Basgruppsdag


Tillbaka igen, efter att ha haft för mycket att göra. Håller på med tre projekt utanför ordinarie arbete. Spännande,  men tidskrävande. Studenterna på lärarutbildningen är indelade i praktikområden, t.ex. är Haninge ett sådant område som tar emot studenter. Utifrån var studenterna har sin praktik (VFU) rent geografiskt har man delat in Haninge i basgrupper. Jag är basgruppsledare för Jordbro. Det innebär att Haninge kommun tre gånger per termin ordnar någon aktivitet för studenterna och att vi basgruppsledare tar hand om studenterna.

I torsdags (23/4-09) var det basgruppsdag i Haninge. En man från Specialpedagogiska skolmyndigheten höll en föreläsning kring hjälpmedel. Specialpedagogiska skolmyndigheten har hand om frågor rörande elever som har speciella behov, t.ex. elever som har hörselskada, synskada, CP-skada o.s.v. Föreläsningen var bra och man kan konstatera att det finns mycket hjälpmedel som är oerhört bra och utvecklade, t.ex. talsyntes, scannerpenna och diverse dataprogram som gör att elever med något funktionshandikapp kan få riktig hjälp. Alla elever har ju rätt till en bra skola och en bra utbildning, hjälpmedlen gör detta möjligt!

Det riktigt intressanta var efter föreläsningen. Jag tog hand om 6 studenter som har sin VFU i Tungelsta, men deras basgruppsledare var inte på plats. Som basgrupsledare ska man efter en föreläsning hålla i diskussionerna, vilket jag också gjorde. Jag började med att tala om för studenterna: ”När föreläsaren säger att man läser med förståelse” ska man dra öronen till sig. Jag menar att det uttalandet säger att den som påstår detta ser på läsning som ett hopkok av diverse olika delar, där förståelse är en del, avkodning är en annan och fonologisk medvetenhet är en tredje.

Det finns olika teorier om läsning och en teori är att man delar upp läsningen, det är den teori som Ingvar Lundberg (professor emeritus i Göteborg) står för. Det finns en annan teori som bygger på Åke Edfeldts (professor emeritus i Stockholm) terorier. Det är på denna teori som LUS bygger på. Jag påstår för studenterna att föreställningen att läsning utan förståelse inte är läsning. Läsning bygger på att man förstå, annars läser man inte. Samtliga studenter är i slutet av sin utbildning och nu märker jag att deras miner och kroppsspråk förändras. Merparten av studenterna ska jobba mot de yngre åldrarna, vilket innebär att de ska jobba med läsinlärning.

Jag berättar om att jag har jobbat med LUS, konkret i skola i 9 år, mer eller mindre dagligen. Utifrån kunskapen av var ungarna ligger i LUS, har jag anpassat min undervisning och det textval jag gör. Jag berättar att jag vet att LUS fungerar. Jag berättar för studenterna att LUS är baktalat av många lärare på lärarutbildningen. Bland annat säger lärarna att LUS är ovetenskapligt. Detta bekräftar studenterna.

LUS är inte ovetenskapligt, det kommer från ett 4-årigt forskningsprojekt som hette ULL-projektet och som finansierades av Skolöverstyrelsen.  Jag talar om för studenterna att jag tycker att det är för djävligt att lärare på lärarutbildningen får sitta och hjärntvätta dem med lögner. Jag kan bevisa med hur många elevexempel som helst att LUS fungerar, sen får lärarutbildarna säga vad de vill. Här mjuknar studenterna upp något, men en sak är säker. De är riktigt ideologiserade!

Problemet som jag ser det är att ett visst antal personer på lärarutbildningen får sitta på sina positioner och tuta i eleverna det ena efter det andra, med rena lögner. Jag undrar hur länge det har ska få fortsätta? Kan ingen vettig forskare, gärna Eva Kärfve, granska Ingvar Lundbergs forskning, för den skull även Mats Myrberg (professor på specialpedagogen)? När var dessa lärare ute i klassrummet och gjorde forskning? De är välkomna till mitt klassrum när som helst och sätta upp ett forskningsprojekt.

Antagligen har dessa lärarutbildare aldrig varit lärare i ett klassrum i ”verkligheten” och har de varit det, så har de säkert sin lärargärning kopplad till Lgr 69.  Många böcker som har skrivits om läsning, bygger på tidigare skrivna böcker om läsning, som bygger på tidigare skrivna böcker om läsning, som bygger på tidigare skrivna böcker om läsning och som bygger på ett felantagande om vad läsning är. Läsning är förståelsebaserat! Inte uppdelat på ett gäng olika faktorer, där förståelse är en del.

Jag önskar att Riksrevisionen granskade detta och att lögnarna på Stockholms Universitets lärarutbildning (Lärarhögsskolan i Stockholm) fick stå till svar.  Vi måste få ett slut på detta, inte för min och din skull. Utan för alla elevers skull, som inte får chansen att lära sig läsa bra, trots att det är deras rättighet.

5 reaktioner till “Basgruppsdag

  1. En sak jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. När man läser mycket komplicerade texter, då förstår man ju ingenting, i alla fall till en början. Men det är väl fortfarande läsning? För ofta är det så att om jag läser om texten ett flertal gånger så kanske jag förstår. Förståelsen kommer liksom efteråt.

    1. Hej Edmund!
      Det du säger stämmer, men det beror på att man läser texter som är utanför sin egen referensram. Ungefär som om jag skulle låta Malcolm, som ligger på 18a och går i 5:an, läsa en statlig utredning. Rent tekniskt skulle han kunna det, men han har inte referensramen för det.

      Läsning utgår från att man läser med förståelse, det är det som är själva poängen. När man använder LUS, använder man texter som ligger inom ungarnas erfarnhetssfär.

      Det är alltså två helt skillda frågor.

  2. Jag tänkte bara inflika att en lärare som jag har nu på lärarutbildningen i Gävle också hävdar att LUS inte är vetenskapligt…men så läser jag det som du har skrivit och det får ju mig verkligen att fundera och ifrågasätta denna lärares ”kunskaper”. Hmm, intressant, jag tror nog att jag ska ta upp det här med henne nästa gång jag träffar henne. Vidare får ju det konskekvenser för vad jag ”lär” mig på utbildningen, hur mycket felaktig information har jag fått egentligen under mina 3 år på lärarutbildningen?

    1. Hej Malin!
      Tråkigt att höra att även du har fått höra om förtalet mot LUS. Jag vet inte vad man är rädd för. Vill du ha rätt på den vetenskapliga förankringen finns den
      http://www.bibo.se, klicka på LUS så får du fram den där. Så kan du ju skriva ut den och visa den för din lärare och fråga om hon/han vill kommentera dokumentet.

      Lycka till!

      Johan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s