h1

Grisen

05 november 2009

Det är en gris ute i debatten. Det är samma gris som tidigare figurerat, men det var några år sen sist. Idag dök den upp i en aula på Gärdesskolan. Argumentet var att det inte spelar någon roll hur mycket man mäter grisen, ingenting förändras av att man mäter den.

Emil i Lönneberga hade ett annat förhållningssätt. Han tänkte att han skulle träna upp Griseknoen, genom att hoppa över hinder. Genom att träna lyckas Griseknoen hoppa högre och högre, något som gör Emils pappa förgrymmad. ”Men Griseknoen tycker det är roligt”, svarar Emil. Anton Svensson i Katthult skriker: ”Grisar ska inte ha roligt, grisar ska man göra julskinka av. Som du håller på blir han ju mager som en jakthund”.

Det är just det, kanske blir just Griseknoen både smartare och gladare. Han tycker ju det är roligt att hoppa allt högre. Jag trodde att Hans-Åke Scherps gris dog av övervikt för ett par år sedan, men jag hade tydligen fel.

 

 

 

Annonser

7 kommentarer

  1. Vad snackar du om ? Vad har jag missat ?
    Vilken gris handlar det om ?
    Göran Persson ?


    • Nej Christer, det handlar inte om Göran Persson. Att vi i Haninge har hysteri på att mäta får vi kritik för av högt uppsatta forskare. De menar att det spelar ingen roll hur mycket man mäter, grisen är ändå lika lång och väger lika mycket. Men man kan ju göra något åt resultatet.


  2. […] Jag läser i en utskrift från P1:s Vetandets värld att forskare är kritiska till det nya betygssystemet. Inte för att jag är en stor beundrare av det nya betygssystemet, det gamla dög alldeles utmärkt. Men det är som vanligt de ideologiska forskarna som är igång – forskare som är betygsmotståndare. Som är motståndare till att man följer upp resultat – ni vet: ”Det spelar ingen roll hur mycket man väger grisen…”. […]


  3. […] PIE:s fina och välartikulerade prat förför lärare och rektorer, får dem att tro att PIE har rätt. PIE visar inte upp resultat av sitt arbete, alltså elevernas höjda meritvärde eller liknande, men det spelar mindre roll. PIE bryr sig inte om resultat. Istället fokuserar man på lust att lära och att eleverna ska trivas. Retoriskt säger man: ”Det spelar ingen roll hur många gånger man väger grisen”. Men det gör ju det, läs tidigare blogginlägg. […]


  4. […] Grisenexemplet – det spelar ingen roll hur många gånger man väger grisen. Jag skrev ett blogginlägg kring detta exempel, läs här. […]


  5. […] man väger den oftare”. Oups grisen igen! Ni som inte läst grishistorien, här har vi ett blogginlägg som förklarar hela den […]


  6. […] och i stället diskuterar PIE metodik som bygger på att skolan ska vara lustfylld (Dewey), se länk om […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s