h1

Hur privat får man bli som lärare?

05 februari 2009

Hur privat får man bli som lärare? Den diskussionen hade jag idag på skolan med några kollegor. Bakgrunden är att en kollega auskulterade på en lektion jag hade med årskurs 6. När lektionen var slut stannade några elever kvar och vi talade om nakenhet, sex och kroppar. Många killar säger hora, knulla och så vidare. Jag berättade för eleverna att när jag är hemma och har duschat kan jag gå naken till mitt sovrum och där klä på mig. Min fru och mina barn ser mig naken.

90% av eleverna på Jordbromalmsskolan har invandrarbakgrund. Trots att många är födda i Sverige är deras icke-svenska kulturella bakgrund dominerande. För dessa elever är det otänkbart att visa sig naken inför sina syskon och föräldrar. Något som för människor med svensk kulturell bakgrund verkar märkligt. Jag frågar om eleverna pratar sex- och samlevnad med sina föräldrar. Det är ett fåtal som gör det.  Jag frågar då hur det kan komma sig att det är så många killar som verkar veta så mycket om sex. Var får de information ifrån? Dessa kloka sexor säger då att killarna antagligen inte vet så mycket om sex, men att de har fått lära sig en del i skolan. Härligt tycker jag, att de lär sig viktiga saker i skola.

Vi lever i en värld som är ganska utseendefixerad och där ungdomar förväntas kunna så himla mycket, inte minst om sex. Om jag som SO-lärare inte pratar sex- och samlevnad med mina elever, ska information via internet eller TV1000 få styra den kunskap som de bygger upp. Är det inte så att vi i skolan har ett extremt viktigt uppdrag att diskutera dessa frågor för eleverna? Jo säger de flesta, visst är det viktigt att skolan gör allt de kan för att upplysa samtliga elever i dessa mycket viktiga frågor.

Men hur privat får jag då vara som lärare? Den läraren som auskulterade hos mig var inte kritisk mot mitt sätt att vara gentemot eleverna, utan menade bara att jag var väldigt privat, något som hon inte skulle kunna vara. Jag svarade att det måste vara upp till varje enskild lärare att dra en gräns för hur långt man kan släppa sitt privatliv.  Jag vräker inte ut mitt privatliv, absolut inte mitt sexliv, men jag berättar om min fru och mina barn. Ganska vanliga, vardagliga historier, typ hur Alma 5 år trilskas vid matbordet. Eller när någon av mina barn har gjort något roligt, eller att Alma sprang naken i vardagsrummet, satt och tittade på TV naken.

Det handlar om att bygga relationer med eleverna och där måste varje enskild lärare avgöra hur privat man vill vara.  Jag vägrar dock att komma till klassrummet, genomföra lektionen, lämna klassrummet. Att jobba som lärare idag kräver ett engagemang och ett relationsbyggande. Den skola som fanns igår är inte densamma som den skola som finns idag. Det samhälle som fanns igår är inte detsamma som det samhälle som fanns igår. Den lilla insats av privat karaktär som man investerar i elever, har man igen trefaldigt. Eleverna visar mig respekt och det är sällan jag behöver höja rösten för att få lugn och ro i klassrummet. Ge lite av dig själv och du får elevernas kärlek tillbaka!

6 kommentarer

  1. Håller verkligen med. Jag har också funderat på detta och undrat vad dte beror på att det behövs nu, alltså att man måste vara så privat för att lyckas som bäst. Men det är som du säger, tiderna förändras och vi lever i en tid av hög induvidualism och där personlig intrigritet ibland går till överdrift och jag tror att det är ett sätt att bryta den trenden, visa upp något annat. Visa på mångfald, hur olika fast lika vi alla är.


  2. Sant. Det är upp till var och en men: Om du inte ger, vad kan man förvänta sig få tillbaka?


  3. Så sant som det är skrivet. Bygger man inte en personlig relation med eleverna får man det svårt i klassrummet.

    Och i själen.


  4. Vi ska verkligen vara glada att vi har dig i Haningekommun. Tack Johan!


    • Tack Martina!
      Jag har kommit underfund med att Haninge kommun är perfekt att jobba i. Jag har haft erbjudande från många olika håll, andra kommuner, men har kommit
      fram till att det är bättre att stanna och jobba i Haninge. Jag har jobbat in mig i kommunen, de flesta vet vem jag är. Jag kan ha en dialog med förvaltning och politiker, man lyssnar
      på vad jag har att säga. Sådant tycker jag är betydelsefullt. Så jag stannar i kommunen för lång tid framöverer. Vet inte om du vet att jag är på väg att bli biträdande rektor?

      Johan


  5. Jag hade Johan kant som SO-lärare, innan jag började
    gymnasiet och kan säga att han har är den bästa läraren jag har haft. 🙂



Kommentera

