h1

Rasismen snart i Riksdagen

25 oktober 2009

Måste kommentera Sverigedemokraternas partiledare Jimmy Åkessons uttalande, att det enskilt största hotet mot Sverige sedan andra världskriget är den muslimska invandringen. Läste i Aftonbladet hur Jan Hjärpe, professor emeritus i Islamologi hade kommenterat de påståenden som Åkesson gjort, dels som överdrivna och dels som direkt felaktiga. Det är precis samma teknik som Adolf Hitler använde för att hetsa mot judarna. Läser man de små informationsbladen som Sverigedemokraterna, och även Nationaldemokraterna, delar ut i brevlådor, kan man konstatera att de har samma teknik att argumentera. 

Typ: ”Tycker inte du att de svenskar (tyskar) som har byggt upp detta land ska få en trygg och bra pension?” Tycker inte du att de svenska ungdomar som går i svensk skola ska få en bra utbildning? Tycker inte du att svenskar ska få leva i ett tryggt samhälle?” Detta svarar ju alla ja på. Sedan kommer beskrivningen. ”Vi ser idag hur gamla inte kan leva detta liv och få den vård de har rätt till. Vi ser hur skolan är i kaos. Vi läser dagligen om hur kriminaliteten och gängbildningen har ökat.” Efter det kommer argumenten:  ”Invandringen kostar 200 miljarder årligen, pengar som skulle kunna gå till att ge pensionärer ett bra liv, med både ökad pension och bättre vård. Fler lärare och poliser skulle kunna anställas, men Sveriges skatter går till att ta emot invandrare.”

Sedan fortsätter argumentationen dels med att vi inte har råd och dels med att de är ju inte som oss. Om bara några år kommer det inte finnas några svenskar kvar. Det värsta jag sett var en bild där Mona Sahlin bar slöja. Ungefär: ”Inom en snar framtid kommer kvinnorna i Sverige bära burka om vi inte gör något. Alltså ren skrämselpropaganda på helt felaktiga grunder. Jag skrev i stycket ovan 200 miljarder, en fiktiv siffra som jag hittat på, men jag har tidigare sett att Jimmy Åkesson har slängt sig med horribla siffror i den klassen.

Inför nästa års val är det just siffrorna och argumenten som måste granskas och plockas isär. Media behöver hårdgranska  vilken statistik Sverigedemokraterna använder sig av och vilka slutsatser man drar av den. Politiker och journalister har ett jätteviktigt arbete att göra, att hela tiden ta debatten mot Åkesson & Co, ordentligt pålästa och ifrågasättande. Inte ge Sverigedemokraterna en chans att göra sig till tolkningsföreträdare för hur bilden av Sverige målas upp. Tiger vi alla, eller försöker tiga ihjäl debatten kommer Sverigedemokraterna att hamna i riksdagen, det är jag säker på.

Alla ni som läser detta och känner muslimer vet att de är som vilka andra människor som helst. Med eller utan slöja, de är som du och jag. 9 års jobb på Jordbromalmsskolan och jag har träffat väldigt många invandrare, muslimer och ”nya svenskar”. Trots, eller kanske på grund av, att många av dem inte har haft det så förspänt både ekonomiskt och utbildningsmässigt, har de kämpat, kämpat, kämpat. För att ge sina barn en bättre framtid, för att ta tillvara sina mänskliga rättigheter som människa, för att bygga en familj och ett bra liv. Alla dessa underbara människor som jag har mött under åren, både elever och föräldrar, men även politiker – med invandrarbakgrund. Ingen stämmer överens med den bild som Jimmy Åkesson målar upp.

När jag slutade på Jordbromalmsskolan i juni i år hade 90 % av skolans elever invandrarbakgrund. Man kan säga mycket om segregering, men det är en annan fråga. En sak kan jag i alla fall säga – det är just dessa elever som jag saknar mest, som jag längtar efter och som har betytt mycket för mig i mitt lärarjobb. Muslimer, svenskar, turkar, somalier, finnar, serber, araber – det är häftigt med mångkultur. Det största hotet mot Sverige sedan andra världskriget är JIMMY ÅKESSON och hans kompisar!

4 kommentarer

  1. Bra skrivet Johan samtidigt som jag tycker att det var bra att han fick skriva sin debattartikel i Aftonbladet. Den borde man läsa, rätt udda skriven och lätt skrämmande. Sedan följde Svenskan upp denna artikel där dom faktagranskade Jimmies påstående, som jag tycker de ska all heder att de gjorde. Har funderat att man borde använda dessa två artiklar i samhällsundervisningen men svårt att veta hur. Men som du säger, att ställa frågor som de flesta håller med är klassisk psykologisk övertalningsteknik som ofta fungerar.


  2. Klart att Åkesson måste få skriva debattartikeln, det ska ju upp på bordet, inte soppas under mattan. Det är först då vi kan granskar deras argument, som vi kan motargumentera.

    Bra att du ska använda artiklarna. Du jobbar ju på ett mediagymnasium, så det passar väl bra att använda denna typ av text.

    Ha det!

    Johan


  3. Hej Johan Kant

    Vi träffades vid granskningen i Haningei måndags. Intressant detta med Åkesson och hans artikel!! Jag håller verkligen med dig om att det handlar inte om du bär slöja, burka, keps eller va fasen som helst. Det handlar om människors okunskap och rädsla. Bra att debatten hålls levande.

    Mvh Carina Hult Sigtuna


    • Hej Carina!
      Jag kommer ihåg dig, kul att du hittade till min blogg. Som du märker skriver jag oftast inte politiskt korrekta saker, men min inställning är den att för att förändra måste man utmana tänkandet och ibland rådande uppfattningar och traditioner. I slutändan handlar det ALLTID om att eleven och elevens rättigheter ska vara i fokus. Du får gärna sprida min blogg till skolfolk i Sigtuna om du vill. Jag vill faktiskt ändra svensk skola och den negativa och reaktionära inställning som finns. Eleverna är fantastiska, däremot är det si och så med lärarna och när vi pratar om rektorer då är det illa. Lärarutbildning och Skolverk – total kaos, så vi har lite att jobba på.
      Vi hörs och ses.

      Johan



Kommentera

