h1

Att tro på elever

13 januari 2009

Har precis suttit och skrivit en inlämningsuppgift som handlar om grupprocess. Det är en kurs jag går och uppgiften är att beskriva en grupprocess.

Hur viktigt är det inte att man i både ord och handling förmedlar till eleverna att man tror på deras förmåga. Att man som lärare hela tiden tror på att eleverna kan utvecklas och växa, att alla elever kan klara målen, men det kanske tar längre tid för vissa.

Att man hela tiden ger eleverna återkoppling på det de gör, så att de har möjligheter att veta exakt vad det är de ska bygga vidare på och vad de ska utveckla.

Höga förväntningar på eleverna, högt ställda krav och kontinuerlig återkoppling ger elever som växer. Elever som växer tycker skolan är kul. Elever som tycker skolan är kul vill lära sig mer. Elever som vill lära sig mer utvecklas och får bättre kunskaper. Elever som får bättre kunskaper blir mer nöjda med sig själva. Elever som är mer nöjda med sig själva får ett bättre självförtroende.

I våras släppte jag en 9:a. I den klassen gick det en flicka som hade kommit igång alldeles för sent med pluggandet och klarade varken betygen i engelska eller matematik. Trots att hon hade blivit pushad av mig en hel del det senaste 1,5 åren räckte inte kunskaperna till.

Hon var livrädd för att börja på individuella programmet och försökte överala mig att jag skulle fixa in henne på gymnasiet. Vet inte om hon trodde att jag kunde trolla? Hon gick sommarskola, men kunde ändå inte greja betyg. Givetvis kan man inte på 2-3 veckor ordna kunskaper som en elev missat under flera år.

När hösten kom började hon individuella programmet. Hon hade via telefon in i det sista varit i kontakt med mig, men jag talade bara om för henne att hon var tvungen att gå ett år på IV och kämpa stenhårt för att få de betyg hon behövde.

Efter en vecka ringde hon till mig och berättade att hennes engelsklärare hade sagt till henne att hon aldrig skulle klara av att nå de mål som krävdes för betyg motsvarande årskurs 9. Så klart blev jag förbannad och tog kontakt med skolan, krävde att man inte skulle stämpla flickan så snabbt, samt att man skulle kämpa med henne och tala om för henne tydligt vad det var hon skulle kunna för att nå målen.

Samtidigt berättade jag för henne att hon nu var tvungen att satsa hårt på skolan, plugga varje dag. Senare visade sig att flickan varje dag, efter skolan slutat, gick till kulturhuset och satte sig och pluggade. Strax innan höstlovet hade de på IV ett stort prov som hon klarade. Läraren sa då att om hon fortsatte på detta sätt skulle hon klara av att nå målen för godkända betyg i engelska årskurs 9.

Hur kunde en lärare på ett IV-program säga till en elev att denne aldrig skulle nå målen? Vilka elever är det som går på IV? Jo de elever som har sämst erfarenhet av grundskolan och som ofta har en negativ bild av skolan. Är det verkligen pedagogiskt eller ens mänskligt riktigt att säga till en elev att den aldrig kommer att klara av uppgiften. Är det inte bättre att pusha eleven? Skulle eleven inte klara av uppgiften, är det inte bättre att den själv får upptäcka att den behöver mer tid? Varför drog läraren slutsatsen redan efter en vecka att flickan inte skulle klara målen? Det kan vara så att hon var deppig för att hon var tvungen att gå på IV.

Slutsatsen av denna lilla historia är att vi alltid ska ha höga förväntningar på eleverna. Vi ska ge dem möjligheter att växa, ge dem mycket återkoppling . Det är vårt jobb som lärare!

One comment

  1. Härligt och se ditt brinnande engagemang Johan. Bra skrivet också. Jo har sett själv hur det funkar när människor i min närhet dissar elevers möjlighet till prestation och då går det som det går. Men samtidigt är det svårt att ställa krav när man har negativa erfarenheter gällande prestation med en elev som man har jobbat med tidigare. Så jag kan tycka det svåra är att rensa hjärnan på sina förväntningar.



Kommentera

