h1

Fritt skolval – ett stort skolproblem

09 mars 2009

I dagens DN är jag med i en artikelserie om skolan. Det har till stor del handlat om hur friskolor konkurrerar ut den kommunala skolan. Jag har i artikeln gjort några uttalande, som givetvis är tagna ur en längre intervjuv som journalisten Ulrika By gjorde. Däremot är det så att dessa uttalande inte på något sätt är felaktiga. Man kan på DN:s nätupplaga läsa kommentarer från dem som läst  artikeln och dragit slutsatser som är ganska märkliga.

Jag ska inte gå in på kommentarerna, kan bara konstatera att en del kommenterar utan att veta ett skit om svensk skola. Andra kommenterar för att de är för friskolor, det kan jag köpa. Jag är alltså emot all form av friskola. Jag vill ha en stark kommunal skola och är inte övertygad om att kommunal skola ska vara gammal och mossig som en del tror. Jag vet av egen erfarenhet att kommunal skola kan vara både kreativ och utvecklande, inte minst när det gäller pedagogik.

Nu undrar den uppmärksamma läsaren hur jag kan låta min egen son gå i engelska skolan, som är en friskola? Det är mycket enkelt. Att jag är emot att det finns friskolor innebär inte att jag kan trolla bort dem.  Jag kan heller inte tvinga min son att gå i en skola som han inte vill gå i, för att den är kommunal. Jag kan heller inte tvinga min son att välja bort en skola, som han vill gå i, för att den är en friskola. Jag kan inte tvinga på min son min ideologiska uppfattning!

Det är inte så enkelt. Min son vill gå i engelska skolan, den diskussionen har vi haft och från början var valet på grund av att hans morfar är amerikan och han ville kunna engelska bra.  Vilka problem upplever jag med friskolor? En hel del av dem är ute efter att tjäna pengar, tjäna pengar på våra skattemedel. Det tycker jag är fel. Jag har väldigt svårt att tro att de stora friskolekoncernerna, t.ex. Vittra och Kunskapsskolan startar skolor i något idéelt syfte. De vill tjäna pengar.

Många friskolor skickar ut snygga broschyrer med fina lokaler och härliga elevutrymmen. En del friskolor lockar även med att alla elever får en egen bärbar dator. Väldigt lite fokus läggs på vad eleverna ska lära sig. Vilken metodik använder många friskolor. Man talar om elevaktivt arbetssätt, vilket innebär att eleverna får ett gäng frågor, eller uppgifter och sedan ska de själva söka rätt på kunskapen och göra jobbet. Lägg därtill lärarlösa lektioner, då betyder inte en dator så mycket.

Denna pedagogik fungerar om du är en självgående elev, som är motiverad och kan ta ansvar för dina studier. Det krävs att du är duktig på att läsa och skriva, så att du kan formulera svaren med egen text. Det finns en överhängande risk med att elever som jobbar med att själva söka kunskap hamnar i att kopiera text och på ett ytligt sätt lära sig ren fakta. Kanske upp till 70% av dagens högstadieelever klarar inte av att arbeta självständigt, vilket innebär att det finns en risk till mekanisk inlärning hos dessa elever. Många blir också rejält knäckta och söker sig tillbaka till den kommunala skolan.

Vad händer med de elever som inte klarar av friskolornas krav? Har de speciallärare på friskolorna? Många av de svaga elever kommer tillbaka till den kommunala skolan. Många av de duktiga eleverna, som lämnat den kommunala skolan, kommer inte tillbaka. Vilket innebär att den kommunala skolan når sämre resultat. Detta blir en negativ spiral. Hur skulle jag vilja att det var då? Givetvis vill jag inte att den kommunala skolan ska vara mossig, den ska vara sprudlande och fokuserad på kunskap.

Jag vill att lärare ska vara lärare och leda klasserna, inte slänga över inlärningen på eleverna. Det är oschyst. Jag vill att läraren ska vara engagerande och brinna för sitt ämne.  Jag vill att läraren ska tro på eleverna och lägga fokus lite över allas förmåga och lyfta gruppen genom konkreta exempel.  Hur kan den kommunala skolan ha blivit så dålig att elever och föräldrar flyr den? Det finns många förklaringar, men inget utrymme i den här bloggen. Jag får helt enkelt skriva om det i nästa blogg.

Avslutningsvis vill jag säga att det självklart finns en hel del friskolor som är bra, där lärarna gör ett jättebra arbete och där föräldrarna är engagerade. Dessvärre upplever jag att dessa friskolor är i minoritet.

Hallå Jordbrokids som läser detta! Ni vet och känner att vi kommunalt anställda lärare på Jordbromalmsskolan tror på er och kämpar för er! Var stolta över er kommunala skola!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s