h1

Svenska elever sämre i matte

14 december 2009

I Dagens Nyheter den 9 december skrev man om en stor internationell studie där man jämförde elevers kunskaper i fysik och matematik. Skolverket presenterade studien och det var inte speciellt glädjande resultat för Sveriges del. Av de tio länderna hamnar Sverige på femte plats när det gäller  fysik och på näst sista plats när det handlar om matematik. Hela studien visar katastrofala resultat, läs själv.

Hur kan det bli på detta sätt? Jag är inte förvånad, inte ett dugg förvånad. En lärare på Klockarbergsskolan i Haninge har ökat alla resultat på skolan. Varför? Jo, hon pratar matte, får eleverna att förstå och problematiserar matte. Det är inte den generella bilden jag har av mattelärare. Hon är ett undantag och det finns givetvis fler. Men min erfarenhet är att många mattelärare är styrda av läromedel och ägnar sig åt att låta eleverna räkna på självständigt. De måste räkna och räkna för att hinna med boken. Jag har flera gånger hört mattelärare säga: ”Men vi måste vidare, annars hinner vi inte klart boken”. Men om inte alla elever förstår då? Om en fjärdedel av eleverna inte förstår, hur ska de då förstå nästa steg i matematiken? Om de inte kan grunderna hur ska de då kunna resten av matten? Vad är viktigast – att eleverna förstår eller att hinna med boken?

Undersökningen handlar om gymnasieelever. Det är dock inte gymnasielärarnas fel, åtminstone inte helt och hållet, att det går dåligt för eleverna. Eleverna kommer till gymnasiet med allt för dåliga kunskaper. Och eleverna kommer till högstadiet med alltför dåliga kunskaper. Och eleverna kommer till mellanstadiet med alltför dåliga kunskaper. Och lärarna på lågstadiet lär inte eleverna grunderna i matematik och får dem att förstå. Allt handlar om att förstå. Förstå matematikens underbara värld. Men att alla elever inte kan det de ska kunna när de lämnar lågstadiet, innebär inte att mellanstadielärarna kan slå sig till ro. De måste se till att alla elever är med i matchen.

Vad kan detta då bero på? Kanske har skolan generellt inte följt upp elevernas resultat, så att man redan tidigt fångade upp de elever som hamnade på efterkälken. Eller också har skolan bara fokus på utlärt, det vill säga inte på inlärt – vad eleverna verkligen har lärt sig. Eller också är det så att lärarna inte pratar matematik så att eleverna förstår vad matematik är. Eller också är det en kombination av alla dessa ”problem”.

Hur som helst är det viktigt att Skolverket, kommunerna, rektorerna och lärarna tar denna rapport på allvar. För att inte säga lärarutbildnngen, så att fokus läggs på förståelse när det gäller matematik. Man måste prata matte! Skolverkets generaldirektör Per Thullberg såg mycket allvarligt på resultatet av studien. Det är bra, för då kanske Skolverket gör något åt detta, åtminstone ställer lite krav på kommunerna, även om myndigheten inte har någon möjlighet att sätta in sanktioner.

Annonser

3 kommentarer

  1. Eller så är det så att lärarna inte kan matematik tillräckligt bra för att faktiskt kunna lära ut ämnet?


    • Morrica! Så kan det absolut vara. Jag har dock inte träffat på mattelärare utan mattekunskaper, men jag har egentligen bara jobbat på högstadiet tills nu. Det är klart att lärare i årskurs 1-3 kanske inte kan tillräckligt mycket matte – vet inte. Hur som helst är det jätteviktigt att komma till rätta med detta.

      Ha det!


      • Det är nog väldigt många lärare i de yngre klasserna som inte kan just någon matte alls, utan nöjer sig med att lära ut räkning. Och det är något helt annat.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s