h1

Upprörda elever

07 mars 2009

Ja då har jag slängt ut bomben. Jag slutar på Jordbromalmsskolan och börjar som biträdande rektor på Vikingaskolan, en F-5-skola i Haninge, i juni. Jag träffade Vikingaskolans rektor strax innan jul, av en ren händelse. Hon behövde en stark biträdande rektor, som stod på sig när det blåste och när hon fick se mig klickade det till. Hon menade att jag skulle vara som klippt och skuren för jobbet. Efter väldigt mycket strul fram och tillbaka blev allt klart i onsdags. Ska man berätta för eleverna, eller ska man hålla på det? De flesta lärare håller på det och säger det i slutet av terminen.

Jag känner dock att det är viktigt att vara ärlig och uppriktig, inte bara försvinna. Eftersom jag är en ganska populär lärare, känns det ännu viktigare att jag informerar om att jag ska sluta. Kanske är det också viktigt att vara uppriktig och ärlig, när man vet att reaktionen kommer att bli negativ. Att man tar på sig elevernas besvikelse och kanske till och med elevernas ilska. Jag visste att eleverna skulle bli ledsna. När jag berättade det för dem, sista lektionen på fredagen, blev de inte bara chockade utan också väldigt ledsna. Jag vet inte om det var oschyst att berätta det inför helgen, som att säga: ”Ha en trevlig helg och förresten så slutar jag som lärare”.

Det var ju inte så, självklart. Kanske blev det så. Eleverna har i alla fall inte legat på latsidan. Redan när jag kom hem efter jobbet hade många skrivit i min logg på Facebook. Sedan bildade de en grupp på Facebook som heter ”Johan lämna oss inte”. Det är mycket rart och det är klart att jag känner mig smickrad och glad. Jag vet att jag är populär, men det blir så konkret. Givetvis blir jag lite ledsen också, det är ju dessa kids jag brinner för och som gör att mitt jobb är så fantastiskt.

Vad är då nyckeln till att bli en populär och omtyckt lärare? Ni som har gått ut skolan, eller för den skull går i skolan idag, tänk efter vilken er favoritlärare var/är. Vad är det som gör att du gillar just den läraren? Jag tror att det handlar om att bry sig. Se alla, bekräfta eleverna, vara positiv och glad, få eleverna att känna att man är där för dem och vara tydlig. Jag tror också att det är viktigt att fokus läggs på kunskaper, att de lär sig något och att de känner det.  Jätteviktigt är också att i ord och handling visa att man tror på eleverna!

Viktigt också att läraren motiverar varför man ska plugga just det eller det ämnet och brinner för ämnet. Att läraren tycker ämnet är kul, eleverna blir engagerade. Du som läsare kanske ställer dig frågan: ”Men då kanske det inte är så bra att engagera sig så mycket”. Svaret är att man är lärare för att göra skillnad, för att ge dessa elever massor av sina erfarenheter och vara en vuxen förebild. Man ska inte avstå ifrån att engagera sig för att eleverna eventuellt kommer att bli knäckta om man slutar. Det gör ont att skiljas från dem man tycker om, men det är en del av livet. Engagemang, nyckeln till ett roligare jobb!

Hur ska jag lösa problemet med alla ledsna elever? Ja det återstår att se. Jag får väl hitta på något roligt med dem. Prata, prata, prata! Fortsätta hålla kontakten även efter jag har slutat. Facebook är ett  fantastiskt sätt att kommunicera.

Kommentera

