Vad är inlärt


Det händer titt som tätt att man reflekterar över ett fenomen som förekommer inom lärarkåren. Ett fenomen som man undrar var det kommer ifrån. Det senaste jag undrar över är begreppen inlärt och utlärt. Det är två begrepp kan härledas från de engelska orden learn (inlärt) och teach (utlärt). Det hörs på de engelska orden att det är skillnad.

Utlärt är allt som en lärare tar upp på lektionen, det som står i läromedlen och vad som står i kursplanen. Alltså det som ligger till grund för undervisning eller som undervisningen innehåller.

Inlärt är vad eleverna faktiskt kan, att de på något sätt kan visa att de har lärt sig.

Jag brukade alltid som lärare använda prov i skolan, för då visste jag att alla hade lärt sig. En del dock inte tillräckligt mycket. För det kan ju faktiskt vara så att eleven har suttit och dagdrömt på lektionen när jag gått igenom några viktiga begrepp och att de därmed inte förstått. ”Ja men, det har vi ju gått igenom”, säger en del lärare. Men det betyder inte att ”lilla Pelle” kan det. Mycket kan ha hänt i lilla Pelles liv som gör att fokus inte ligger på vad läraren säger. Jag tror att de flesta känner igen vad jag skriver. Men här kommer själva funderingen. Fokus ligger nästan alltid på utlärt.

I media, bland många lärare och lärarstudenter jag träffar ligger fokus på utlärt. Bra lärare, unga lärare, studenter, som trots att de är bra har fokus på utlärt. Varför? Det är ju det inlärda som är viktigt. Att eleverna verkligen har lärt sig det vi vill att de ska kunna och att vi vet det. Att vi som lärare har koll på hela klassrummet, ser att alla är med i matchen, kan förklara svåra begrepp, koppla dem till elevernas erfarenhetsvärld.  Lyfta in omvärlden i klassrummet. Lika vig som en apa, klättra upp och ner, upp och ner i abstraktionsstegen. Upp i abstraktion och när vi märker på elevernas ögon att de inte hänger med, ner i konkretion och förklara med exempel.

Frågan är då hur det kan ha blivit så här tokigt? Vad är det som gör att det blivit på detta sätt? Jag har ärligt talat ingen aning, men jag ser fenomenet och jag ser problemet. Den enda tänkbara förklaringen jag kan ge är att många lärare är dåligt utbildade när det gäller detta. Lärarutbildningen har inte gjort sitt jobb när det gäller att hålla isär inlärt och utlärt. Lärarutbildningen kanske inte heller har utbildat studenterna i dessa begrepp, inte ”klätt” begreppen. Det vore ju förstås inte första gången som lärarutbildningen misslyckats. Det finns många exempel på totalhaveri från lärarutbildningen, t.ex. att de lärare som ska ta hand om de yngre barnen inte får någon läsmetodik (ändrades efter kraftig kritik) eller att de lärare som ska jobba mot äldre åldrar och gymnasiet inte får ordentlig utbildning i betygsättning.

Katastrof för dessa lärare. Tanken slår mig plötslig – det kanske är så illa att det inte finns någon på lärarutbildningen som kan utbilda studenterna i inlärt och utlärt och hur detta styr en lärares jobb och bedömningar? Hemska tanke! Kan det vara så? Nej, det kan väl inte vara så illa? Inte vet jag?  Det kanske inte ens är lärarutbildningens ”fel” att så många inte kan det de skulle behöva kunna. Men å andra sidan, lärarutbildningen kanske har lärt ut, men studenterna har inte lärt in.

Då måste det vara studenternas fel! Eller också har jag helt fel och är ute och cyklar?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s