h1

Livet som rektor

24 augusti 2009

Nu har jag jobbat i två veckor och idag kom eleverna. Vilket drag! Klart att det varit mycket att göra de första två veckorna, men idag har jag verkligen haft fullt skägg. Elever som har dykt upp oanmälda, elever som inte har fått plats på de skolor de skulle gå vidare till, listor som har saknats och elever som fallit ur datasystemet. Många, många fler saker har varit upp på dagordningen. Men det är roligt, mycket roligt. Att få en organisation att fungera, lösa problem, om ändå små. Det är riktigt roligt.

En av flera nya elever vi fick på Vikingaskolan idag visste vi ingenting om, bara var han tidigare hade gått och vem som varit hans lärare.  Jag ringde och pratade med läraren ifråga och bad henne berätta om eleven.  Senare ringde jag elevens mamma och berättade om de uppgifter jag fått av den före detta klassföreståndaren. Mamman sa att det var tråkigt att höra att hennes son var långsam. Hon berättade att han ofta fått höra att han var långsam och brukade säga det om sig själv. Mamman upplevde honom inte som världens snabbaste, men noggrann.  Det är det här jag menar att vi i skolan får akta oss för. I många bloggar har jag tagit upp den här typen av ”problem”. Det epitet vi lägger på barnen kommer bli en självuppfyllande profetia om vi tjatar tillräckligt länge. ”Lilla Pelle slåss alltid, han är en riktig bråkstake”. ”Lukas är så jobbig”. ”Lisa är så söt och gullig”. Vi måste komma ifrån alla negativa ord och istället pusha eleverna med positiva ord och visa i ord och handling att vi tror på dem. Vi måste få dem att  tro att de är förmögna att uppnå allt de vill uppnå, först då är det möjligt att lyckas.

Det kanske inte är negativt att vara söt och gullig, men om vi pratar på det sättet kommer Lisa tro att det är söt och gullig hon ska vara för att vara framgångsrik. Nä, mera tro på elevernas möjligheter att bli kompetenta, lära sig de kunskaper de behöver och på så sätt växa som människor och förhoppningsvis bli självgående.

När jag skriver att vi inte ska använda negativa ord, menar jag självklart inte att vi ska avstå från att ta konflikter med eleverna. Givetvis måste alla vuxna i skolan vara just vuxna och visa att det är vi som har ansvar för verksamheten och ta det ansvaret. I det ansvaret ligger att benämna händelser och problem med deras rätta ord. Men, när man som lärare har tagit konflikten, rett ut det hela så ska det vara ur världen. Ingen handling eller personligt epitet ska vara hängande över eleven. Åtminstone inte så att eleven får höra det hela tiden. Jag tyckte att samtalet med mamman idag var en bra påminnelse och konkret exempel på hur illa det kan gå för den enskilda eleven. Vi hör honom säga att skolan säger att han är långsam, det är bara ord. Men hur känner han djupt inne i hjärtat? Där är det mer än ord. Det är hans självbild!

Ville bara dela med mig av denna historia, för den påminner oss alla att vi som är lärare har ett oerhört stort ansvar för många unga människors framtid. Jag har gjort många misstag som lärare och kommer även i framtiden göra misstag. Jag har sagt dumma saker som har såra och jag har bett om ursäkt  för det. Viktigt att kunna reflektera över dessa saker. För i slutändan är vi bara människor, men vi har ett viktigt jobb att uträtta.  Fostra morgondagens generation, vår framtid och den bästa generation som funnits! Du måste sätta upp tydliga mål, konkreta mål för att uppnå dem. Det gäller allt, både i skolämnena och socialt. Dessa mål ska vara positiva och framåtskridande. En tro på individen och en förväntan på eleven. Då lyfter vi alla.

Jag vill avsluta med att skänka en tanke till min gamla klass, nuvarande 9C. Ni är fortfarande bäst och ni finns i mitt hjärta.

Annonser

One comment

  1. Väldans tänkvärt om vår dåliga vana att klä andra och oss själva i roller och fack.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s