h1

Skönt att vara rektor

09 oktober 2009

Nu har det gått två och en halv månad på mitt nya jobb. Jag började förvisso i juni, men det var bara för att lära känna elever, lärare och skola. Det är inte förrän när höstterminen började som jag på allvar har börjat jobba som biträdande rektor. Vad skönt det är!

Jag har på Jordbromalmsskolan suttit i ledningsgruppen i 6,5 år av mina 9 år.  Jag har påverkat en hel del, men många gånger har jag talat för döva öron. Hur många gånger har jag kritiserat rektorerna? Väldigt många gånger. Hur många gånger har jag sagt att rektorerna behöver gå ut i verksamheten och prata med elever och lärare? Väldigt många gånger. Hur många gånger har jag sagt att rektorerna behöver diskutera resultat direkt med enskilda lärare?  Väldigt många gånger.

Nu är jag själv rektor och jag är ute i verksamheten varje dag. Varje dag pratar jag med lärare och elever, nästan alla elever som möter mig hälsar glatt. ”Hej Johan” eller Hej biträdande rektor”. Minst en gång per vecka, ibland flera gånger per vecka, besöker jag lektioner.  Jag återkopplar till lärarna, berättar vad jag har sett i klassrummet och vad de skulle kunna göra bättre. I alla klassrum jag varit har det funnits något som jag kunnat ta upp med lärarna och då har jag varit på en del riktigt bra lektioner.

Och jag trivs!

Känslan att kunna påverka, kunna göra skillnad, peka på en förändring i positiv riktning, diskutera med lärare och titta på innehållet i lektionerna gör att jobbet som biträdande rektor är tillfredsställande. Dessutom har jag min chef Anna som backar upp mig. Kan det bli bättre? Svaret är nej.

Nu kanske en del läsare tycker att det  är en självklarhet att rektorer ska vara ute i verksamheten. Dessvärre måste jag göra er besvikna.  Det borde vara så att rektorerna skulle stå i första ledet och visa vägen vart skolan ska ta vägen. För att lyckas med det måste man vara väldigt tydlig med uppdraget och dessutom hela tiden kommunicera med sina lärare. Man måste vara delaktig i verksamheten, vara ute i ”produktionen” och det är det många rektorer som inte är. En del rektorer stänger in sig på sitt rum, eller återkopplar inte vad de ser till sina lärare. En del rektorer diskuterar inte usla elevresultat med ansvarig lärare.

Skulle jag ha en klass där hälften av eleverna var underkända i svenska skulle jag direkt gå till läraren och diskutera orsakerna till detta. Utifrån orsakerna skulle jag sedan tala om för lärare vad denne MÅSTE göra. Odiskutabelt rektors ansvar att följa upp resultat och sedan försöka hitta åtgärder för att alla ska uppnå målen. Jag pratar om att gå in och peta i lärarens metodik eller examinationformer om så behövs. Nu kan ni läsare tycka att det låter tråkigt, men det är det inte. För man ser en positiv förändring. Man får heller inte glömma att det är för alla barn på Vikingaskolan som Anna, jag och all annan personal jobbar. Då måste utbildningen ligga på topp!

Det är därför jag är en lycklig biträdande rektor!

7 kommentarer

  1. Låter som att du är en pain in the ass för lärarna! Bra skrivet Johan, kul att följa ditt liv som bitr. 🙂


  2. Tack Anders!
    Jag skulle kunna upplevas som pain in the ass, beroende på hur man ser det. Om man är lärare som inte är intresserad av att förändra sig eller lyssna på sin chef för att bli bättre eller sätta ord på sina tankar om varför man gör som man gör. Då är jag en pain in the ass.

    Vill man däremot utvecklas, ha en dialog med en annan pedagog och diskutera framtidsfrågor. Då är jag nog bra för samtliga. Det handlar inte om att ”sätta dit” lärare, utan hjälpa dem att bli bättre.

    Vi ses och hörs Anders!

    Johan

    PS: Vill bara poängtera för alla som läser detta att Anders är en elev som går i årskurs 9 på Jordbromalmsskolan och som jag har kontinuerlig kontakt med. Anders är en av de duktiga elever som hjälper elever på Vikingaskolan med läxhjälp en gång i veckan. DS


  3. Jag vill också ha det där, jag vill också utvecklas som lärare. Jag vill vill, men istället så har jag hamnat i ett cementblock


  4. Hej Vivika!
    Tråkigt för dig. Du kan ju söka jobb på Vikingaskolan!

    Johan


  5. Låter som du är en alldeles utomordentlig skolledare, Johan. Kul att läsa din blogg.


  6. Vilken läsvärd blogg du har här. Går själv i tankar på att gå min kommuns utbildning i framtida ledarskap just med siktet inställt på rektorsskap. Synd att det inte finns fler som arbetar på ditt sätt.


    • Tack Therese!



Kommentera

