h1

Märklig människosyn

19 januari 2010

Man upphör aldrig att förvånas. Det är år 2010, vi har under år fått höra hur viktigt det är att läraren tror på elevernas förmåga och ändå. Lennart Grosin har sagt det. McKinseyrapporten har sagt det. Skolverket har sagt det (Vad påverkar resultaten i svensk grundskola). Birgitta Kimber har sagt det. Många fler har sagt det. Men ändå.

Jag pratade med en gammal ungdomskompis i förrgår, som är lärare och jobbar i Malmö. Han berättade om ett samtal han hade haft med en kollega. De har en elev som är 7 år och går i årskurs 1. Killen slåss hela tiden, löser alltid konflikter med nävarna och har svårt med socialt samspel. Kollegan hade sagt att han undrade vad det är för fel på killen. ”Vi måste utreda honom och ta reda på vad det är för fel”. Eleven ifråga har under hela sin uppväxt sett sin mamma kontinuerligt bli grovt misshandlad av elevens pappa. Kan detta ha samband med elevens beteende?

Just nu har vi tre tonårspojkar som kommer till Vikingaskolan och läser läxor med tre utvalda elever i årskurs 3, en timme per vecka. Bakgrunden är den att dessa tonåringar har blivit tagna på bar gärning när de har krossat fönster på Vikingaskolan. I en uppgörelse mellan polisen, pojkarnas föräldrar och skolledningen på Vikingaskolan, kom vi fram till att killarna skulle jobba av skulden, istället för att betala 1000 kronor var. Vi ville inte att killarna skulle komma till Vikingaskolan och jobba som straff, vi ville att de skulle göra rätt för sig och känna att de gjorde något viktigt. Att de fick möjlighet att förstå att när någon klottrade och krossade fönster, förstördes arbetsmiljön för de små eleverna på Vikingaskolan. Att tonåringarna fick en relation och en känsla för Vikingaskolan. En person jag talade med tyckte att det var en dålig idé. Dessa killar var inga bra förebilder för unga elever, det var nog bättre att de fick betala 1000 kronor var – det skulle svida ordentligt. Igår var första gången som vi körde den extra läxhjälpen. Det var verkligen fantastiskt att se de stora pojkarna ta sitt uppdrag på allvar och hur de små pojkarna satt med ”sin läxhjälpare” och jobbade på. Jag pratade med småkillarna efteråt och de var mycket glada och nöjda. Varför tror man inte på dessa ungdomar? Vad skulle det lära killarna att de fick betala så att det skulle svida? Skulle killarna känna tilltro till vuxna och till skolan?

Jag vet inte om man ska bli upprörd eller nedslagen över dessa två personers inställning till elever och deras förmågor. Om man inte tror på eleverna, om man inte tror på människan, om man inte tror att alla kan lära sig, om man inte tror att elever kan bättra sig – varför jobbar man i skolan? Makt? För att ha en jobb? För att trycka ner någon? För att……ja för att vad? Har dessa personer totalt missat Grosin, Kimber och de andra?

Jag var på auskultation idag och fick bevittna en riktigt bra lektion. Läraren hade verkligen inte missat sin betydelse för eleverna. Hon ledde lektionen, byggde relationer, var seriös och diskuterade med en klass 7-åringar. Hon frågade hur eleverna tänkte och de fick förklara. De fick sätta ord på sina tankar. Det var arbetsro i klassen och när någon elev inte hängde med, tittade hon bara på dem eller nämnde deras namn. Helt enkelt jättebra! Jag vill avsluta detta blogginlägg med ett citat från en känd skolperson i Haninge:

”Den som inte har elevernas bästa för sina ögon i Haninge kan dra åt helvete”!

Annonser

4 kommentarer

  1. Kan bara säga: Bra där!


  2. Det finns en längtan efter hämnd i formuleringen om att det ska svida. Man vill ha upprättelse, antingen själv eller som samhälle, och känner att för att man ska få det måste förövaren tryckas till, knycklas ihop och ‘känna på’.

    Det är sorgligt och destruktivt.


  3. helt rätt Johan 🙂


  4. Hej Amir! Kul att du läser och tycker till. Hoppas det går bra på gymnasiet. Vi ses och hörs!



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s