Skolinspektion


Veckan som nu är till ända har varit väldigt fylld. Aldrig har jag haft så mycket att göra, inte som lärare och skolledare, inte på någon annan arbetsplats heller för den delen. Under vecka 3 och 4 har mina dagar förflutit i ett rasande tempo, från morgon till sena kväll, även om det lugnade ner sig efter lunch i torsdags. En del personer jag pratat med har också beskrivit hur arbetsamt de haft på jobbet, men det är ändå inte samma sak kan jag tycka. När jag jobbade som lärare var det mina elever, min planering och mina lektioner som låg i fokus. Klart att jag hade andra uppgifter också, men det kom mer i andrahand. Givetvis har jag också varit stressad ibland som lärare, men inte alls på denna nivå. I min nya profession är det annorlunda. Det är: sjuka lärare, skolinspektionen som kommer, besök av riksdagsledamot, möte med elevhälsoteam, elever som känner sig kränkta av lärare, elever som tjafsar med varandra, förvaltning som vill ha svar på olika frågor, studenter som ska göra VFU, ART-kurser, EVK, killsnack i år 3, auskultation, vikariera som lärare, oplogad skolgård, bil som inte startar, läxhjälp, konflikt med andra rektorer, ta hand om fönsterkrossande tonårspojkar – med mera, med mera.

Men jag klagar inte, verkligen inte, för jobbet är otroligt roligt och stimulerande. Och jag klarade av dessa ”mördarveckor”, fast jag var riktigt trött på kvällarna. Och det är inte detta tempo hela tiden, även om man inte sitter och rullar tummarna precis. En av anledningarna till att det var extrajobbigt var att jag var ensam på expeditionen. Vår superbra rektor var på semester och våran fantastiska intendent var sjukskriven. Till saken hör att Vikingaskolan också har en bra kanslist som också var sjukskriven. Denna vecka blir det nog bättre, för rektor Anna är tillbaka och intendenten kommer på onsdag. Gissa om att vi ska skratta och ha skoj när den galna skolledningen är samlad igen.

Skolinspektionen var på Vikingaskolan i tre dagar. Det man hade i uppdrag att titta på var hur vi jobbade med elever med ett annat modersmål. Tre inspektörer intervjuade oss rektorer, elever i årskurs 2 och 4, klasslärare, speciallärare, övningslärare och gjorde klassrumsbesök. I torsdags eftermiddag fick vi återkoppling, de berättade vad de hade noterat, sett och hört. Vad som de ansåg vara bra och vad de ansåg vara förbättringsområden. Det är alltid roligt att få positiv återkopppling och de tyckte att vi gjorde en hel del bra saker, bland annat hade de sett flera exempel på språkutvecklande arbetssätt. Dessutom upplevde de att det var en väldigt positiv atmosfär på Vikingaskolan, där eleverna var glada, nyfikna, vänliga och entusiastiska. Det fanns en hel del negativa saker också, bland annat att vi inte hade någon uttalad svenska-som-andraspråksmetodik. Detta måste vi ta tag i.

Vi har haft tur på Vikingaskolan, riktigt mycket tur. Skolinspektörerna berättade att deras område sträcker sig runt Stockholm, hela mälardalen och bort till Västmanland. Ett ganska stort område. De har valt ut två kommuner, Fagersta och Haninge. De har valt ut två skolor och två förskolor i varje kommun, Tallen, Hemsö, Lundaskolan och Vikingaskolan. Inser ni vilken tur vi har? Vill man förbättras är det väldigt bra om det kommer någon utifrån och tittar på verksamheten. Vi har alltså fått gratis konsulting. Det Skolinspektionen berättade för mig och Anna är ingen nyhet, vi visste om detta redan, eftersom vi har varit ute på auskultation hela hösten. Men det är mycket bra att ha en myndighet som kommer utifrån och sätter fingret på våra brister, detta måste vi ta på allra största allvar. Och det kommer vi att göra. Fantastiskt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s