h1

Regeringen sopar till Skolverket

30 januari 2009

Dagen innan julafton 2008 gick tre tunga chefer för Skolverket ut i en debattartikel i Dagens Nyheter. Man menade att förskolan inte ska syssla med mål och följa upp resultat.

I fokus för kritiken stod Haninge kommun. Jag skrev en blogg om detta 18/1, där jag ifrågasatte kompetensen på de som leder Skolverket. Tyvärr var min kunskap vid denna punkt inte tillräckligt god, för jag hade missat några avgörande datum som skulle få denna lilla historia att bli än mer korkad.

Dröm om min förvåning när jag läste på Skolporten, länk till Skolverket, att Skolverket redan den 25 augusti 2008 av regeringen fått ett uppdrag att förtydliga mål och uppföljning. Bland annat kan man läsa:

”Regeringen uppdrar åt Statens skolverk att föreslå förtydliganden och kompletteringar av vissa mål i läroplanen för förskolan. Vidare ska Skolverket föreslå hur förskollärarnas ansvar kan förtydligas i läroplanen. Skolverket ska även föreslå riktlinjer för uppföljning och utvärdering av förskolans verksamhet”.

Alltså nästan fyra månader innan Skolverkets debattartikel i Dagens Nyheter får man ett uppdrag av regeringen att förtydliga mål och uppföljning. Något som man i debattartikeln sätter sig emot.

Jag fattar ingenting! Är det total mental härdsmälta på Skolverket? Jag saknar ord för att beskriva detta. Är det dessa analytiska giganter som ska leda svensk skola framåt och förhoppningsvis upp ur det träsk man befinner sig?

Jag förstår uppriktigt inte hur generaldirektör Per Thullberg och undervisningsråden Gunnar Åsén och Lena M Olsson har tänkt. Eller har de det?

Vilket är deras uppdrag och hur ska de genomföra det? Som jag ser det saknar de kompetens att genomföra uppdraget, att få mål- och resultatstyrningen att fungera enligt läroplanen LPO 94.

Mitt råd till regeringen: Sparka ledningen för Skolverket, inte bara Thullberg, utan även de näst högsta cheferna. Tillsätt en generaldirektör som kan genomföra uppdraget. Mitt förslag är att Haninges skolchef Mats Öhlin ska bli ny chef för Skolverket. Då blir det åka av!

Ha det gott där ute i skolan!

Johan


Kommentera

