h1

Fel analys

29 mars 2009

Åter igen har en fel analys gjorts av problemen i skolan. På ledarsidan i Dagens Nyheter, torsdagen 26/3-09, skriver Håkan Boström att lärarnas löner måste höjas. Enligt reportaget har Sveriges lärares löner halkat efter rejält, dels jämfört med andra akademiker i Sverige och dels jämfört med lärare i övriga Europa. Sveriges lärare konkurrerar med Moldavien om Europas sämsta lärarlöner. Boström menar att om man höjer lärarlönerna kommer man rekrytera de bästa lärarna till skolledare. Jag förstår vad Håkan Boström menar och tror nog att det vore en bra investering för framtiden att höja lärares status, där även lönen räknas. Problemet är bara att det är att börja i fel ända.

Att ge lärare högre lön nu kommer inte att göra alla dåliga lärare bättre. Jag säger dåliga lärare, för att jag träffar och hör talas om dem varje vecka. Kommer de göra ett bättre jobb? Knappast! Lärare som kränker elever, som inte kan bedöma och ge återkoppling, som inte kan bygga relationer med eleverna. Jag har träffat många lärare som skyller elevernas brist på kunskaper och kompetens på eleverna själva. Detta tar sig uttryck i att man vill finna bristen hos eleven, i form av någon utredning för ADHD eller dyslexi.

Det kan vara så att det egentligen inte är ett biologiskt fel på barnet, utan det egentligen är bristande pedagogik och metodik som ligger bakom att det blev fel. Barn som inte fått chansen att lära sig läsa, eller inte fått chansen att lära sig koncentrera sig, eller inte fått chansen att lära sig baskunskaper för att klara av senare år i grundskolan. Kunskap och koncentration är inte av gud givet. Barn måste från det de är små lära sig att komma ner i varv och koncentrera sig. Det vet jag av egen erfarenhet när det gäller mina egna 3 barn.

I Haninge finns det en skola där 20% av eleverna är utredda dyslektiker. Jag det är sant, utredda och klara! Detta är helt orimligt och givetvis ifrågasätter jag både pedagogiken lärarna använder, för att inte tala om de logopeder som utreder. Frågan man ställer sig är om de lärare och rektorer som har ansvar för skolan idag skulle bli bättre pedagoger för att de fick 5 000 kronor mer i månadslön? Skulle man bli mer professionell? Skulle man utvärdera och ta ansvar för resultaten redan i årskurs 1?

För 5 000 kronor mer i månaden? Jag tvivlar starkt på det!

Jag har hört lite muttrande kring den blogg där jag påstår att lärarna får den lön de förtjänar, på grund av att de inte är professionella. Till alla ni lärare där ute som gör ett fantastiskt jobb, jag har träffat många av er, ta inte åt er personligen! Det jag skriver om är ett organisationsproblem i första hand och ett individproblem i andra hand, t.ex. att vi har lärare som är dåliga. Tänk efter själv du som är lärare, eller lärarstudent. Hur många lärare har du träffat som är riktigt bra? Hur många lärare har du träffat som är mediokra? Hur många lärare har du träffat som är dåliga? Avgör själv!

För att återgå till Dagens Nyheters ledarsida kan jag konstatera att bra lärare ska ha bra lön. Att börja med lönen är att börja i fel ände. Rektorerna måste börja följa upp resultat och föra dialog med sina lärare. De lärare som gör ett dåligt arbete bör få hjälp att bli bättre, t.ex. genom handledning eller riktad fortbildning. Med dåligt arbete menar jag givetvis att eleverna inte lär sig det de ska, t.ex. läsa. Lärarutbildningen måste bli mycket bättre och jag stödjer förslaget om ett års intagningsstopp till lärarutbildningen och att lärarutbildningarna ska få söka om sin examinationsrätt.

Vi har inte en skola i världsklass, som en del politiker påstår, men vi ska ha det i framtiden. Anledningen är enkel, barnen är vår framtid och det är deras rätt att få det bästa när det gäller bemötande, kunskap och framtidstro. Vi ska bygga en skola som kretsar kring barnen!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s