h1

Skolplikt

24 juni 2009

Söndag 14/6 kunde man läsa i DN att regeringen kommer att lägga ett förslag om att skolplikten förlängs med ett år. Från idag 16 till 17 år. Ska man vara glad eller? Glad skulle man vara för att elever som inte har lärt sig det de behöver kunna, ska få rätt till skola. Men det har de ju redan idag, även om skolan är frivillig. Nä, jag tycker detta förslag inte är speciellt upplyftande. Varför?

Jo, man lägger ansvaret för ett skolmisslyckande på eleven, som tvingas kvar i skolan ett år till. Man menar att det extraåret ska innehålla ett specialupplagt schema för varje elev. Jag trodde att man gjorde det redan idag, så vad nytt? I artikeln menar Jan Björklund att möjligheten att gå om ska läggas i årskurs 3, så att man inte kommer upp i årskurs 4 med bristfälliga kunskaper. Det är bra. Man måste ha koll på eleverna tidigt och inte alltför sent, när många elever redan har identifierat sig som icke bildningsbara. Det regering borde satsa mer energi på är just de tidiga åldrarna och dessutom granska vilka skolor som är framgångsrika och vad de gör.

Jag menar givetvis inte att regeringen ska granska skolor, men man borde ge i uppdrag till skolinspektionen att granska framgångsrika metoder (Jag säger Skolinspektionen för att Skolverket har ju gång efter annan visat att de inte klarar av sitt uppdrag. Tyvärr!). Men även granska ifall det finns metoder som leder fel och i sådana fall påtala det. Kanske granska bakomliggande teori? Det skulle i bästa fall leda till verksamhetsbeprövad och framgångsrik metodik. Inte som idag, en massa metodik som lärs ut av lärarhögsskolorna som inte fungerar. Eller metodik som fungerar, som inte lärs ut.

Ovan nämnda förslag borde regeringen syssla med, inte lägga skolans misslyckande på eleverna. ”Bara för att skolan inte lyckats lära dig det du ska, tvingar vi kvar dig i skolan ett år extra”. Ja, det är viktigt att kunna läsa, skriva och räkna mycket bra i dagens moderna samhälle. Och ja, det är viktigt att kunna en hel del andra saker också, t.ex. en del SO.

Dagens samhälle är mer komplext än det som jag gick ut i som 16-åring och betydligt mycket mer svårare än min pappa mötte som tonåring. Vi ska göra ppm-val, deltaga i samhället, fylla i komplicerade blanketter från Försäkringskassan och ständigt se efter så att vi har det bästa och billigaste el-bolaget. De krav som ställs på morgondagens medborgare är tuffa och om du inte uppnår de krav som ställs på grundskola och gymnasium, riskerar du att ställas utanför samhället. Två tredjedelssamhället är redan här!

Då säger den petiga att det är ju just detta som regeringen vill, alltså låta alla få rätt att lära sig och därför lagstiftar man om ytterliggare ett år. Jag är glad att man ser det positivt, att man ser det som en möjlighet istället för ett straff. Jag gillar positiva människor. Dessvärre kan jag i så fall inte säga att jag gilla mig själv i detta fall, för jag tycker faktiskt inte att det är positiv.

Jan Björklund såg till att skolan kunde flytta på mobbare, det kan ju faktiskt ligga något bakom att man mobbar? Jan Björklund såg till att lärare kunde beslagta mobiltelefoner, det har aldrig varit ett stort problem i skolans värld (förutom hos vissa pedagoger, men då har mobilerna varit deras minsta problem). Jan Björklund ska se till att skolans misslyckande läggs på de enskilda eleverna.

Jag tycker också att skolan ska bli tuffare och ställa högre krav, även på eleverna. Men skolan har ett utbildningskrav och ett fostranskrav. Detta kan man inte förhandla bort och här tycker jag att hela skolsverige måste bli mycket tuffare mot kommuner, enskilda skolor och lärare. Huvudkravet ligger på oss! Inte på de enskilda eleverna!

En trevlig sommar önskar jag er alla!

Johan

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s