h1

Våga leda i en framgångsrik skola

16 mars 2010

I måndags (igår) var jag och min chef Anna i Uddevalla och lyssnade på Lorraine Monroe. För er som inte känner till henne blev hon känd för ungefär 10-12 år sedan. Hon hade lyckats få en skola i harlem i New York city att bli en av de mest framgångsrika skolorna i hela USA. Trots nästan inga förutsättningar alls visade Monroe att eleverna på Frederick Douglass academy kunde prestera lika bra kunskap som vem som helst.

Vad pratade Lorraine Monroe om i Uddevalla? Hon berättade om det koncept hon har för att få eleverna att lyckas. Här kommer några punkter som har betydelse:

  • Den fantastiska läraren (the great teacher) älskar ungarna. Lärarjobbet är inte bara ett jobb, det är ett kall och läraren måste vara välplanerad. Den fantastiska läraren lär ett barn, inte ett ämne. Den fantastiska läraren är medveten om det inflytande denne har på elevens liv. Den fantastiska läraren hittar vad det är som krävs för att vända en unge. Den fantastiska läraren måste vara magikern i klassrummet. Den fantastiska läraren brinner för sitt ämne. Den fantastiska läraren är engagerad, påläst, förberedd och har högt ställda krav. Den fantastiska läraren är galen. Den fantastiska läraren hoppar ur sin roll, hjälper barn med något som egentligen inte har med deras jobb att göra.
  • Eleverna ska veta att i klassrummet är det läraren som bestämmer. Eleverna ska veta att de är lyckligt lottade att få dig som lärare, de ska veta att de tillhör dig. De ska veta att de inte kan ta med sig alla problem som finns utanför klassrummet. På grund av läraren kommer eleverna få en bra framtid.
  • Skolan har prov första dagen. Hade prov inte betytt något, hade inte staten haft några prov. Skolan ser till att alla barn pratar i klassen, säger något. Skolan lär eleverna vilka de är. Eleverna lär sig snabbt  att tala om vilka elever som inte är prioriterade, om läraren inte månar om alla elever. Samtliga vuxna på skolan ska vara en förebild för eleverna. Eleverna noterar allt och ser hur en vuxen kvinna eller man ska vara.
  • Skolledningen ska vara ute i verksamheten, inte sitta på kontoret. Monroe menar att hon vill veta vad lärarna gör med eleverna. Skolan handlar om hjärnträning. Det finns ingen svart, vit eller brun hjärna – det handlar bara om hjärnträning.
  • Stenhård fokus på kunskap. Eleverna ska lära sig, hela tiden fokusera på vad de ska lära sig. Varje lektion börjar med att eleverna får jobba med en uppgift som innebär att de direkt börjar jobba. Lektionen börjar när den ska börja, inte när eleverna droppar in.

Detta var kortfattat vad Lorraine Monroe pratade om. Det går att läsa mer om Monroes principer för att skapa stora ledare på länken.

Det är klart att det är svårt att jämföra de tuffa förhållandena som råder i Harlem med Sverige. Antagligen finns det inget område i Sverige som är lika socialt tufft som området runt Frederick Douglass academy. Att vara galen som lärare är inget som varken elever i USA eller Sverige förväntar sig, men antagligen har eleverna i Frederick Douglass academy träffat många galna människor utanför skolan. I Sverige har vi ett socialt skyddsnät för alla människor, något som saknas för många miljoner fattiga människor i USA.

En annan aspekt som gör det svårt att jämföra amerikanska skolor med svenska är att i Sverige har vi en plattare organisation och skolan är inte lika hierarkisk. Svenska elever har sedan lång tradition fått möjlighet att säga sin åsikt och ta stor plats, på gott och ont.

Trots stora skillnaderna mellan amerikanska och svenska skolsystem och områden, tycker jag att Lorraine Monroes tankar är mycket intressanta. Jag har själv jobbat i Jordbro, ett inte alltför lätt område och där var det enkelt att få eleverna intresserade om man var lite galen som lärare. När väl eleverna märkte att de lärde sig en hel del, blev de intresserade och en positiv spiral uppstod. Goda kunskaper = gott självförtroende = den egna identiteten påverkas = skolan är rolig. Eleverna med goda kunskaper ser sig själva som goda elever och höjer sina ambitioner. De trivs i skolan och vill lära sig allt mer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s