h1

Borttagen kurslitteratur

01 februari 2010

Träffade en gammal god vän häromdagen, som jobbar inom lärarutbildningen. Det var ett kärt möte, att träffas efter så många år. Vi talade om ditten och datten, både om livet i stort, livet som lärare och hur lärarutbildningen fungerar. Av någon anledning kom vi in på kurslitteratur. Han berättade att den kanske viktigaste boken inom utbildningen till svensklärare är borttagen. Han trodde inte att den fanns på någon lärarutbildning i hela Sverige. Boken, som jag själv läst och tycker är fantastisk, är skriven av professor Per Linell och heter Människans språk. Boken handlar om språkets betydelse för människan, inte minst för individen. Boken kräver en hel del av läsaren, men den ger väldigt mycket och är en direkt applicering av Vygotskij. Jag tycker egentligen att alla blivande lärare borde läsa denna bok, för den visar tydligt vikten av att ha ett gott språk för att kunna tillgodogöra sig inlärning.

Varför är den borttagen? Det är ett mysterium – det har knappast skrivits något bättre, i alla fall känner inte jag eller min vän till någon bättre bok. Men det är klart, jag känner inte till alla titlar som kommer ut. Enligt min vän togs boken bort för att den är för svår för lärarna på lärarutbildningen, de kan helt enkelt inte redogöra för innehållet i boken. Nu vet jag av egen erfarenhet att många lärare på lärarutbildningen är rejält dåliga, men det låter helt otroligt om det är sant. Jag är inte en intellektuell gigant, men jag har läst och tagit till mig boken, då borde väl de flesta andra också klara det. Att en bok, som är så otroligt bra, men som kräver jättemycket av både lärare och studenter, tas bort på grund av att lärarutbildarna inte förstår den är under all kritik. Hoppas att det inte är sant.

4 kommentarer

  1. *hickar till av förskräckelse* Kära nån! Hur har vi hamnat här, och vart är vi på väg om detta är sant? Jag ifrågasätter inte alls din vän, snarare klamrar jag mig desperat fast vid hoppet om att han hört fel. Till och med någon slags ekonomiskt argument hade varit att föredra framför denna krassa verklighet.


  2. Ekonomiska skäl lär det knappast vara. Jag vet inte heller om boken finns kvar inom någon lärarutbildning, är det någon som läser detta och vet att boken fortfarande är aktuell, lämna en kommentar till mig. Jag hoppas att min vän har fel, för jag får också hicka av förskräckelse.


  3. Tjena Johan!
    Jag tror du underskattar dig själv eller är onödigt blygsam. Du är en intellektuell gigant, det ser man om man läser din blogg. Fortsätt så…

    Mvh
    /Johan


  4. Hej LJ!
    Man skulle kunna tro att du är ironisk, men eftersom jag känner dig, så tackar jag för de värmande orden. Ibland är det tufft att sticka ut hakan, alldeles för många som har svårt att på ett konstruktivt sätt svara på det man lägger fram. Istället blir det jantelagen som gäller.

    Ha det!

    Johan



Kommentera

