h1

Lärarlyftet

25 mars 2010

För några veckor sedan fick jag katalogen från Skolverket med kurserna som gäller för lärarlyftet. För de som inte vet vad lärarlyftet är för något, är det en fortbildning för att lyfta lärares kompetens. Grundtanken var från början att  med lärarlyftet ge lärare den fortbildning de behövde. Det var meningen att Lärarlyftet skulle vara ett attraktivt erbjudande för lärare, kommunen skulle betala 80% av bruttolönen när läraren pluggar. Anledningen till detta var att man från regeringshåll såg att lärarkåren behövde fortbildning.

På grund av att jag haft väldigt mycket att göra på sista tiden, var det inte förrän förra veckan jag tittade i katalogen. Jag måste säga att jag blev minst sagt förvånad över innehållet. Jag har trots allt under årens lopp bevakat media och statliga utredningar, läst en del om vad som behövs hos många lärare. Dessutom har jag själv sett kollegors behov av fortbildning och lärarstudenters bristande kunskap gällande vissa områden.  I katalogen fanns det inga utbildningar som tillgodoser det  som väldigt många lärare behöver.

Jag pratar givetvis om kurser som handlar om resultatuppföljning, bedömning, betygsättning, inlärningsteori, provkonstruktion, planering utifrån kursplaner, dokumentation och så vidare. Varför undrar jag?

Jag skrev ett mail till ansvariga på Skolverket den 15 mars, så här var det formulerat:

Hej!

Mitt namn är Johan Kant och jag är biträdande rektor på Vikingaskolan i Haninge, söder om Stockholm. Tidigare har jag varit SO-lärare på Jordbromalmsskolan i samma kommun. Jag har fått katalogen med kurser inom Lärarlyftet och jag har några frågor kring kursutbudet. Som jag förstår det var grundtanken med lärarlyftet att ge lärare den fortbildning de behövde. Ändå finns det inga kurser som handlar om resultatuppföljning, bedömning, betygsättning, inlärningsteori, provkonstruktion, planering utifrån kursplaner, dokumentation.Detta är tunga områden som jag uppfattar är stora problem inom skolans värld, både av egen erfarenhet och när jag läser utvärderingar av skolan som diverse myndigheter gör och den bild media ger.

Min fråga är: Varför erbjuder ni inte kurser i detta när många stora problem kretsar kring just detta?

MVH/Johan Kant

Tror ni att jag har fått något svar? Icke sa nicke – inget svar på mer än en vecka. Vad beror det på?

De problem som skolan har haft efter införandet av läroplanen LPO 94, har identifierats. Ett paradigmskifte skedde inom svensk skola. Man gick från statlig huvudman till kommunal. Man gick från relativa betyg, till kunskapsbetyg. Man gick från regelstyrning till mål- och resultatstyrning. Samtidigt såg inte det gamla Skolverket till att utbilda lärarna i den nya läroplanen, fortbildningsmiljonerna fanns kvar hos Skolverket. Detta missköttes så till den milda grad att det gamla Skolverket lades ner, generaldirektören Mats Ekholm fick sparken och det nya Skolverket startades.

Hur man ska tänka när det gäller det ”nya sättet” att genomföra läroplanen, hur mål ska brytas ner och hur resultat ska följas upp (med mera, med mera) har inte nått skolorna full ut (ursäkta: läroplanen är 16 år gammal). Enligt mina erfarenheter verkligen inte fullt ut. Ska historien upprepa sig? Eller ska Skolverket erbjuda skolan och lärarna det som behövs i skolan? Detta kanske ska lyftas upp till diskussion?

Annonser

One comment

  1. […] och verklighet Mål att sträva mot – en feltolkning Lärarlyftet Ideologisk överföring En granskning av lärarutbildningen En skola åt helvete, del 15: Teori och […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s