturkrock!

    Att ha en arbetsplats som bygger på förtryck och underdånighet är inte bra, verkligen inte något som jag eftersträvar, med dessvärre inget som jag kan kommentera, bara beklaga. För att kunna ha en åsikt måste man ha något att komma med, alltså på plats ha fått uppleva det du skriver.

    Friskolor som tjänar pengar på skattemedel är en annan fråga som politikerna måste ta ansvar för. Dessvärre har man inte gjort det. Personligen tycker jag att skolan ska skötas kommunalt, eller statligt, men jag vet inte om det går att ändra tillbaka? Klart man kan, men det är nog svårt. Däremot tycker jag det är fördjävligt att friskolor tjänar grova pengar, samtidigt som kvaliteten dalar. Detta ska inte få förekomma.

    Jag är medveten om att Engelska skolan och många andra friskolor bidrar till en elitisering av skolan, på kommunala skolans bekostnad. Det blir dock svårare med den nya skollagen, där friskolor inte kan kasta ut elever, utan måste ta ansvar för dem.

    Jag förstår att du inte är nöjd med mitt svar, men det var det bästa jag kunde förmå.

    MVH

    Johan


    • Hej igen Johan!

      Jag vill börja med att säga att jag är helt på din linje vad gäller hur skolan ska se ut i Sverige, jag anser precis som du att skolan borde skötas statligt eller kommunalt men tvivlar på att det kommer att kunna hända igen. Däremot är jag glad över att regelverken har setts över och att det är stora förändringar på gång när det gäller att bedriva skolverksamhet.
      När vi nu har ett friskolesystem i Sverige är det otroligt viktigt att kunna säkerställa kvaliteten på undervisningen för alla barn, oavsett vilka förkunskaper/diagnoser/hemförhållanden de än må ha.

      Jag är glad över att du har tagit upp frågan med skolledaren, men föga förvånad över hans svar. När han menar att de lärare som slutar/slutat gjort detta pga att de inte klarat av skolans höga krav eller att de inte kunnat hålla sig till skolans regler är det ett väl inövat svar från hans sida. I stället för att ta tag i problemen så väljer skolledningen att skylla ifrån sig och pekar på att ”felet” legat på lärarna. Detta är något som återkommer i det vardagliga arbetet på denna skola, när en lärare ifrågasätter något beslut eller vill vara med och aktivt påverka något som rör dennes vardag ses denne person som ett problem. Dessa typer av ”problem” motarbetas aktivt som jag tidigare har nämnt. Skolan visar inget intresse av att ta reda på varför så många lärare slutar från år till år, därför kan skolledaren inte heller komma med något svar på denna fråga, just pga okunskap.

      Att en rektor ställer krav på sin personal tycker jag ska vara en självklarhet, så länge dessa krav är rimliga och så länge som det förs en dialog med personalen. De krav som skolledningen på IESE ställer på sin personal är orimliga och grundar sig på en total felfrihet. Som lärare på skolan får du under inga omständigheter göra något ”fel” då detta kan skada skolans image.

      Det jag nu undrar Johan, du som är rektor själv, skulle du inte tycka att det vore oroväckande med massuppsägningar om detta skulle ske på din skola? Skulle det inte ligga i ditt intresse att ta reda på grunderna för detta? Det borde ju ligga i en rektors intresse att ha lite koll på sin personal och vad man kan göra för att förbättra en ansträngd relation till sina anställda.

      Tyvärr finns inte detta intresse från skolledarnas sida på IESE, att lärare slutar efter ett par tre år ses som något positivt (inte ens skolans grundare ser något problem i detta) mycket av detta beror på att skolan då slipper höja löner från år efter år. Att anställa nya unga lärare med långt lägre lönekrav är en fördel som naturligtvis betyder att skolans elever från år till år får nya fantastiska ,engagerade och duktiga lärare. Många av de lärare som väljer att stanna har antingen ingen lärarutbildning alls eller så har de en utbildning från ett annat land och kan därför inte söka så många lärarjobb i Sverige.
      Jag är glad över att höra att dina söner trivs så bra på skolan och att det känner att det får en bra skolgång, din äldsta son har vad jag förstår börjat på ”högstadiesidan” denna höst och det verkar fungera bra för honom. Kul! Jag önskar verkligen att båda dina barn kommer att fortsätta trivas på skolan och att de får en bra utbildning, jag vet att utbildningen håller en väldigt hög nivå i jämförelse med andra skolor. Och jag hoppas verkligen att dina söner kommer att kunna få behålla några lärare i samma ämnen i åtminstone ett par år. Det kan vara mycket stressande för barn att hela tiden byta lärare, det tar ju minst ett halvår innan eleven och läraren lär känna varandra.

      Som du har förstått så är detta ämne om ovan nämnda skola något som verkligen engagerar mig, och din blogg har gett mig utrymme för detta. Jag hoppas att du inte misstycker allt för mycket.

      Johan, du verkar vara en mycket ambitiös, drivande och uppskattad person, vad jag har förstått från din blogg, och jag hoppas verkligen att du fortsätter ditt härliga engagemang för skolfrågor.

      Jag önskar dig en God Jul och Gott Nytt År!

      Ser fram emot att läsa mer spännande tankar och diskussioner om skolans värld i Sverige.

      Hälsningar
      Anna


  11. Hej Anna!

    Jag håller med dig i allt du skriver och för mig är det helt otänkbart att inte ha en dialog med mina lärare. I slutändan är det jag och min chef Anna som bestämmer, men det sker i dialog med lärarna och får höra deras åsikter och argument. Jag vill heller inte bestämma över människor, utan diskutera.

    Malcolm har börjat 7:an och trivs bra med Mrs Apple. Douglas går i 4:an och har mrs Harlin. Båda killarna trivs oerhört mycket på skolan och de lär sig mycket.

    Ha en jättebra jul och hoppas att du fortsätter kommentera mina blogginlägg!

    MVH

    johan


  12. Hej,
    Mycket intressant att läsa Din blogg.
    Nu är det äntligen bestämt att vår pojke ska börja i Enskede till hösten. Jag för min del har delade känslor gällande detta. För tillfället går han på Båtsmansskolan och har en fantastisk lärare där. Det känns tungt att han ska bryta upp från tryggheten vad gällande lärare och kamrater.
    Pojkens pappa är engelsman och för honom finns det inget alternativ:)). Pojken kan tala och läsa engelska så det känns skönt. Jag tänkte dock höra med dig hur det går för Dina grabbar nu. Trivs de fortfarande bra? Är det extremt mycket läxor eller liknar det som en kommunalskola? Finns det fler barn från Haninge som går i Enskede? Ja, Du ser att frågorna är många men man vill ta reda på så mycket som möjligt innan man kastar in honom i en ny värld:)
    Tack på förhand

    Vänligen
    Katarina


  13. Hej Katarina!
    Det går utmärkt för mina grabbar och de trivs som fisken i vattnet. Douglas som går i årskurs 4 hade en inkörningsperiod som var lite tuff, men det handlade om att hitta sin roll i en ny klass och en ny miljö och hitta formerna för läxläsning. Idag går allt per automatik, han går på läxhjälpen och har både koll på vilka läxor han har och när de ska göras.

    Generellt tror jag att eleverna har mer läxor än den kommunala skola. Killarna har flera läxor i veckan, ibland två om dagen. Men det är inga brottarläxor, utan har man koll och gör dem direkt så att det inte läggs på hög är det inga problem. Dessutom erbjuds eleverna läxläsning en timme varje dag med en lärare, måndag – torsdag. Douglas brukar gå när hans klasslärare har läxhjälpen på onsdagar. Malcolm som går i 7:an har gått på läxhjälpen i perioder, men sköter det hemma istället.

    Det finns många elever som bor i Haninge som går på engelska skolan. Douglas har två klasskompisar som bor i Brandbergen, respektiva Vendelsömalm. Vi på Vikingaskolan har förlorat tre elever till Engelska skolan, som med andra ord bor i området. Det är en liten resväg, men grabbarna tycker det är värt det. Engelska skolan är en bra skola, åtminstone för eleverna. Tittar du på ovanstående kommentarer finns det delade meningar när det gäller skolledning. Men utifrån vårt perspektiv som föräldrar är det viktigaste att våra barn trivs, känner sig trygga och lär sig massa saker. Och det fungerar bra på engelska skolan.

    Gillar du min blogg, sprid den vidare till dem du känner som är intresserade av skolfrågor.

    MVH

    Johan


  14. Får man inte kramas? Vad är det för en konstig regel?
    Detta problemet ni pratar om, om massuppsägningar,, gäller det generellt överallt, eller just i Enskede? Undrar exakt vad det är lärarna reagerar negativt på? Press? Att de måste ge så mycket tid till varje elev då eller? Att det krävs för mycket av dom, och att de inte orkar leverera? För annars verkar det ju superbra för eleverna med lite extra press och krav,, och respekt framför allt!
    Jag bor i Göteborg, och tänkte forska lite om ryktet där:-) Tycker skolan verkar mycket intressant!

    Mvh Åsa


    • Hej Åsa,
      Jag har tagit upp det där med att man inte får kramas, men lärarna jag har pratat med förnekar att det finns en sådan regel. Dock säger min son att det är så att man inte får kramas. Tycker att det är märkligt, men orkar inte lägga ner tid och energi på detta.

      När det gäller skolan som helhet anser mina två pojkar som går i 5:an och 8:an att skolan är superbra och de trivs oehört bra. Utifrån deras erfarenheter finns det ingen mobbning, även om det innebär att det är detsamma som sant. Det verkar åtminstone vara så att utrymmet för kränkningar och mobbning är väldigt begränsade.

      Att lärare slutar vet jag inte vad det beror på. Om du tittar på kommentarerna så har många beskrivit hur svenska lärare blir toppstyrda av skolledningen. Lägg därtill en del utländska lärare som inte är behöriga (svensk behörighet) och som blir hårt hållna av skolledningen. Kulturkrock!



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 351 andra följare