h1

Hårdare lagstiftning

18 mars 2010

Jag har fått ett favoritprogram på TV. Jag vet inte varför jag gillar att se på Fuskbyggarna, men det är något som gör att jag gillar programmet. Generellt är det skön avkoppling att se på TV där man inte behöver tänka, det är andra som tänker och diskuterar, man kan bara ligga i soffan och notera och iakta. När man sedan stänger av är allt borta.

Men igår blev jag förbannad. Kortfattat kan man säga att familjen det handlade om hade låtit en byggfirma bygga ett nytt hus åt dem och det visade sig att huset var fullt av byggfusk, typ badrum utan fuktspärr eller krypgrund utan islolering mot markfukt. Byggaren åtgärdade inte felen och det slutade i domstol, där familjen vann. Innan skadestånd hade utbetalats hade byggfirman gått i konkurs. Vid granskning i programmet visade sig att den person som ägde byggfirman hade varit inblandad i 33 konkurser sedan tidigare. I programmet står han dessutom och ljuger TV:s reportrar rakt upp i ansiktet. Han säger att han är platschef på Vimmerbyhus, något som dementeras av Vimmerbyhus styrelseordförande. Läs mer om detta på familjens blogg.

Sverige är ett lamt land, med lama lagar och lamt rättsväsende som låter personer Curt Wrigfors få fortsätta att lura enskilda människor på flera hundratusentals kronor och komma undan med allt. Svenska lagar måste bli betydligt tydligare genom att skriva in i lagarna att en person får bara vara inblandad i tre konkurser, sen råder näringsförbud. Är det uppenbart att en person har ”lurat” godtrogna köpare på detta sätt bör denne person få skaka galler. Kanske finns det sådana regler som jag efterfrågar, jag är ingen jurist, men ifall det finns är det under all kritik att rättsväsendet inte sätter stopp för Wrigfors och med fler. Det är ju så att det är många personer som dagligen lurar andra med tvivelaktiga, oetiska och oschysta metoder. Jag har själv blivit lurad att på nätet få reda på hur gammal jag skulle bli. Med väldigt små bokstäver stod det att testen kostade 299 kronor. En liten summa i detta avseende, men ett väldigt fult tilltag och jag kände mig förnedrad och dum i huvudet, som gick på det.

Önskar att någon i Sveriges riksdag tar upp detta och verkligen gör något åt detta. Jag skulle önska att TV 4 gör en uppföljning av programmet, eller bygger ut programmet där även jurister kopplas in och börjar leta i lagböcker och granska företagen bakåt för att hitta något som kan komma åt dessa lurendrejare. Kom igen Sverige!!!! Visa lite muskler!!!!

One comment

  1. Håller med dig. Såg själv programmet igår. Eller mer slutet. Hatar verkligen dessa svin som medvetet lurar människor.Klart att man inte vet allt som lekman när det gäller husbygge. Försäkringar, bygglov mm. Som du skrev,visa lite muskler.



Kommentera

