h1

Att hjälpa och få tillbaka

06 november 2009

Ibland får rektorn rycka in och hjälpa till, idag var en sådan dag. Att sitta på sitt kontor måste man ibland göra, men ute i verksamheten känns allt så levande, så verkligt och så fantastiskt. Jag såg från mitt fönster, som vätter mot skolgården att en flicka grät. Jag knackade på fönstret och vinkade in henne. Hon kom in gråtande i mitt rum och berättade att en pojke hade kastat en kloss på hennes finger så att det gjorde jätteont. Flickan går i årskurs 1 och var riktigt ledsen. Jag tog hennes hand och höll den i min hand, frågade var det gjorde ont, pratade med henne och blåste lite på fingret. Efter bara 30 sekunder var hon glad igen och kunde springa ut och leka med sina kompisar. Så enkelt, men för henne betydde det så mycket.

Dagens mest fantastiska händelse var i alla fall när jag hjälpte en pojke i skolan. Vi fick några minuters pratstund där vi samtalade om vardagssaker. Han berättade lite vad han skulle göra i helgen och jag berättade lite om mitt tidigare jobb som lärare i Jordbro. Bara några minuter, kanske fem, men han gav mig energi för resten av dagen. Denna lilla kille visade sidor som gjorde mig imponerad. Han visade sig vara oerhört klok och duktig. Han rörde mig nästan till tårar, hur kan en så liten kille vara så otrolig? Ni vet när man bländas av någons totala person, hur lysande någon är.

Jag har tre egna barn och jag tycker så klart att de är fantastiska, det tycker väl alla föräldrar om sina barn. Men mina egna barn är självklara, även om de också får mig att gråta glädjetårar ibland. Men denna lilla kille – sanna mina ord, han kommer att gå långt i livet och han kommer att bli något stort. Och han förärade mig med ett betydande samtal idag. Man kan tycka att det är självklart att en rektor ska ha detta förhållningssätt, men tro mig, men så är det inte. Man kan tycka att det är självklart att en rektor inte ska hålla på med denna typ av uppgifter, det finns det andra som gör, men den inställningen delar inte jag. Vi skolledare som var på skolan idag hade samma inställning. Anna pratade med föräldrar och elever. Michael (intendenten) följde en pojke hem, när han hade missat taxin och jag blåste på små fingrar. Det man ger får man dubbelt tillbaka, det märkte jag idag. Det är härligt att jobba i skolans värld!

Kommentera

