h1

Kulturella svårigheter

23 mars 2009

Jag har hamnat i ett dilemma av svåraste slag. Givetvis vill man inte hamna i denna situation, men ibland kan man som lärare inte påverka händelser av detta slag. Jag har en elev som gått ut skolan för några år sedan. Hon ringde mig för några veckor sedan och berättade att hon hade det jobbigt i sin familj.  Jag började luska i vad som hade hänt. Flickan berättade att hennes mamma hade blivit allt mer kontrollerande och styrande. Hon fick inte längre själv bestämma hur hon skulle klä sig. Mamman hade också börjat prata om att hon borde gifta sig och att de skulle åka till Dubai i sommar.

Efter att ha lyssnat ett tag på flickan och diskuterat fram och tillbaka stod det ganska klart för mig. Flickan skulle giftas bort mot sin vilja. Ännu större rädsla hade jag för att flickan kanske även skulle könsstympas. Jag ringde en imam jag känner och även socialtjänsten. Jag ringde en kommunal politiker i Haninge som jag känner lite grann.  Syftet var att försöka få hjälp, råd och struktur på hur jag skulle handla.

Jag ringde åter flickan och diskutera med henne och vi kom överens om att jag skulle göra en orosanmälan till socialtjänsten. Socialtjänsten ringde flickan efter några dagar och gav henne en tid att träffa dem. Hon ville gärna att jag skulle följa med. Idag träffade vi två socialsekreterare för att  samtala och höra vad flickan hade att berätta. Föräldrarna är ovetande om detta och vi får se vart det hela leder. Hur ska man göra som lärare? Vilket är mitt uppdrag? Inte detta i alla fall, men kan man avsäga sig detta ansvar. Kan man avsäga sig ansvaret som vuxen och dessutom lärare. Nej aldrig! Det är helt emot vad jag tror på, både som människa och som lärare.

Jag minns när jag var liten och bodde i ett villaområde i Enskede. I kvarteret bredvid bodde doktor Rudelius. Han hjälpte alltid sina grannar och de gånger det hände något akut med mig och mina syskon kom dr Rudelius älgande, även sena kvällar.  Har inte läraryrket förändrats? Är det inte så att vi som lärare alltmer få ta sociala uppdrag, vare sig vi vill eller inte?  Det står i läroplanen LPO 94 att vårt uppdrag är att fostra väl fungerande och demokratiska samhällsmedborgare. Måste inte vi som lärare stå upp som förebilder, med allt vad det innebär?

Jag skrev en blogg för någon vecka sedan om att lärarlönerna anpassas efter den grad av professionalitet som lärarkåren står för. Dålig professionalitet = dålig lön.  Att säga att läraryrket är ett kall är livsfarligt, då får vi alla ännu sämre lön. Jag tror dock att vi måste se lärarrollen på ett annat sätt en som hittills gjorts.  Vi behöver ha de bästa människorna att välja läraryrket. Människor som vill bygga relationer och som bryr sig om unga människor och ser det som en viktig uppgift. Inte bara undervisa sitt ämne. Vi behöver också extremt högt fokus på grundkunskaper i tidig ålder och att man följer upp att eleverna lär sig det de har rätt att lära sig. Fixar vi det kommer vi få världens bästa skola och världens mest nöjda ungdomar. Och förhoppningsvis världens mest nöjda vuxna.

Hur kommer det gå för flickan då? Bra hoppas jag, hon är väldigt tuff och står upp bra mot sin familjs vilja att bestämma över henne. Det är klart att hon är rädd att förlora familjen. Hon vill leva sitt liv och hon vill bestämma själv. Hon är skötsam och har ingen avsikt att få sin familj att skämmas över henne. Ändå har familjen en bestämd åsikt om hur flickan ska leva, vara och klä sig, t.ex. att hon ska ha kjol och inte byxor. Hon ska leva traditionellt. Samtidigt har flickan 70% traditionella svenska värderingar, t.ex. när det gäller frihet, jämlikhet mellan könen och så vidare. Detta kallas kulturkrock!

Jag tänker i alla fall kämpa med näbbar och klor för att hon inte ska gå på något plan någonstans. Jag tänker också kämpa för att familjen inte vänder henne ryggen. Jag hoppas att socialtjänsten kan göra en bra insats.  Jag återkommer i frågan. God natt!

5 kommentarer

  1. Johan. Jag är så himla stolt över att känna dig. Sverige ska känna sig stolt, som har en lärare som dig.


  2. Tack Lottie för dem orden!
    Skönt att få reaktioner för att man gör rätt, även om man själv tycker att man gör det. Ofta får man reaktioner för att man ”tycker fel saker”, bara för att man sticker ut hakan. Min inställning är att man måste ta tag i tråkigheter om man vill ha en förändring. I det här fallet en förändring som påverkar en människas hela liv.

    Johan


  3. Jag skulle gjort samma sak, det finns ingen annan väg…Hoppas du orkar kämpa på, även fast det antagligen kommer att bli svårt och motigt. Men jag tror att det är helt rätt väg att gå att både stödja flickan och försöka nå familjen.


  4. Ja Johan, jag har allitd uppfattat dig som en väldigt handlingskraftig person. Det du gjorde kändes som det enda rätta om man själv vill och orkar ta fajten. Nu tycker jag att eftersom eleven var en före detta elev så blev det inget etiskt dilemma utan en person frågar om hjälp och du väljer att hjälpa till. Det är mer komplicerat i de fall man undervisar eleverna och ska sätta betyg på dom. Jag har ett sådant liknande ärende men av annan art som jag kan än idag inte känna att jag gjorde tillräckligt eller att jag faktiskt inte riktigt vet hur jag borde ha hjälpt till. Men du ska ha beröm för din insats och så får vi hoppas det löser sig på något sätt.


  5. Hej Ed!
    Ja det är verkligen ett etiskt dilemma, gränsen mellan att kliva över människors integritet och lägga sig i, dessutom att avgränsa sina egna arbetsuppgifter. Svårt! I detta fall är det enklare, eftersom hon bett mig om hjälp, samt att jag inte längre undervisar henne. Dessutom är jag emot att man gör något mot någons vilja. Jag tror nog att det löser sig, hon ska till soc i morgon torsdag igen för samtal, då utan mig. Hoppas det går bra!



Kommentera

