h1

Mobbning

02 oktober 2009

Såg ni debatt igår på SVT?  Intressant! En av debatterna handlade om hur lärare kränker elever. Enligt en undersökning gjord av Skolverket kränker lärare elever oftare än att elever mobbar varandra, se DN. Ola Lindholm, chefredaktör på Kamratposten, gick igång riktigt rejält. Han menade att ruttna äpplen ska rensas bort. Inte ett enda fall av lärarmobbning ska få förekomma, menar Lindholm. Stig-Björn Ljunggren, statsvetare och debattör, frågade sig vad kränkningar är. En del elever är väldigt snarstuckna. Ljunggren menade att det ibland verkar som om lärare inte kan säga någonting, förrän elever känner sig kränkta.

Lärarnas Riksförbunds (LR) ordförande Mette Fjelkner menade att det var svårt att generalisera och säga att lärare kränker. Hon menade att det är ett problem och att det inte ska få förekomma. Fjelkner påpekade att LR hade ett etiskt program för lärare som de följer. Samtidigt poängterade hon att 20% av sveriges lärare inte har någon adekvat utbildning. Menar du att det är dessa lärare som kränker frågade Ola Lindholm, något som inte Fjelkner svarade på.  Men du sa ju ute i fikarummet att det var så, fortsatte Lindholm. Då blev Fjelkner röd i ansiktet.

Fast det är nästan 30 år sedan, kan jag fortfarande komma ihåg hur min slöjdlärare och min klassföreståndare skrattade åt mig. Jag sparade på ölburkar på den tiden och hade i träslöjden gjort en ölburkshylla. Som den totalt ohändiga person jag är och ännu mer var då, satt inte ett enda hyllplan rakt. Ett gott skratt för dessa två lärare och en förnedring för mig. Nu kan man tycka att det är en banal historia, att jag har blivit ok som människa i alla fall och att det inte är en kränkning. Det kan tyckas så. Men jag kommer fortfarande ihåg situationen, känslan och skammen.

Det måste väl ändå vara barnet som får avgöra om det är en kränkning eller inte.  Sen kan man förklara sig, be om ursäkt och reda ut saker och ting. Jag är benägen att hålla med Stig-Björn en smula. Människor idag, inte bara elever, är snarstuckna och lättkränkta. Det innebär dock inte att elever inte ska bli tagna på allvar om de känner sig kränkta, eller förnedrade. Jag har också varit taskig mot elever, men inte medvetet för att trycka ner dem. Ibland behöver elever en tankeställare och då kan en verbal snyting vara nyttig. Alla kan man inte gulli-gulla med. Det beror också hur man säger saker och ting, vilken relation man har, hur man förklarar det man säger och hur man pratar i fortsättningen. Är man taskig för att trycka ner elever, då ska man över huvudtaget inte jobba med barn och ungdomar.

Dessvärre kan jag bekräfta det Ola Lindholm säger. Jag har med egna ögon och öron sett och hört många kränkningar, där lärare har kränkt elever. En lärare sa till mig, över huvudet på en elev, att denne var hopplös på att lära sig. En annan lärare sa till en av mina gamla elever att hon aldrig skulle kunna lära sig engelska. En tredje lärare frågade en elev, som har ursprung i afrika och ville springa utan skor, om denne ville ha bongotrummor också. Jag har många, många, många värre historier. En del värda en polisanmälan. Lärare har en oerhörd maktposition gentemot elever. De är också förebilder. Aldrig någonsin får en lärare eller annan vuxen i skolan kränka.

En del lärare kränker, är sarkastiska och ironiska på elevers bekostnad. Och arroganta. Varför blir det då på detta sätt? Jag kan finna två svar – svaga rektorer och dåliga lärare. En rektor ska vara ute i verksamheten och på ett tydligt sätt signalera att inga former av kränkningar accepteras. Viktigt att vara vuxenpedagogisk och våga ta i känsliga frågor. Varför kränker du din elev? Du måste sluta omedelbart, annars kan du inte jobba kvar som lärare. Eventuellt måste läraren också få en skriftlig varning. Skulle kränkningen vara grov skulle jag polisanmäla och sedan säga upp läraren.

En lärare som kränker elever gör det mest sannolikt på grund av att denne inte kan hantera en situation rent pedagogiskt. Dåligt utbildade lärare. Lärare som inte har det engagemang som krävs. Lärare som har gått på en dålig lärarutbildning. Inte de bästa studenterna som sökte lärarutbildningen. Lärare som egentligen borde jobba med något annat. Och även som Fjelkner säger, lärare som inte har adekvat utbildning. Tyvärr har nog Mette Fjelkner fel när det gäller LR:s etiska program. De lärare som mobbar har nog inte gjort några större ansträngningar att göra det programmet till sin ledstjärna.

Givetvis ska lärare sätta gränser, ta konflikter och ibland vara hårda mot elever. Men först får man bygga goda relationer och visa kärlek till eleverna. Att vara lärare är utan tvekan samhällets viktigaste uppgift. Tänk själv vilka lärare som har betytt mycket för dig. Och vilka som har kränkt dig. Dags att göra som Ola Lindholm sa: Rensa ut de ruttna äpplena! För våra barns skull! För vårt samhälles skull! För vår framtids skull!

9 kommentarer

  1. Det finns lärare som mobbar elever, ja det är tyvärr sant. Jag tror aldrig jag själv gjort det, men däremot har jag i affekt sänkt mig till barnens nivå och kläckt ur mig förnedrande och elaka saker några gånger under mina 35 år som lärare. Inget jag är stolt över. Tvärtom jag har bett om ursäkt varje gång det inträffat. Men sorgligt nog finns det lärare som INTE ska arbeta med människor. Lärare som är främlingsfientliga, inte kan kontrollera sitt förakt för svaghet och är rent ut sagt HELT olämpliga lärare. I personalrummen kan man få höra fruktansvärda kommentarer om elever och föräldrar. En del lärare ser dessa som sina fiender och fiskar ständigt efter stöd för sina reaktionära åsikter. Det finns en sjuk kåranda som gör att ingen vågar såga dessa kommentarer jäms med fotknölarna. Skolledare som jag rapporterat övertrampen till tvår sina händer.(Rädda för facket ?)
    I grunden handlar det om människosyn och alla människors lika värde. Vi har haft många studiedagar om värdegrunden(som vi ska vara stolta över. Den är nästan bäst i världen !), och då håller alla med…Men det fungerar inte i praktiken: Få anser i grunden av sitt hjärta att tex. Hitler, Moder Teresa,Barack Obama,Zlatan Ibrahimovic, George Bush, jag och Johan Kant har samma människovärde. Att människovärdet är konstant och inte kan påverkas av en människas handlingar. Det finns många lärare som mellan skål och vägg säger sig vara för dödsstraff tex.
    När jag började på Jordbromalmsskolan 1978 sade jag på en personalfest att 75% av lärarna på skolan valt fel yrke. Överdrift, förstås, och jag hoppas innerligt att situationen är bättre än så idag.


  2. Christer! Med all din erfarenhet och din inställning till eleverna har du mycket att ge och berätta. Lite av din erfarenhet har du delat med dig här. Jag har själv sett dig i aktion och jag har alltid ansett att du är en mycket bra lärare. En lärare som har den rätta känslan för ungarna. Kämpa på Christer! Du behövs verkligen i Jordbro!

    Johan


  3. Hua vad bra skrivet..Bort med de kränkande lärarna.
    Jobbar som förskollärare och tyvärr upplever jag detta varje dag. Kommentarer som: Stackars dig som har en sån lång dag/ overoll etc..
    Vi gör alla misstag men detta måste lyftas mera. Min mentor och idol inom detta område är Wanja Cajman men nu är du också med på listan. Värdegrunden är vårat viktigaste uppdrag. Detta gäller både mot barn och vuxna.


  4. Hej Lisa!
    Det du skriver är helt rätt, man måste lyfta upp frågan och diskutera. Lägga bort prestige och prata förutsättningslöst. Jag tror att det är lätt att bli hemmablind. Viktigt att man har kärlek till barnen och sätter deras bästa i första rummet. Då finns det inte plats för några kränkningar.

    Johan


  5. Tänkvärt inlägg och en tabubelagd fråga….


  6. Kanske dags att införa något liknande ”friends” och ”kamratstödjare” bland lärare – ett legitimt forum för att ta upp elevbehandling och ge modet till lärare att ställa kollegorna mot väggen, med stöd från rektorn.


    • Hej Hanna!
      Det är klart att man kan ta in både Friends och ha kamratstödjare och det är många skolor som gör det. Dessvärre tycker jag att det är en kortsiktig lösning. Läroplanen och kursplanen är tydlig när det gäller förhållningssätt mellan lärare och elev. Lärare ska stödja elever, tro på dem och pusha dem till att nå bra resultat och växa som människor i skolan. Jag har gjort det i många år som lärare, så jag vet att det går. Detta borde lärarna lära sig på lärarutbildningen, men framför allt borde varje lärare prata med sig själv och fråga sig vilken människosyn man har. Sedan är det varje rektor som ska ta ansvar över detta, så att lärare inte kränker elever. Det går att läsa om detta i tidningen varje månad att för många rektorer inte tar ansvar för detta. Att ta in t.ex. Friends är att överlämna rektors ansvar till organisationen. Ska Friends in, ska rektorn vara delaktig och fysiskt närvarande. Det är politiker och tjänstemän i kommunen som ska agera och se till att deras rektorer har koll på verksamheten. Man kan tycka att det är ett svårt arbete, men det är det inte. Man måste kommunicera med lärarna och eleverna och alltid ha koll på vad som händer i verksamheten.


      • Hej igen!

        Jag tror du missförstår. Jag menar snarare att man, eftersom det trots läroplan etc. uppenbarligen inte fungerar, skulle behöva göra en satsning för att belysa problemet. Ett sätt skulle kunna vara att utse någon bland lärarpersonalen som en person man som lärare kan komma till och rapportera om man upplevt/sett/kanske själv deltagit i mobbning av elever och att denna person då har i uppdrag att ta upp detta med personalen eller meddela rektor som tar upp det. Jag menade inte Friends eller kamratstödjare per se, utan mer ”en liknande insats” för att komma til bukt med problemet. Sen håller jag helt med om att det inte skulle behövas med tanke på läroplan och lärarutbildningar, men uppenbarligen räcker det inte?


      • Hej Hanna!
        Nej jag missförstod dig inte, det du säger är helt sant, man borde satsa och ha någon som tar hand om denna problematik på skolorna. Det finns ofta anti-mobbningsteam och de ska gälla lärare också. Dessvärre hade jag idag samtal med flera av mina gamla elever (går i 9:an nu) som beklaga sig att de inte får stöd av en av sina lärare och att denne lärare inte är vuxen, utan blir sur för att eleverna har åsikter. Dessa typer av lärare som går ner på ett barns nivå är dessvärre skolvardag. Då menar jag inte att elever alltid är så lätta att ha och göra med, det finns en hel del elever som är jobbiga. Men det spelar ingen roll. Som lärare, vuxen och med flera års universitetsutbildning ska du agera på ett bra sätt. Jag anser att detta är rektors ansvar och tar man inte detta ansvar kanske man ska få stå till ansvar inför skolmyndigheter och politiker. Svårt problem och inga enkla svar.



Kommentera

