Mål att sträva mot – en feltolkning


Jag läste en väldigt bra debattartikel i Skolledaren, nr 1/10, skriven av Per Måhl. För alla som inte känner till Per Måhl är han gymnasielärare, expert på bedömning och betygsättning och författare till en rad böcker. Den senaste boken är en bibel, borde alla som har med skolan att göra inte bara läsa, utan ha ett eget exemplar av. Boken heter ”Vad krävs nu”.

Artikeln som Måhl skrivit handlar om hur lärare ska använda ”mål att sträva mot” och mål att uppnå”. Jag har tidigare skrivit blogginlägg kring denna fråga, se även.

Vill påpeka igen, utifrån Skolverkets egna riktlinjer att ”mål att sträva mot” är till för lärarens planering, det vill säga vad läraren ska lära ut. ”Mål att uppnå” är vad eleven minst ska uppnå, det vill säga vad eleven minst ska ha lärt in. Utlärt, från det engelska ordet teach, är alltså vad läraren står och babblar om på lektionerna, vad som står i läromedlet, innehållet i en film som läraren visar med mera. Inlärt, från det engelska ordet learn, är vad eleven på något sätt kan visa vad den har lärt sig. Själv har jag alltid använt skriftligt läxförhör och prov. De gånger jag har låtit mina elever få hemuppgifter har jag konstruerat frågorna på ett sådant sätt att de inte har kunnat skriva av en text, t.ex. från internet. De har t.ex. behövt tänka själv eller relatera till sig själv och sin familj.

Vad är de då som är så bra med artikeln? Per Måhl har ett bra exempel där han lägger fram en i alla fall för mig ny aspekt kring dessa två olika mål. Haninge kommun fick kritik för att man bedömde läsförmågan i förskolan. ”Skolinspektionen påpekar då att det visserligen finns Mål att sträva mot men inga mål att uppnå i förskolan och då får man inte göra bedömning. (Detta gäller femåringar. I förskoleklass får man däremot enligt ett avgörande i höstas i Länsrätten i Stockholm, utifrån just Haningefallet, ge en skriftligt bedömning av sexåringar i förhållande till målen för årskurs 3)” (sidan 15).

Det intressanta är alltså att Skolinspektionen slår fast att man inte kan göra någon bedömning utifrån mål att sträva mot. Precis som jag skrivit i tidigare blogginlägg. Det är med andra ord dags för alla de som far land och rike runt och basunerar ut ett felaktigt budskap att ändra på innehållet. Det är djupt odemokratiskt att ha en egen agenda som inte stämmer överens med styrdokumenten, de riktlinjer som svenska skolmyndigheter ger och de beslut som tagits av Sveriges riksdag.

2 reaktioner till “Mål att sträva mot – en feltolkning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s