h1

Mentorsskap

26 februari 2010

I skolans värld pratar man ganska mycket om mentorsskap. Vad är det? Ja, definitionen är väl inte glasklar. En del menar att läraren ska vara mentor eller handledare. Andra pratar om ett slags klassföreståndarskap i högstadiet. I lägre åldrar använder man inte mentor så mycket, utan där är klassföreståndare mer gångbart.

Men vad innebär det då att vara mentor? För mig är att vara mentor detsamma som att vara klassföreståndare och det innebär att man som lärare tar på sig något annat än att undervisa i diverse ämnen. Ta på sig, skriver jag, men med det menar jag inte att vara mentor eller klassföreståndare är frivilligt, det ingår ofta i den tjänst man har som lärare. Men att ta på sig ett ansvar för en grupp eller en klass ligger i själva jobbet.

Nu undrar kanske en del vad det är för spännande uppgifter som ligger i mentor- eller klassföreståndarskap? Spännande och spännande, det är snarare hårt arbete om vad som är rätt och fel, lösa konflikter, ha en bra relation med både elever och föräldrar, följa upp överenskommelser och ha ett helhetsperspektiv när det gäller hur det går för ”sina elever” i skolan.

Vad är det då eleverna behöver? Mycket, väldigt mycket. Men förutom rena ämneskunskaper, behöver de hjälp med att lösa konflikter och hitta lösningar för hur de ska bygga sociala relationer. Som vuxen går det inte att tro att eleverna kan lösa problem och konflikter själva, de behöver hjälp dels att lösa konflikterna och dels att hitta rätta vägar att möta situationer i framtiden. Detta är inte av gud givet. Man kan inte fråga en elev om allt är bra och sedan gå vidare. Som lärare behöver känselspröten vara ute hela tiden, kolla av, känna av, fråga, diskutera och följa upp. Vi måste lära eleverna socialt samspel. Mer eller mindre alla vet hur man ska uppföra sig hemma, men tillsammans med andra i grupp, kan det bli knepigt.

Kommer en lärare överens om något när det gäller en viss elev behöver mentorn hålla koll på detta och kontinuerligt följa upp hur det går. Gör eleven läxorna, går på läxhjälpen, fungerar på gymnastiken –  som överenskommet? Om inte, ny diskussion och nya åtgärder. Det gäller att ligga nära eleverna, de ska hela tiden veta att man följer dem.

Nu tycker förstås en del förstås att det går åt mycket tid på sociala frågor, på bekostnad av kunskap. Nej då, inte alls säger jag. Värdegrunds- och fostransfrågor är ett förhållningssätt som man som lärare alltid håller koll på. Dessutom är det inte så att alla elever behöver hjälp samtidigt. En del behöver en liten knuff just nu, andra lite senare. En del behöver ha en diskussion kring vad man inte bör säga till varandra, andra behöver få uppkollat om de gått på läxhjälpen. Olika elever – olika behov. Olika situationer – olika lösningar.

Det jag vill säga med detta blogginlägg är att dagens barn och ungdomar behöver tydliga förebilder, på ett helt annat sätt en tidigare generationer. De behöver förebilder som diskuterar och tar dem på allvar. Men som också sätter gränser för vad som är ok att säga och göra. Socialisation är svårt och det är väldigt viktigt att mentorer och klassföreståndare förstår vikten av engagemang och att man tar uppgiften på allvar. Aldrig någonsin tidigare har lärare varit så viktiga som förebilder!

Jag skulle säga att engagemang, tydlighet och att man tar eleven på allvar är otroligt viktigt.

Annonser

10 kommentarer

  1. Ja det är lite klurigt hur man ska vara en bra mentor. Jag är själv både mentor för 20 och klassföreståndare, vet inte vad som är roligast egentligen. Men att göra ett bra jobb med den mängden elever är ju rätt omöjlig.


  2. Det kan vara knepigt Ed, men för dig på gymnasiet är det enklare. Dina elever är nästan vuxna och det man behöver göra är att lösa vissa konflikter och problematisera etiska dilemman. Det kan man göra i slutet av grundskolan också om man har jobbat med eleverna under flera år. Det är värre längre ner i årskurserna, då behöver man verkligen klä på sig rollen som förebild och vara engagerad.


  3. Jag har ju själv aldrig jobbat med yngre ungdomar men kan verkligen tänka mig att det är olika roller och uppgifter man har. På något sätt känner jag på mig att det är tur att jag inte jobbar med yngre ungdomar.:) Jag är nog en annan typ av förebild. Överlag visar ju många studier att barn och ungdomar träffar otroligt få vuxna människor. Därför kan en mentor vara ännu viktigare i dagens samhälle. Man är ju någon slags förälder men verkligen inte en sådan. Ähh ja vet inte, man blir förvirrad. Men det är ju jätte kul när man för bra kontakt med sina mentorselever, men så är ju inte fallet med alla.


  4. Det är helt rätt som du skriver, dagens barn och ungdomar har väldigt liten kontakt med vuxna. Förr fanns det mycket fler vuxna kring familjerna, men idag när man väljer att skaffa barn senare, när skiljsmässorna ökar många föräldrar ska göra karriär och inte hinner med sina barn, har vi i skolan en viktig uppgift. Därför är mentorskap och klassföreståndarskap otroligt viktigt.


  5. Hej.
    Har ”råkat” hama på din blogg flera gånger och tänkte att jag ska sga några ord om vad jag tycker. Oftast har jag inte riktigt tid att djupläsa men jag gillar det jag hittills har läst iaf. Du tar upp brännande och relevanta ämnen som intresserar mig och nu har jag bokmärkt också så jag hittar tillbaka. Jag är själv mentor och känner igen det du beskriver och håller med om att mentorsskapet är viktigt, för att inte säga livsviktigt emellanåt.

    Ha en skön vecka!


  6. Hej Thorun!
    Tack för orden, det är alltid glädjande när man kan väcka både intresse och tankar hos andra inom skolbranschen. Sprid gärna min blogg vidare till dina kollegor.

    Ha det gott!

    Johan


  7. Hej,
    Jag undrar över hur man brukar se på kontakten med hemmet. Vi har bett om att få träffa vårt barns mentor men hon säger att det får vänta till utvecklingssamtalet i höst.


    • Hej Elinor,

      Jag kan inte säga något om den skola som dina barn går i, men generellt skulle jag påstå att skolan skulle erbjuda samtal/träff om föräldrarna önskar det. Men som sagt, jag vet inte hur det ligger till i ert fall.


  8. Hej Det här året det blir min första år som mentor.Det ingår i min tjänst som spanklärare.Jag vill gärna få råd från erfarna lärarna som har jobbat som mentorerna. Jag känner mig redo från mitt hjärta men det känns att jag behöber stöd.Jag ska vara tacksam för eras kommentarer angående att vara ett bra mentor.


    • Hej Ximena,
      Eftersom du är spansklärare drar jag slutsatsen att det är på höstadiet eller gymnasiet som du är mentor – stämmer det? Det är några aspekter som har betydelse:
      1. Hur mycket tid läggs varje dag eller vecka på mentorstid – alltså schemalagd tid?
      2. Ska du hålla i utvecklingssamtal?
      3. Vad har skolledningen definierat att mentorns arbete är?

      Dessa frågor behöver besvaras innan jag kan ge några råd.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s