Fulladdad dag på skolan


Idag har det verkligen varit full fräs på skolan. Dagen började med att jag var på klassrumsbesök (auskultation) i en och en halv timme. Jag observerade läraren och antecknade. Efter det hade vi ett samtal, där jag berättade vad jag hade sett och vad jag tyckte att läraren skulle kunna förbättra. Givetvis började jag med att tala om det positiva jag såg. Ett bra bemötande av eleverna, en positiv attityd, arbetsro, ett bra fokus på kunskapsinnehållet på lektionen och bra exempel vid förklaring. Med andra ord en bra lektion.

Jag fick skynda vidare för att gå in och vicka en timme för en lärare i en klass i årskurs 5. Där höll de på med matematik och jag fick gå igenom förminskningar och kvadratcentimeter. Roligt att träffa elever. Lunch efter detta och sedan avlöste mötena varandra. En förälder, facklig samverkan, skolledningsmöte och en lärare som jag behövde reda ut en del saker med. När jag kom ut från det sista mötet var det full rulliens på läxhjälpen, som hålls av fem elever från min gamla klass 9C. Det var arbetsro, uppskattningsvis ett 20-tal elever satt och jobbade för fullt och mina gamla elever var utspridda i hela matsalen för att hjälpa elever från årskurs 3 till 5. Härligt att se! En stor eloge till Anders, Martin, Aida, Ronja och Stephany – ni är fantastiska. I morgon ska jag efter lunch på medelhavsmuseet med klass 4C – det ska bli riktigt kul. Det är nyttigt och bra att vara delaktig i verksamheten.

Något som är mindre kul är hur myndigheter sköter skolan. Alla ni som har följt debatten om nya kursplaner, vet att ensamutredaren Leif Davidsson har avlämnat en utredning till regeringen. Regeringen har lagt ett förslag i riksdagen, som har antagits. I detta riksdagsbeslut står det bland annat att man vill förtydliga kunskapsuppdraget, bland annat har man beslutat att det inte ska förekomma några mål. Anledningen är att mål att sträva mot och mål att uppnå har förvirrat mer än klargjort, ofta medvetet av Skolverket och föreläsare. Regeringen har givit i uppdrag till Skolverket att ta fram nya kursplaner där rubrikerna är syfte, centralt innehåll och kunskapskrav. Alla ni som har granskat de nya kursplanerna, som har varit på remiss på Skolverkets hemsida har sett hur illa de är. Mål, metod- och stoffanvisningar finns med.

Professor Bo Rothstein har gång på gång sedan han disputerade talat om att det finns ett demokratiskt underskott i det svenska samhället. Han menar att det egentligen fattas ganska vettiga beslut i Sveriges riksdag, men innan de har passerat verkställande nivå har besluten vänts till sin motsats av tjänstemännen. Det är exakt vad Skolverkets tjänstemän har gjort. Detta är ett paradexempel i det som Rothstein tar upp.

På nyheterna igår avsattes VD:n för Vattenfall. Anledningen var att han, enligt regeringen, hade gjort ett dåligt jobb. Konstigt? Det verkar som man kan avsätta en statlig VD hur som helst, men en Generaldirektör för en statlig myndighet som Skolverket och som inte genomför sitt uppdrag, han sitter säkert. Jag förstår ingenting. Eller är det så att det finns pengar inblandade? Vattenfall genererar en massa pengar till staten och skulle varumärket tappa så innebär det ekonomiskt bortfall. Medan Skolverket och skolan bara kostar pengar, spelar ingen roll vem som sitter som GD på Skolverket. Det handlar ju bara i slutändan om människor, framtidens människor som ska styra landet, men vem bryr sig?

Då är i alla fall jag glad att jag har läxhjälpare som Anders, Martin, Aida, Ronja och Stephany. Framtidens människor som visar att ta ansvar, hjälpa dem som behöver och köra med öppna kort är viktigt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s