h1

Nu är det klippt

27 maj 2009

För ganska många år sedan, då jag var ny lärare, hörde jag talas om en lärare som sparade sitt hår under hela högstadiet. När eleverna lämnade honom efter årskurs 9 lät han dem klippa honom. Hans hår var vid det laget ganska långt, typ ner till midjan. Jag funderade lite på det där och tänkte att jag skulle göra lika dant, med den skillnaden att jag släppte en 9:a varje år. Den andra 9:an jag släppte lät jag klippa mig. Sedan har det bara rullat på.

Igår var det dags igen.  För 6:e gången skulle en 9:a få klippa mig. Klass 9c skulle få möjligheten att ge igen för fyra års tjat. Och som de gjorde det. Först hade de rakat huvudet och lämnat tre tester av hår. En i nacken, en till höger uppe på huvudet och en till vänster uppe på huvudet. Detta hår sattes upp i pippi-lotta-tofsar. Eleverna färgade även håret rosa. De frågade om de även fick färga skägget. Det gick bra. Det slutade med att de färgade hela ansiktet så att jag såg ut som Barbapappa. Denna gång blev det nog den fulaste frisyren hittills.

Varför gör man på detta sätt?  Det är en mycket bra fråga som inte är så lätt att svara på. För det första måste man så klart vilja bjuda på sig själv rejält, annars blir det svårt. Sedan är det en rolig grej som gör att eleverna gläds en hel del. Den oerhörda glädje och entusiasm som infinner sig när man blir klippt av elever, att se deras ögon lysa, gör att det är värt mödan. Sedan är det också härligt att se elevernas reaktion, ”så här ska inte en lärare göra”.

Det är sant, så här gör inte en lärare. Men jag tror att om vi lärare hittar på saker som inte stämmer med deras stereotyp för hur en lärare ska vara, kommer vi lärare öppna upp till bättre relationer. Bygga relationer, för elever tycker om lärare som gör något annorlunda. Kommer du inte ihåg själv när du gick i skolan. Vilken lärare var lite crazy och vad tyckte du om det? Kollegorna tycker inte att jag är klok och det stämmer väl!

Hur som helst så har jag frisyren i ett par dagar, till alla elevers stora glädje och sedan rakar jag hela huvudet. Sommarfrisyr! I år ligger det bilder på Facebook, till mångas glädje. Allt är dock inte glatt i dessa dagar, ibland blir man påmind att alla inte har det jättebra. Igår kom domen i målet där jag vittnade.

För att uppdatera er läsare är det alltså en flicka som gick på Jordbromalmsskolan för ett par år sedan och som har blivit misshandlad av sin pappa. Jag gjorde själv polisanmälan, vittnade i tingsrätten, där han blev dömd för misshandel. Pappan överklagade och det blev en förhandling i Svea hovrätt, där jag åter igen vittnade. Svea hovrätts fällde i sin dom pappan för misshandel, men valde att rubricera misshandeln som  ringa. Det innebär att straffet sänks, från 60 timmars samhällstjänst, motsvarande 2 månaders fängelse, till 50 timmars samhällstjänst, motsvarande 1 månads fängelse. Svea hovrätt går även på tingsrättens dom när det gäller skadestånd. Pappan ska betala skadestånd på 16 000 till flickan.

Givetvis plåster på såret, men inte mycket i förhållande till den kränkning att man blivit slagen av sin egen pappa och att deras förhållande antagligen aldrig kommer att bli riktigt bra igen. Tragiskt! Men det slutade relativt bra för flickan, trots allt. Hade mailväxling med henne häromdagen och livet leker för henne. Trivs utmärkt att bo hos sin mamma, det går bra på gymnasiet och hon trivs med livet. Känns fantastiskt att det går så bra!

Nu ska jag se på Champions league; Barcelona – Manchester United.

Simma lugnt!

4 kommentarer

  1. Sjukt bra grej Johan! Det är alltid bra med människor som vågar ta nya grepp och inte bara vankar på som alla har gjort tidigare.
    Varför visar du inga bilder på frisyren här? Är det för att du måste visa ansiktet då?


    • Tack Hasse!
      Bilderna ligger ute på facebook, det är bara att titta på mina bilder. Det ser riktigt fördjävligt ut.

      Johan


  2. Hej Johan. Tack för intressant läsning. Den här bloggen blir det till att följa. Spännande att höra verksamma lärares erfarenheter, idéer och tankar.
    //Lärarstuderande


    • Hej Lärarstudent!
      Jag brukar kasta ut heta ämnen ibland, som inte uppskattas av alla. Dessvärre är det så att det är mycket som är fel inom skolans värld och då menar jag inte bara ute på skolorna. Bland politiker, tjänstemän, forskare, rektorer och lärare finns det alltför många människor som inte förstår vilka behov skolan verkligen har. Jag har jobbat i 9 år och varit engagerad, så jag vet en hel del om detta (dock inte allt även om det låter så ibland). Kul att du som student följer min blogg. Kanske kan jag lägga ut boktips på nödvändiga böcker, för jag vet att det finns en del andra lärarstudenter bland mina läsare.

      Lycka till med studierna!

      Johan



Kommentera

