h1

En lögn sprids över Sverige

26 november 2009

På höstlovet, den 28 oktober var jag och lyssnade på Steve Wretman, redaktör för Grundskoletidningen. Han och Helena Moreau hade i Stockholms stads regi en utbildningsdag som skulle handla om lokal pedagogisk planering. Hela den dagen var en propagandakampanj, läs vad jag skrev den 28/10 med rubriken ”Betygsmotstånd på agendan”. Jag vill dock ta upp något som Steve Wretman sa och som rimmar rätt med bloggen jag skrev igår (Empirisk forskning 25/11-09).

Wreman menade att man genom att planera sin undervisning utifrån Mål att uppnå, sänker ambitionsnivån. Mål att uppnå anger en alldeles för låg nivå, det hade Wretman själv kunnat konstatera veckan innan, då de i en kommun de jobbar med själva fått se detta. Vilken kommun det gällde fick varken jag eller någon annan av åhörarna veta, heller inte vilken empirisk dokumentation Wretman hade för påståendet. Hade Wretman varit ute och gjort en forskningsstudie kring denna kommun, eller var det bara som han själv godtyckligt ansåg?

Hur som helst, låt oss titta på några mål att uppnå från kursplanen och bedöma om de ligger på för låg nivå: ”Eleven skall kunna ta del av, reflektera över och värdera innehåll och uttrycksmedel i bild, film och teater” (1 av 6 punkter i svenska år 9), ”Eleven skall kunna jämföra de egna livsvillkoren med livsvillkor i andra miljöer och i olika tider” (1 av 5 punkter i  samhällskunskap år 5), ”Eleven skall kunna använda såväl naturvetenskapliga som estetiska och etiska argument i frågor om fysikens tillämpningar i samhället och i tekniska anordningar som förekommer i elevens vardag” (1 av 15 punkter i fysik år 9).

Är detta låg nivå? Finns det över huvudtaget några nivåer angivna? Det skulle jag gärna vilja ha svar på. Jag skulle också vilja ha svar på vilken forskning Steve Wretman lutar sig på? Ge mig den forskningen! Eller är det bara en lögn som har uttalats så många gånger så att det har blivit sanning?

Det är korrekt att mål att sträva mot ska styra lärarens pedagogiska planering, se Skolverkets riktlinjer. Dock ska elevernas kunskaper bedömas utifrån mål att uppnå. I år 8 och 9 utgör mål att uppnå kriterierna för godkänd och där finns också kriterier för väl godkänd och mycket väl godkänd för att bedöma elevernas kunskaper. Problemet för Steve Wretman är att han inte kan hålla isär inlärt och utlärt. Utlärt är lärarens pedagogiska planering, läromedlen och lektionerna. Mål att sträva mot är utlärt. Inlärt är vad eleven faktiskt kan, alltså erövrade kunskaper. Mål att uppnå är inlärt. Nu säger proggarna att detta sätt att se på det hela bidrar till atomistisk kunskapssyn, som bara främjar faktainlärning. Detta är ren nonsen, men även ett led i den strategi som används för att baktala mål att uppnå. Det är konstruktionen av prov och examinationsuppgifter som styr ifall fokus ligger på atomism eller holism. Ställer läraren frågor som kräver att eleven visar sitt egna tänkande och förhåller sig till den kunskap som denne lär sig, då hamnar vi inte i lära-sig-utan-att-förstå-träsket. Det vore önskvärt att alla proggare än gång för alla kunde begripa detta!

Steve Wretman åker land och rike runt och sprider ut sina lögner om mål att uppnå. Ibland åker han dessutom i Skolverkets namn. Han producerar också texter i Grundskoletidningen där lögnerna sprids i pappersform. Att påstå att mål att uppnå sänker lärarnas ambitionsnivå, eller nivån på undervisningen är att förolämpa, kränka och dumförklara svensk lärarkår.

 

Annonser

19 kommentarer

  1. Mycket bra och kan inte annat än att instämma.


  2. Tack.
    Det är bra när någon kommenterar det man skriver.

    Johan


  3. Toppen! Men varför kan inte alla förstå detta?


  4. Hej Patrik!

    Varför kan man fråga sig. Men ett svar tror jag är att de som sysslar med lärarutbildning och fortbildning för lärare inte har någon koppling till klassrummet. Alltså de vill att skolan ska fungera på ett visst sätt och de tror att det fungerar efter den tror de har. Vision och verklighet är två helt olika saker som de som inte jobbar i skolan dagligen blandar ihop.


  5. Jo Patrik, en sak till. Läs en text på min blogg, som heter vision och verklighet.


  6. […] var jag på en föreläsning med Steve Wretman och Helena Moreau, anordnad av Stockholms stad, se blogginlägg. Dagen handlade om lokal pedagogisk planering och man lade upp arbetet i princip på samma sätt […]


  7. […] gånger att det till slut har blivit sanning. Men någon förankring finns det inte. Läs mitt blogginlägg från hösten 2009 kring […]


  8. […] togs Steve Wretman in och all tydlighet föll sönder och samman (läs tidigare blogginlägg om Wretman eller om pedagogiskt nätverk). Kan någon enda vänlig person visa ett enda exempel på att […]


  9. […] var jag på en föreläsning med Steve Wretman och Helena Moreau, anordnad av Stockholms stad, se blogginlägg. Dagen handlade om lokal pedagogisk planering och man lade upp arbetet i princip på samma sätt […]


  10. […] se tidigare blogginlägg om Kroksmark. Kroksmark är lierad med Steve Wreman (se tidigare blogginlägg), Hans-Åke Scherp och Mats Ekholm – ett gott sällskap av proggare, se hela bloggserien om deras […]


  11. […] var jag på en föreläsning med Steve Wretman och Helena Moreau, anordnad av Stockholms stad, se blogginlägg. Dagen handlade om lokal pedagogisk planering och man lade upp arbetet i princip på samma sätt […]


  12. […] Arrangör för konferensen är Grundskoletidningen, redan här kan man dra öronen till sig. Det går att räkna upp mängder av exempel på hur Grundskoletidningen, Helena Moreau och Steve Wretman sprider felaktig information och skapar förvirring snarare än att reda ut hur saker hänger ihop. Läs mitt blogginlägg om pedagogiska nätverket, eller om Steve Wretman. […]


  13. […] Ingenstans i Lgr 11 står det att elevens kunskaper ska bedömas gentemot de långsiktiga målen i syftestexten, alltså det som kallas förmågor. Ändå är det just dessa förmågor som tjänstmännen/PIE hela tiden lyfter fram och som man försöker kollra bort en hel yrkeskår. Det som händer är precis samma sak som när Steve Wretman, Helena Moreau åkte land och rike runt och pratade om att bedömning skulle göras gentemot mål att sträva efter – detta har jag sett och hört med egna ögon. Redan 2009 skrev jag detta blogginlägg som handlar om just samma fenomen, länk. […]


  14. […] Som ni alla ser upprepas historien, jag kan ge mig fan på att Wretman åker land och rike runt och föreläser om förmågorna i Lgr 11. Kan nästan lova detta. För övrigt skrev jag i samma veva ett annat blogginlägg, En lögn sprids över Sverige, som också handlar om Wretman och Moraeu. Jag tog upp att Wretman visar att betyg inte är något vidare och hänvisar till en undersökning. Då visste jag inte det, men nu vet jag att det var Butler 1988 som man hänvisade till. Läs detta blogginlägg, länk . […]


  15. […] 94. Nu upprepar sig historien. Redan 2009 skrev jag blogginlägg om detta, alltså innan Lgr 11, länk. Även inför Lgr 11 spreds det diffusa med läroplanen, trots andra intentioner från utredare […]


  16. […] exakt samma sak som händer idag med de långsiktiga målen. Se några exempel om Steve Wretman, länk, länk. Även Ingrid Carlgren, Viveca Lindberg och Inger Eriksson, tre tunga namn på […]


  17. […] har själv suttit och lyssnat på hur Steve Wretman och Helena Moreau, i Stockholms stads regi, se länk, förklarade hur man hade tre olika grupper av […]


  18. […] Jag har skrivit många blogginlägg där jag konkret visar upp vad det är Lundahl, Scherp, Vretman och de andra har gjort för att skada svensk skola. Där de går ut och säger ”Forskningen säger”, men så är det inte forskning, utan ett ideologiserad bild med trådar in i forskning, vars vetenskapliga förankring inte ens stämmer. Tillrättalagd, inte relevant, direkt lögn och så vidare. Så sitter man på docenttitlar eller professorsstolar. Bedrägeri skulle jag säga. Men INGENTING görs! Ingenting. Dessa lögnare får bara fortsätta år ut och år in. Ni kan själva söka på bloggen, men här är några exempel på blogginlägg. Christian Lundahl: länk och länk Hans-Åke Scherp: länk och länk Steve Wretman: länk och länk […]


  19. […] kan du läsa om Grundskoletidningen, se länk. Eller om deras föredrag på Åsö, se länk och länk. Eller om efterdyningarna av deras framfart, se […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s