h1

Ny skolstart

11 augusti 2009

Hej alla läsare, nu är jag tillbaka efter ett långt sommarlov. Jag har tankat energi i solen och det har verkligen behövts. Sällan har jag varit så slut som jag var när jag gick på ”sommarlov”.  Jag antar att det var en kombination av att ha jobbat hårt, bytt jobb och tagit avsked till elever. Nu är jag i allafall tillbaka, full med kraft och energi, för att ta tag i nya uppgifter. Att leda en skola.  Mitt huvudsakliga uppdrag kommer att vara att leda årskurs 4 och 5, lärarna alltså.

Inte mycket har hänt i sommar på skolfronten, det har varit ovanligt dött. I våras fick jag en förfrågan från en författare och journalist som heter Gunnar Ohrlander att vara med i en bok om skolan som han skrev. Han intervjuade mig och var med på några lektioner. Den boken kom ut i slutet av juni. Mycket läsvärd måste jag säga. Kapitlet där jag är med är jag nöjd med, inget snack om den saken. Men boken som helhet, vilken bok. Det är en fröjd att läsa den, språket är lätt och innehållet intressant. Jag rekomenderar den varmt. Boken heter ”Den gudarna älskar, om konsten att överleva som lärare” (Optimal förlag).

Ohrlanders bok är som en kartläggning av skolan, både historiskt, politiskt, innehållsmässigt och teoretiskt. Jag väljer att berätta om två av mina favoritkapitel. Det tredje kapitlet heter ”Alla pratar om McKinsey” och här tar Ohrlander upp en rapport från det amerikanska revisionsföretaget McKinsey & Co, där de har gjort en stor studie på skolan i en rad länder. Rapporten kommer fram till att det är framför allt tre aspekter som är avgörande för framgång i skolan. Den första aspekten är att läraren är skicklig i sitt yrke. Här pekar McKinsey att man ska ha de bästa studenterna till lärarutbildningen, för att på så sätt få de bästa lärarna. Man ska alltså inte gå på lärarutbildningen på grund av att man inte kommer in på något annat program.

Som en jämförelse lyfter man fram Finland som har många sökande till varje plats på lärarutbildningen. Den andra aspekten är att lärarutbildningen håller hög klass och den tredje aspekten är att skolan kontinuerligt utvärderar resultat och använder sig pedagogiskt av resultaten för att göra förbättringar. Gunnar Ohrlander lyfter endast fram den första aspekten, men kapitlet är ändå väldigt bra. Det 13:e kapitlet heter ”När läraren skulle avskaffas”. Ohrlander går igenom Hans-Åke Scherps metodik problembaserat lärarande (PBL). Ni som har följt debatten kring hur Haninge kommun följer upp resultat, vet att Scherp är den största kritikern till vad som sker i Haninge kommun.

Gunnar Ohrlander är här i sitt esse. Han har gått igenom vad Scherp står för och problematiserar detta, sätter in det i en historisk kontext och vilka konsekvenser det får för eleverna. Detta kapitel är lysande. Jag önskar att alla som är verksamma inom skolan läste detta. Kortfattat beskriver Ohrlander att problembaserat lärande (PBL) var svaret på den pedagogiska frågan. Elever skulle själva uppsöka kunskap, utifrån en problemställning och därigenom vara aktiva. Genom lust skulle eleverna göra en kunskapsresa. Sen att metoden bara fungerade för några de bästa eleverna, de som är självständiga är inget som Scherp ståtar med. Däremot knyter Ohrlander ihop Scherps idéer historiskt med både Rousseau och Sokrates.

Rousseau menar att barnets sökande efter kunskap är överlägset det passiva mottagandet. Lev Vygotskij sa: Eleven gör med lärarens hjälp vad hon ska göra på egen hand i morgon. Alltså två helt olika sätt att se på skolans innehåll. Själv står jag för Vygotskijs sätt att se på skolan.  En pinsam historia i kapitlet är att Hans-Åke Scherp åkte land och rike runt med PBL, i Karlstads högskolas namn. När det däremot var dags för kommunerna att betala för samarbetet, kom fakturan från Scherps privata företag. Trovärdighet?

Det finns mycket med vettigt i boken, men jag uppmanar er alla läsa den.

Sov gott!

Johan

Annonser

One comment

  1. […] Andra om bo9ken:  SKOLVÄRLDEN, Johan Kants blogg, […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s