h1

Mycket att göra

02 april 2009

Den här veckan har varit hektisk. Det som är bra med det är att veckan går snabbt och i morgon är det fredag igen. Sedan väntar en veckas påsklov. Det är skönt för de flesta lärare och elever, dock inte alla. För en del elever är skolan en fristad, ett ställe man slipper ett jobbigt hem. I måndags kom 8:orna tillbaka från PRAO, med allt vad det innebar. Givetvis var de tvungna att prata av sig, dock över hela skolan, så att det var ett himla liv.  Samtidigt var det skönt att få tillbaka dem, det blir liksom lite mer drag och så är många av 8:orna väldigt duktiga. Något som bidrar till en bra diskussion i klassrummet.

Annars har den senaste veckan präglats mobbningssamtal. Jag är med i anti-mobbningsteamet. Vi har väldigt lite mobbning på Jordbromalmsskolan, eller ingen alls skulle jag vilja påstå. Däremot förekommer det kränkningar och vi har valt att jobba med detta systematiskt, så att det inte övergår i mobbning. Detta har fått till följd att det är en faslig massa samtal som jag och en kollega tagit de senaste veckorna. Metoden går ut på att kartlägga, höra sig för, prata med de utsatta och till slut med de som kränker (Farstamodellen). Man ska alltid vara två vuxna och efter en vecka ska man göra uppföljningssamtal. Många samtal blir det! Jag tror att jag har haft åtminstone 4 klocktimmar hittills denna vecka och då var jag inte ens på skolan i tisdags. Bara att konstatera att det krävs tid om något ska bli bra.

Jag startade igår en ny intensivkurs i svenska. 8 killar i årskurs 6 ska vid 6 tillfällen, 2 timmar per tillfälle, läsa med mig. Först läste jag högt för dem. Efter en stund började de jobba med några frågor jag ställde om texten jag hade läst. Jag var tvungen att gå ett kort ärende på skolan och var bort i några minuter. När jag kom tillbaka hade en av eleverna provat nödduschen. Vi satt i en NO-sal, där det finns nöddusch och pojken var absolut nödgad att pröva att dra i duschhandtaget. Jag frågade honom om varför han drog, varpå han svarade att han var tvungen att se vad som hände. Han undrade också varför det inte var någon golvbrunn, där vattnet kunde rinna undan.  Vi gick och hämtade något att torka upp med och jag förklarade för pojken att anledningen till att golvbrunn saknades berodde på att det inte var meningen att duschen skulle användas, den var bara till för säkerhet, i fall något skulle börja brinna i NO-salen. Vem som helst skulle kunna bli trött på ett sådant tilltag, även jag, men jag kunde inte annat än skratta inombords. Kille var verkligen intresserad av vad som hände och ställde nyfikna frågor. Han bad givetvis om ursäkt för sitt tilltag och torkade så klart upp. Nyfikenhet kan vara en sådan bra drivkraft i att få veta vad som händer, eller att få lära sig mera om något.  Så länge ingen skadas eller någon blir lidande, känns det som om man kan utnyttja situationer likt denna för att förklara fenomen i världen. Det hela var helt enkelt roligt! Dessutom avdramatiserades alla 8 killars nyfikenhet om vad som händer när man drar i duschhandtaget.

För er som har läst mina tidigare bloggar kan jag berätta att det inte hänt ett enda dugg med flickan som hotas av att giftas bort (kulturella svårigheter 23/3). Hon har varit på möte med socialtjänsten vid två tillfällen, första gången med mig och andra gången själv. Jag pratade med henne efter det andra mötet och hon berättade att socialtjänsten kunde erbjuda henne fler samtal, men de kunde inte hjälpa henne rent konkret. De erbjöd sig att prata med flickans föräldrar, men enligt flickan blir allt då bara värre. Två socialhandläggare sitter och lyssnar på en ung tonårsflicka, som hotas att giftas bort mot sin vilja och med risk om könsstympning. De erbjuder samtal. För mig är det bortkastad tid att gå till socialtjänsten, det händer ändå inget. Bara en massa möten, utan konkreta resultat. Det slutar väl med att jag får fixa ett hemligt boende och gömma henne om föräldrarna ser till att förverkliga sina hot och placera henne på ett plan utomlands.

Det är  vår och sol och jag hoppas att det gör att vi går mot ljusare tider, så även när det gäller flickan i fråga.

Kommentera

