h1

Betygsliknande omdöme

30 september 2009

Den senaste veckan har det varit turbulent kring Haninge kommun. Igen får jag lov att påpeka. Bakgrunden är att Haninge fick kritik från Skolinspektörerna för att de skriftliga omdömena i förskoleklass var betygsliknande. I länsrätten fick Haninge rätt att använda sina skriftliga omdömen.  Vilket liv det blev! Främst från Socialdemokrater. Betygsliknande omdömen för 6-åringar, det är inte klokt tyckte en del. Men har någon sett hur omdömena ser ut? Har de Socialdemokrater som kritiserade Haninge sett omdömena? Nej, det verkar inte så. Jag tog rätt på dem på Vikingaskolans dator och där låg de i en PDF-fil.

Nu kan jag inte klistra in dokumentet i denna blogg, men jag kan förklara hur de ser ut. Förutom de vanliga upplysningsfälten, t.ex. namn, datum och förskoleklass. Finns det på det skriftliga omdömet 7 fält: Svenska, Matematik, SO, NO, Praktiskt-estetiska ämnen, Social-emotionell utveckling och Vad vårdnadshavaren vill ta upp på utvecklingssamtalet. I  dessa fält, utom det sista, ska läraren i löpande text lämna ett omdöme om barnet.

Men var i ligger det betygsliknande?  Ingenstans finns det fält där läraren skriver att eleven inte når målen. Ingenstans finns det G-VG- eller MVG-fält att fylla i. Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag Haninge kommuns skriftliga omdömen är väldigt oansenliga. Verkligen långt från betygsliknande. Jag har med samtliga av mina egna barn, både i förskolan, i förskoleklass och på lågstadiet, fått beskrivningar hur det går för mina barn. Förvisso har jag kanske inte fått de traditionella skolämnena, men definitivt hur det går med språkutveckling och mattekunskaper.

Vad nytt? Det verkar vara ett rött skynke för många Socialdemokrater att Haninge lämnar omdömen som sägs vara betygsliknande. Men det är ingen som vet hur omdömena ser ut. Åtminstone redovisas inte detta. Haninge kommun verkar provocera en hel del och det är många som går igång på det som sker i Haninge. Det verkar räcka med att någon säger betyg, betygsliknande eller resultatuppföljning, så blir det ett förfärligt liv. Jag tror inte att det gagnar Socialdemokraterna att ägna sig åt tjafs, inte minst internt tjafs. Antagligen gläds regeringen åt att socialdemokratiska politiker går igång på detta sätt.

Nu är det viktigt med fokus på rätt frågor!

2 kommentarer

  1. Bra inlägg om betygsliknande omdömen, precis som Johan skriver behöver inte sådan omdömen vara ”farliga” på något sätt. Rätt använt blir det istället ett stöd för oss föräldrar som hjälper oss att stötta våra barn – i god tid.
    Det är tragiskt att många säger blankt nej och ofta som Johan beskriver utan att sätta sig in i vad det egentligen är de säger nej till. Att vuxna människor agerar så är skrämmande.
    Vi borde alla tänka till en gång extra och verkligen sätta oss in i ett ämne innan vi tar beslut och yttrar oss – det skulle alla vinna på.


  2. Stefan! Bra att du lägger in ditt föräldraperspektiv i frågan. Jag tror att de flest föräldrar vill ha tydliga omdömen om hur det går för deras barn, oavsett hur gamla barnen är.



Kommentera

