h1

Julefrid över landet råder

22 december 2009

Så var det åter dags att smälla i sig en massa julmat, umgås med släkt och vänner, dricka alkohol och spela spel. Julefrid över Farsta, en och annan sovmorgon också. Men alla har det inte så bra och har inte julefrid. Alla har inte mat, hem och vänner. Alla spelar inte heller Trivial persuit, av någon konstig anledning.

Mina erfarenheter som lärare är att en hel del elever inte ser fram emot långa ledigheter. De flesta barn på Vikingaskolan såg nog fram emot julafton och julklapparna. Så där glada som bara barn kan vara. En del barn var muslimer och firar inte jul, men sa att de skulle ha en trevlig ledighet i alla fall. En del barn var muslimer och firade både jul och de muslimska högtiderna – vilken bingo i presenter.

Några har ont i magen och några är extra känsliga. Barn som hoppas att helgen inte ska bestå av för mycket alkohol eller för mycket bråk. Barn som just hoppas på julefrid, att få vara ledig och bara va. Barn som i framtiden också kommer att växa upp och bygga egna familjer. Barn som har rätt till en trygg och fin uppväxt, med drömmar och framtidsplaner. Som ska duga som de är och som ska få uppfattningen: ”Julen är en fridfull tid” oavsett vilken religiös tillhörighet man tillhör.

Jag vill sända en tanke till alla dessa barn som ska fira helg!

Jag vill också passa på att tacka alla ni som har läst mina blogginlägg. Jag vet att jag har upprört många och att jag inte alltid har ett konsensusperspektiv. Det finns en anledning till detta. Om man inte får en kognitiv konflikt kommer man aldrig att ändra ett tänkande eller en åsikt. Om jag ser något som fungerar dåligt eller uselt, då är det min skyldighet att påtala detta. Om jag verkligen vill ha en förändring, då måste det slås på stora trumman och sedan måste jag ligga på som en iller. Annars händer det inte mycket. Vill man ha förändring då kostar det. Jag vill ha förändring och mig har det kostat mycket. Jag har många fienden. Jag har bränt mina skepp på alla myndigheter som har med skolan att göra. Men det spelar ingen roll, jag sover med gott samvete. Jag tror att ni förstår vad jag menar.

Jag vill avsluta med ett inofficiellt citat från en känd person: ”Den i Haninge kommun som inte har barnens bästa i fokus kan dra åt helvete”.

God Jul och Gott nytt år!

Johan

6 kommentarer

  1. Bra skrivet Johan! Du tänker klokt och jag vet att det finns många som ser upp till dig. Jag är en av dem. Fortsätt som du gör, det är du bra på…

    Mvh Panagiotis.


  2. gillar citatet. God jul!


  3. Godjul Johan! =D


  4. God Jul på er och tack Poppi!

    Johan


  5. Grym är du johan fortsätt så 🙂 Gott nytt år på er alla


    • Gott Nytt år själv Selma. Jag tycker att du är riktigt grym. Vi ses och hörs nästa år!



Kommentera

