h1

Arbetsgivarproblem

10 maj 2009

Det var länge sedan jag skrev. Har haft fullt upp på skolan och privat, samt att jag och några kollegor har varit i Turkiet. En intressant upplevelse, som jag får återkommat till. Nu har vi problem på Jordbromalmsskolan. På grund av minskat elevantal och dålig ekonomi, tvingas Haninge kommun dra ner på antalet lärartjänster.  Det är naturligt, så fungerar det överallt, även om man skulle önska annat. Vi har de skattemedel vi har!

Problemet är att den viktigaste läraren på Jordbromalmsskolan (inte jag) har blivit varslad som övertalig. Han har jobbat i 5 år, men har varit mycket aktiv och drivit utveckling. Han sitter med i ledningsgruppen, har varit drivande när det gäller att ta fram skriftliga omdömen, varit med i utvecklingsgruppen och byggt relationer med eleverna.

Just så engagerad som jag vill att lärare ska vara. Ni som har följt min blogg sedan tidigare, vet att jag ibland är kritisk till lärare som går till sina lektioner, genomför dem och sedan går hem. Denna lärare är inte så. Problemet heter LAS, alltså lagen om anställningsskydd. Den som har varit anställd längst har företräde framför dem som har jobbat lite kortare tid. Jag är en anhängare av LAS. Jag vill inte att arbetsgivare ska kunna kicka folk till höger och vänster och jag vill inte att vi ska ha ett elittänkande, så att gamla och svaga slås ut.

Men!

När det gäller att jobba med relationer, bygga kontakter och förtroende, går det inte att byta ut folk hur som helst. Har dessutom personen i fråga en nyckelposition är det mycket svårt att ersätta denne med en annan lärare. En annan jobbig aspekt är att man är anställd av en kommun, inte av en skola. Det innebär att rektorn betalar lönerna för sin personal, men han kan inte bestämma över vilka han kan ha anställda när det blir dåliga tider.

Här efterlyser jag en mer aktiv arbetsgivare, alltså förvaltningen. Istället för att titta på tjänsteår och fördela personer till höger och vänster, borde personalavdelningen hitta på andra lösningar. Även de högsta cheferna inom förvaltningen borde aktivera sig. Till exempel kan man gå ut och fråga rektorerna om någon personal vill gå i pension i förtid, eller om någon behöver fortbildning. Eller köpa ut någon som inte passar som lärare! Detta kostar pengar! Man kan inte bara glassa i media och på möten som framtidskommunen. I svåra lägen krävs det att förvaltningen tar aktivt arbetsgivaransvar! Skjut till de statliga pengar som kommunen får!

Arbetarpartierna, fack och arbetsgivare behöver tänka om, så att man kommer fram till en lösning. Skolan behöver ha toppersoner på varje enskild position, inte minst vi på Jordbromalmsskolan, som har ett elevunderlag som inte kommer från akademiska hem. Revisionsföretaget McKinsey & Co granskade skolan i stort antal länder. En av de viktigaste faktorerna för framgångsrika elevresultat/skolor, var läraren. I de flesta yrken fungerar LAS bra, men där mycket av jobbet bygger på relationer (alltså en bra lärare), måste det finnas undantag.

Agera Haninge kommun!

Kommentera

