h1

Ingen återkoppling

20 mars 2010

Jag har sedan jag själv gick på Lärarhögsskolan i Stockholm varit kritisk till lärarutbildningen. Det har varit konstruktiv kritik, det vill säga jag har kritiserat med argument och därefter kommit med förslag på ändringar/lösningar. Jag har till och med visat upp dålig kurslitteratur och visat upp goda alternativ, med konstruktiva argument om varför. Aldrig har det blivit någon förändring.

Under de senaste åren har jag kritisera lärarutbildningen både på VFU-seminarier, i insändare, direkt till berörda personer, direkt till kursansvariga och i min blogg. Mycket sällan har det ens blivit någon diskussion. Aldrig har det blivit någon förändring.

Jag satt i TV-soffan och diskuterade med docent Inger Eriksson, som jobbar på Stockholms Universitets lärarutbildning. Efteråt skrev jag ett blogginlägg, som Inger Eriksson läste. Hon bjöd in mig till diskussion på lärarutbildningen. Ingenting har har hänt.

Jag skrev ett blogginlägg den 5 mars, om en kurs där läraren uttalade sig, som jag ser det, helt odemokratiskt och helt emot reformen LPO 94. Då menar jag inte att man får ha en åsikt, utan att man i den position som lärarutbildare måste följa fattade riksdagsbeslut om den utbildning man är satt att sköta. Jag mailade denna text till rektor för Stockholms Universitet och för ansvariga för Lärarutbildningen. Det är totalt tyst från Lärarutbildningen, inget svar, inget meddelande att de fått mitt mail. Kompakt tystnad. Kanske är det så att berörda lärare inte har fått detta mail?

Jag kommer ihåg ett stort reportage om Lärarhögsskolan i Stockholm i Dagens Nyheter för några år sedan (tror att det var 2006), skrivet av journalisten Marcel Zaremba. Det som kom fram i detta reportage var att LHS hade ganska lågt till tak. Kortfattat handlade det om att några studenter vid olika tillfällen hade anmält några lärare för kränkande behandling. Dessa lärare fick noll uppbackning av LHS:s ledning, istället var man mån om att den fina fasaden utåt inte skulle få sig en törn och tog studenternas parti. De anklagade lärarna lämnades ensamma och skrämdes till tystnad och inrättande i leden. Maktfullkomlighet inom väggarna och utåt sett – inget svar. Om någon har något att säga om lärarubildningen, då är det tyst. Det är lock på. Man vill inte ha en dialog. Man sluter sig!

Detta är inte bra!  Jag måtte väl ha idiotiska åsikter och förslag. Eller också är jag bara naiv som tror på dialog. Fast det kanske är så att man inte vill ha en dialog med en sådan kritisk person, för att man kanske tror att jag kritiserar dessa personer personligen. Det gäller att hålla isär sak och person. Som jag uppfattar det finns inget intresse att svara mig, för jag är inte forskare utan bara en enkel lärare.

4 kommentarer

  1. Ge inte upp! Fortsätta prata, fortsätt vara konstruktiv, fortsätt se och berätta vad du ser! Skolan är oerhört viktig i ett samhälle och lärarutbildningen är en oerhört viktig del av skolan. Vi kan inte tyst se på, så fortsätt tala.


  2. Tack för stödet Morrica. Jag lovar att fortsätta och kanske en dag någon vill lyssna, kanske, kanske. Vi får se hur det blir i framtiden.


    • Det är bra, det är viktigt. Dagens lärarstudenter har ofta dåliga förkunskaper när de börjar i skolan, och det påverkar såklart deras studieförmåga. Det måste vi prata om, för det är ett problem som påverkar hela vårt skolsystem!


      • *när de börjar lärarhögskolan



Kommentera

