h1

Friskola med kvalitet

16 september 2009

Har precis kommit hem från årsmötet med föräldraföreningen i äldsta sonens skola. Han går i årskurs 6 i Internationella engelska skolan i Gubbängen, en friskola. Jag har i flera bloggar förfärats över hur kommunal verksamhet har sålts ut till privata aktörer, däribland skolor.  I kväll fick jag se en annan sida av hur en friskola kan skötas.

Skolans rektor Mr Clark hälsade alla välkomna och berättade att han ville stjäla lite av vår tid för att visa något positivt. Statistik från brukarenkäten hade veckan innan kommit till skolans ledning. Det var Stockholms stads statistikkontor som hade sammanställt enkäten. Väldigt många frågor hade ställts till elever i årskurs 6 och 9. Engelska skolans resultat jämfördes med samtliga övriga skolor i Stockholm. I samtliga fall, utom i en fråga låg Engelska skolan över eller långt över övriga skolor.

Givetvis kan man förvanska statistik, det finns säkert skolor som ligger över Engelska skolan i vissa eller flera områden. Ändå är det intressant att eleverna på engelska skolan känner lust till att lära, mening att gå till skolan, att de växer och så vidare. Mr Clark fortsatte och visa statistik när det gäller avgångsbetyg årskurs 9  i svenska, matematik och engelska. Helt otroligt!  50% av eleverna hade VG eller MVG i matematik. 60% av eleverna hade VG eller MVG i svenska. 99% av eleverna hade VG eller MVG i engelska. Dessutom lade Mr Clark till att det var mycket goda resultat även i de andra ämnena.

Mr Clark utstrålade glädje och lycka. De andra lärarna som var närvarande berättade hur stolta de var och hur bra det fungerade för eleverna. Hur lustfyllda eleverna var när det gällde att lära sig. Mr Clark fick en fråga från en förälder vad det berodde på att de hade fått detta resultat. Rektorn svarade inte på frågan. Jag kan däremot svara på denna fråga. En tydlig skolledning som sätter fokus på kunskaper och som entusiasmerar lärare och elever. Lärare som är engagerade och som dels fokuserar på kunskaper och dels sätter stor tilltro på elevernas förmåga. Att tro på en elev gör att denne växer. En skola som är lite fyrkantig, ordning och reda, med tydlighet. Allt detta bidrar till ett lugn hos eleverna och att de lägger energi på att lära sig kunskaper. Och därmed växer som människor.

Jag är glad för min son skull, att han får gå i en skola där attityden är positiv och där han får möjlighet att växa och lära sig en massa saker. Den skolan gick jag inte själv i. När en privat entreprenör, oavsett om det handla rom skola, äldrevård, eller någon annan verksamhet, kan visa upp goda resultat.  Då är det ok att göra vinst på skattemedel. Inte innan dess. Engelska skolan i Enskede är ett bra exempel på en privat entreprenör som ger dess elever en utbildning av god kvalitet.

Annonser

19 kommentarer

  1. Kul och grattis.
    Självklart finns det bra och dåliga exempel oavsett regi. Tveksam dock till ok gällande vinst.
    /Hugo


  2. Känns som dubbelmoral att jobba i kommunal verksamhet men sätta sina egna barn i friskolor.
    Eller?


  3. Karin!
    Jag vet inte om man kan kalla det dubbelmoral? Jag har ju mitt andra barn i en kommunal skola. Skolval bestäms ibland utifrån kompisar och ibland utifrån att det inte finns något annat alternativ. I mitt fall båda. Malcolms bästa kompis skulle byta skola och den kommunala skola som Malcolm gick i sög riktigt rejält. Jag hade engagerat mig rejält i att få till stånd en förbättring i det kaos som rådde i Malcolms klass, men möts av en skolledning som var usel på att lösa problemen. Trots möte, på möte, på möte, fixade inte skolan att lösa problemet. I detta läge kändes det helt otänkbart att han skulle gå kvar ett år till i den skolan.

    Sen kan man ju välja skola efter kvalitet. Om man vet att en skola är bra, varför inte välja den för sina barn – oavsett vem som driver den? Jag kämpar själv i kommunal skola och skulle inte kunna tänka mig att jobba i en friskola. Jag kämpar stenhårt för att den kommunala skolan ska kunna vara konkurenskraftig gentemot flashiga friskolor. Detta är inte alltid så lätt, vi har tappat många elever till friskolor, där jag vet att kvaliteten varit sämre. Att jag skulle sätta mina barn i en dålig skola för att den är kommunal, när det finns friskolor som är bra. Det säger sig självt – det finns inte på världskartan.

    Jag vet egentligen inte vad du vill säga med din kommentar, kalla det dubbelmoral om du vill. Jag ser det inte på det sättet. Det som räknas är kvalitet och Engelska skolan i Enskede är en väldigt bra skola.


    • Mycket bra skrivit Johan – både när det gäller vad och hur en skola skall fungera och stycket på slutet om privat entreprenör.
      Rätt intressant att vi har precis samma syn på dessa två frågor – det visar ännu en gång att lokal politik inte handlar så mycket om ideologi.


  4. Hej Stefan!
    Kul att du kommenterar. Jag tror att vi kan vara överens, även om vi tydligen inte har samma politiska åsikt, att det är kvalitet som ska råda och inget annat. Det är precis som du skriver, när det gäller lokala frågor behöver man komma överens, oavsett politisk tillhörighet. Ha det gott!


  5. Unfortunately, schools such as this give a distorted portrayal of how they educate because they ARE selective in who they take in and who they keep. Calling a school an international English school immediately filters students with weaker English from applying AND parents with students that have weak English are actively dissuaded from applying and are treated differently. Most other schools follow the law and allow students to choose their schools. This school and many other IES schools DO NOT. I have spoken to students from this school that were weaker or that had behavioural issues and they complained of bullying from the management that drove them out of the school. In addition, this school has told students that the only language they can speak in the corridoors is English. This is clearly illegal. In addition, teachers from these schools that are qualified in England (but not in Sweden as they do NOT have Swedish B) are told to use Swedish in the classroom. The downside of this for those teachers is that they never learn Swedish and are trapped in a low paid job (Teachers at this school are paid much less than the average teacher salary in Sweden, hence the large turnover of teachers at these schools). The upside for the company that runs these schools is a rather large profit margin (check out how much money these schools made that went to the owner last year).
    These schools provide education for a selective cross section of the population NOT for the entire population of Sweden. What Sweden needs is metrics to measure how much these students improve while they are at these schools. Looking at the final results proves nothing at all.


  6. Frank!
    Hoppas det är ok att jag svarar på svenska, min engelska är inte den bästa. Det som du skriver stämmer säkert och du har rätt i att man inte bara kan mäta kvalitet med ett utgående resultat. Jag vet det av egen erfarenhet, eftersom jag jobbade på Jordbromalmsskolan som hade dåliga resultat, men över lag en bra och kvalitativ verksamhet.

    Det är risken att skolor som Engelska skolan straffar ut elever som inte passar in i skolan, på grund av fel beteende. Det är också risken att Engelska skolan blir en slags elitskola. I båda dessa exempel tror jag nog att det är så som du skriver och jag hoppas att Skolinspektionen granskar detta, för det är inte ok att segregera barn. Samtidigt har jag med egna ögon sett elever som kommer från hem som saknar studietradition och som inte alls har med sig goda kunskaper, vare sig det är engelska eller något annat ämne. Men de kämpar, kämpar, kämpar och det ger resultat. Jag hade önskat att alla kommunala skolor kunde erbjuda studiero och ordning och reda, men min egna erfarenhet är att det inte alltid är så.

    När det gäller det du tar upp önskar jag verkligen att det granskas ordentligt och att Skolinspektionen ligger på för att se till att alla behandlas med respekt och värdighet och att ingen tvingas bort från skolan, oavsett vilken friskola det än gäller.

    Tack för dina åsikter, återkom gärna.

    Johan


  7. Hej

    Jag känner lärare som jobbar där. Man entusiasmerar inte personalen utan piskar dem till resultat. Kolla bara hur mânga lärare som slutar!! Ej existerande demokrati. Eleverna är bättre än genomsnittet eftersom de är bra redan innan de kommer till skolan.

    Allt är inte nattsvart, men ingen dans pâ rosor heller.


  8. Hej Anna!

    Det låter inte roligt att skolan drivs på detta sätt, men det är inget jag kan kommentera, för jag känner inte till detta. Jag kan bara beklaga om det är så. När jag skrev detta blogginlägg utgick jag från min son, hans trivsel, utveckling och hans klass. Han trivs jättebra och utvecklas oerhört mycket, betydligt mer än han gjort i sin tidigare skola. Min son lärare är kanon och är verkligen entusiastiska med eleverna. De har också varit kvar på jobbet länge. Så klart är det ett stort problem om en arbetsplats är helt odemokratisk och detta borde kanske Skolinspektionen granska.

    När det gäller att eleverna är bra redan när de börjar, så stämmer det inte med min son klass, där finns det flera elever som inte hade med sig så mycket när de började.

    Det låter som om jag försvarar Engelska skolan, det kan jag givetvis inte göra, eftersom jag inte har någon direkt insyn i skolan. Jag kan bara förklara hur min son Malcolms skolgång ser ut. Däremot anser jag att det du tar upp är allvarligt och borde granskas.


    • Hej Johan

      Din blogg är fantastisk och för en intressant debatt. Jag vill inte röra om för mycket för er. Läraren som din son har är bra. Men se upp för för mânga lärarbyten och stressade lärare. Jag önskar din son en bra skolgâng.


  9. Med anledning av vad som tidigare har skrivits i denna blogg finns det några saker som jag skulle vilja kommentera.

    ”Mr Clark utstrålade glädje och lycka. De andra lärarna som var närvarande berättade hur stolta de var och hur bra det fungerade för eleverna. Hur lustfyllda eleverna var när det gällde att lära sig. Mr Clark fick en fråga från en förälder vad det berodde på att de hade fått detta resultat. Rektorn svarade inte på frågan.”

    Anledning till varför rektorn inte svarade på denna fråga beror med största sannolikhet på okunskap. En rektor som inte har en aning om vad som försigår när barnen har lektioner, hur lärarna arbetar MED eleverna för att främja deras kunskaper i de olika skolämnena, kan heller inte förväntas kunna svara på denna fråga.

    Du skriver vidare:

    ”Jag kan däremot svara på denna fråga. En tydlig skolledning som sätter fokus på kunskaper och som entusiasmerar lärare och elever.”

    Tyvärr kan jag inte hålla med dig på denna punkt även om jag mycket gärna skulle vilja. Skolledningen är tyvärr inte så tydlig med fokus på kunskaper som skulle kunna vara önskvärt. Fokus sätts på elevers beteende i såväl korridorer, matsal som klassrum. Detta i sig behöver inte vara något negativt, snarare tvärtom, men när skolledningens fokus i stort sett enbart handlar om detta blir elevernas fortsatta utbildning kunskapsmässigt lidande.

    ”Lärare som är engagerade och som dels fokuserar på kunskaper och dels sätter stor tilltro på elevernas förmåga. Att tro på en elev gör att denne växer.”

    Absolut. Detta är förhoppningsvis något som de flesta skoloprna strävar efter idag, just för att värna om elevernas bästa. Tyvärr är nog fallet vad gäller nämnda skola att skolledningen inte tycks dela denna uppfattning.


  10. Hej igen Anna!

    Du verkar ha inside information – vilket inte jag har. Jag tycker skolledningen är tydlig med alla föräldrar när det gäller beteende och att de inte tolererar dåligt beteende. Tyvärr är det inte alla elever som passar in i Engelska skolans mönster och dessvärre är man för stelbent för att anpassa sig till eleverna. Jag vet inte hur man ska göra med detta problem, men å andra sida hade min son en riktig skitsituation när han gick i Hökarängsskolan och läraren inte kunde hålla ordning på klassen och skolledningen gjorde ingenting, trots att jag med flera engagerade oss.

    Hur som helst hoppas jag att engagemang för elevernas bästa består, men dessvärre vet jag av egen erfarenhet att det inte är så att alla skolor eller lärare strävar efter det. Tyvärr!

    Johan


    • Hej Johan!

      Vill bara påpeka att jag inte är samma Anna som har skrivit tidigare, och hoppas att det inte har blivit missförstånd.

      Jag är glad för din sons skull att han upplever att han har fått en bättre skolgång nu på Engelska skolan och hoppas naturligtvis att han har många positiva erfarenheter från skolan som han delar med sig av hemma. Att lärarnas engagemang för eleverna ska bestå är något som även jag hoppas och tror på, men som den andra Anna påpekade tidigare så kan ju det kanske vara svårt när det är så stor läraromsättning på skolan.

      För övrigt tycker även jag att din blogg är intressant att följa, och hoppas att du fortsätter ditt engagemang för dagens skola. Jag kommer med stort intresse att fortsätta följa din blogg (som jag nyligen har upptäckt) och kanhända att jag lägger in ytterligare en eller annan kommentar.

      Hälsningar Anna


  11. Hej Anna!

    Bra att du uppmärksammade mig på att det var två olika Anna, men jag svarade på de kommentarer som jag fick och hoppas att båda är nöjda. Kan bara säga att jag var väldigt trött igår och missade det hela.

    Bra att du gillar min blogg och det är bara bra om du kommenterar, det gillar jag. Jag försöker med min blogg ta upp svåra frågor och beskriva hur jag ser på saker och ting. Jag menar att det är viktigt att lyfta upp och problematisera för att komma åt kärnan i problem i skolan värld. Inte sällan är jag både kritisk och förbannad på skolmyndigheter och forskares inställning.

    Johan


  12. Hej Johan,
    Efter en tid sâ skriver jag âterigen pâ din blogg och funderar lite kring Engelska skolans mystik.
    Idag hade de avslutning och alla lärare i engelska och i svenska sade upp sig, ca 8 behöriga lärare.
    Jag kan inte förstâ att detta inte fâr er föräldrar att ta reda pâ vad som händer bakom kulisserna. Fler lärare gâr, men skolan har ej en endaste svensklärare eller engelska just nu. Jag lider med barnen, de är underabara. Detta kan jag intyga.
    Upp till kamp, för en bra och rättvis utbildning för alla barn.
    Att din sons lärare har varit länge, kanske beror pâ att dess behörighet är utländsk och kan ej fâ jobb pâ annan plats. Lât mig se, en studierektor har varit i 13 âr. En lärare i 7 âr, fyra i sex âr. Resten i ca 1-2 âr. Resten= ca 40.
    Jag lovar att barnen i Engelska Skolan är duktiga för att de är bättre än genomsnittet. Framförallt sâ har ni föräldrar gjort ett aktivt val.

    Vänligen Anna 1


  13. Hej Anna

    Det du skriver är givetvis oroande, som biträdande rektor måste man verkligen jobba för att ha personalen med sig, för det är ju lärarna som utgör ryggraden i en skola.

    Du verkar jobba på Engelska skolan, eller vara bulvan för någon annan, eftersom du känner till så många fakta. Har ni ingen fackförening som fungerar? Det finns en hel del rättigheter, en skolledning kan ju inte köra över sina lärare hur som helst. Eller kan man?

    Det är svårt med makt, har varit med om det själv. Min första rektor var en otrevlig maktmänniska, det var faktiskt bara jag som vågade säga emot henne. Chefer med makt som utnyttjar sin position bidrar till en osäker stämning och gör att människor blir rädda och inte våga uttrycka sina åsikter, eller att det inte blir högt i tak vid diskussioner. Dessutom tror jag att det blir ännu jobbigare i en skola som Engelska, eftersom de där har extrem struktur och reglering.

    Min son trivs väldigt bra i Engelska skolan, han har en bra klassföreståndare och bra kompisar. Han gillar att det är fokus på kunskap och han gillar att han lär sig mycket. Han gillar att det är relativt lugnt. Han gick tidigare i Hökarängsskolan, i en klass där det var kaos och där skolledningen inte gjorde något åt saken. Min son klarade det också, det var en nyttig erfarenhet för honom, men han gillade det inte.

    Jättesynd att inte skolledningen kan få med sig lärarna och göra det hela som ett teamarbete, då skulle många lärare känna sig nöjda och inte vilja söka sig från skolan. Jag kommer definitivt ta en kontakt med Engelska skolan som förälder och jag kommer ta upp det med föräldrarna i klassen, för vi lever inte på 1800-talet.

    Tack för ditt inlägg, fortsätt gärna att kommentera det jag skriver.

    Johan


  14. Hej Johan!

    Den här gången är det Anna två som skriver.

    Jag anser att det är av stor vikt att föräldrarna till alla fantastiska barn på skolan uppmärksammar problematiken med många lärarbyten. Inte bara de lärare som tidigare har nämnts (svensk- och engelsklärare) utan även slöjdlärare, SO-lärare och musiklärare har valt att sluta. Tyvärr verkar det som att skolan (återigen) blir av med ett femtontal duktiga, ambititösa och kompetenta lärare. Detta hör numera till vanligheterna vid läsårsslutet. För ett par år sedan valde alla NO-lärare att gå, ett helt department även denna gång. Skolledningens reaktion på detta uteblev helt.

    Personligen anser jag att det är mycket viktigt att ledningen för ett företag tar reda på bakomliggande fakta till varför så många lärare slutar, att man gör någon slags uppföljning och att man aktivt arbetar MED sin personal för att undvika liknande massuppsägningar i framtiden. Jag hoppas att detta kommer att ske, för skolans och barnens bästa, men i ärlighetens namn så tror jag inte att det kommer att bli så.

    ”Har ni ingen fackförening som fungerar? Det finns en hel del rättigheter, en skolledning kan ju inte köra över sina lärare hur som helst. Eller kan man?”

    Ja, Johan, du har rätt. Naturligtvis har du som lärare en hel del rättigheter. Men när man upplever att man arbetar i motvind och känner att man varje dag blir förbisedd och överkörd, då finns det inte mycket kraft kvar till att orka engagera sig även fackligt. Det har gjorts flera försök till att få en fungerande fackförening, men genom att folk av rädsla för att förlora sitt jobb inte vågar engagera sig fackligt så tycker jag att detta talar för sig själv. I detta fall kan en skolledning uppenbart köra över sina lärare hur som helst, bevisligen, eftersom så många väljer att gå. Det här är något som du som förälder omöjligt kan ha någon som helst aning om, eftersom detta inte syns utåt.

    Hälsningar

    Anna Två


    • Måste ta tag i detta!

      Jag får nog slå en signal till rektorn och fråga vad detta beror på, mycket oroande.

      JOhan


  15. Hej Johan.

    Tack Anna 2 för klargörandet.

    Jag har arbetat pâ Engelska skolan i Enskede tidigare och lämnade av de skäl Anna 2 skriver plus en del andra.

    Ingen fungerande fackförening.

    Ledning som ej tar hand om sin personal utan bokstavligt trycker ner sina lärare. Mobbing i vissa fall.

    Ointresserad ledning när det kommer till pedagogiska frågor.

    Otroligt stelbenta regler som stressar barnen.

    Schema som är inkorrekt men vägras ändra på.

    Utebliven fortbilding.

    Diktatoriska styrningen genomsyrar hela organisationen.

    Varför lämnade inte jag tillsammasn med denna grupp, därför att jag fann en annan plats innan.
    Varför lämnade ej de med mig, för det fanns inga nya jobb just då.

    De lärare som stannar kvar finner inga nya yrken eftersom de har utländsk examina. Med vissa undantag.

    Varför skriver jag detta till dig, för att upplysa andra om den mörkade situation som finns på denna friskola. Jag har även ett hopp inom mig att du kan se över detta med tanke på din kännedom om skolvärlden och lärares rättigheter. Som förälder till elev i skolan antar jag att detta är intressant.

    Friskola eller inte, detta är en mycket komplicerad fråga, javisst den skapar segregation, man mobbar öppet ut barn med problem, man arbetar manipulerande med väntelistan. Svenska namn går före i kön.

    Naturligtvis så vill man välja den bästa skolan till sina barn, men detta skapar segregation som vi alla vet eftersom alla föräldrar gör inte detta aktiva val.

    Absolut, i vissa kommunala skolor är det mycket stökigt idag, detta problem måste belysas och rättas till.

    Diskussionen är lång och det finns inga direkta svar.

    Fantastisk blogg som nu använts lite som bollbräda vad gäller IESE´s massvandring och extrema brist av personalpolitik och odemokratiska arbetssätt.

    Följer din blogg.

    Vänligen Anna 1.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s