h1

Begåvning

13 juni 2009

Jag har svårt för ett ord! Varje gång jag hör ordet ryser det i kroppen. Ordet är begåvning. Jag vet att det finns de personer som har en lägre begåvning, det finns särskola på Jordbromalmsskolan.  Men, när man använder ordet begåvning bland människor, både i och utanför skolan, som en normal term, det är då jag stelnar till.

Varför då, är jag säker på att ni undrar.  Jo det är mycket enkelt. Så fort man pratar om begåvning så refererar man till en utgångspunkt som är biologisk och som säger att människan är olika smart. Utifrån detta resonemang kommer normalfördelningskurvan och sättet att dela in människor i olika fack, i sin värsta form att sortera människor. Jag har under årens lopp träffat många hundratals elever och jag har sett skillnader, men inte beroende på om den ena är mer begåvad än den andra.

Utgångspunkten är något helt annat. Skillnaden har varit i hur mycket man läser och har tillgodogjort sig språk och tänkande. Skillnaden kan också vara hur mycket intellektuell stimulans man får hemifrån, det vill säga vilken typ av diskussioner man har haft. Elever som man upplever som ”sega i huvudet” har ofta inte fått någon stimulans hemma, men jag har märkt att det går att locka fram ett härligt tänkande hos alla.

Det är konstigt att Vygotskij har blivit så stor i skolans värld och inom pedagogiken, eftersom han har en helt annan utgångspunkt än begåvning. Han pekar på att den sociokulturella bakgrunden styr människan och att utveckling sker genom språk och tanke. Bästa sättet att nå detta är att läsa, läsa, läsa. Vore bra om alla lärare kunde ta till sig detta! Och för all del andra också.

I slutändan ligger detta till grund hur vi ser på människan och utifrån detta hur vi bemöter elever. Har vi tro till att alla kan klara sig och har höga förväntningar på alla elever. Eller är våran bestämda uppfattning att en del är så obegåvade att de inte kommer att klara skolan.

Två olika sätt att se på elever och skolan. Två olika sätt att tro på elevers förmåga. Två olika resultat i slutändan.

Annonser

4 kommentarer

  1. Det finns en gren inom psykologi som heter expert-novice. En tumregel är, för att bli expert inom något så krävs det cirka 10.000 timmars träning och utförande av den specifika förmågan. Begåvning är kanske inte så bra begrepp som du säger. Kanske att föredra att diskutera att människor har olika lätt att lära sig en färdighet.


  2. Varför är det så skamfullt att tala om intellegens?
    Att tala om att någon är musikalisk eller omusikalisk kan man göra utan att man höjer på ögonbrynen. Så klart att människor är olika och har olika begåvningar. Intellegens är en av dem. Som du skriver så klokt, klart att man måste stimulera alla människor. Det är en av våra uppgifter som lärare. Jag har under 4 år undervisat de ”lägre” grupperna i matematik där det finns både bokstavsbarn, barn som är ”lata” och barn som helt enkelt har lägre intellegens men fortfarande är normalbegåvade. Det som slår mig är hur ett barns motivation kan få dem att nå mål som är mycket högre än omgivningens förväntningar. I stort sätt varje år har jag elever som når mål långt över mina förväntningar bara för att deras drivkraft är så hög. De sliter bara hårdare.


  3. Maria!
    Problemet är att det blir skamfullt i den stund man delar in elever i obegåvade och begåvade, utifrån ett biologiskt sätt att tänka. Skamfullt för eleven som inte är tillräckligt smart. Jag tror att det är mycket bättre att inte använda orden begåvning eller intelligent, för att de orden har under lång tid används för att särskilja människor åt. Alltså handlar det om ett tänkande som i alla fall inte jag står för.

    Sen har vi en del elever som upplevs mer begåvade, men frågan är om det är som Edmund ovan skriver, att de har fått många tusentals timmars träning eller om det beror på biologisk hög intelligens? Jag tror att det mesta beror på intellektuell stimulans i tidig ålder.


  4. Intressant ämne. Mer Vygotskij åt folket inom skolvärlden!



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s