h1

Skärskåda särskolan

13 april 2010

”Skolinspektionen är djupt, djupt missnöjd med Örebro kommun”. Så börjar ledaren i Söndagens Expressen (11/4), som handlar om hur Örebro kommun har utrett 16 barns eventuella särskolebehov och Skolispektionen är mycket kritisk kring hur det har gått till. Välkommen till verkligheten! Det är bra att någon vaknar till slut. Skolinspektionen är en relativt ny myndighet, lite drygt ett år gammal och mina erfarenheter är att de gör ett bra jobb, men så är generaldirektören jurist.

I Örebros fall har många fel begåtts, allt ifrån att utredningarna inte är kompletta till att psykologutredningarna är tvetydiga. Övervägande barnen som är utredda är barn med invandrarbakgrund, som inte alltid har språket. Detta problem har jag stött på många gånger. Utredningar som görs tvivelaktigt, med tvivelaktiga tester och med tvivelaktiga tolkningar av resultatet. Jag har varit med om många fall bara i Haninge, både när det gäller särskolan, dyslexi och adhd. Det värsta fallet hade jag för några år sedan då en flicka började hos mig i årskurs 6. Hon hade gått två år i särskolan, en slags saft- och bullarverksamhet och inte lärt sig ett skit. Dessförinnan hade hon gått i vanlig klass i tre år. När hon började kunde hon ingen svenska,  men man hade börjat prata om särskoleutredning redan efter något år. Med hjälp av WISC-test hade hon blivit utredd och placerad i särskolan. Till saken hör att WISC-test är tillverkad utifrån en europeisk standard, med ett utvecklat språk. I fyra år slet jag med flickan och hon blev bättre och bättre och bättre, gick ut med goda betyg. Bland annat hade hon lärt sig engelska genom att sitta och lyssna och jobba ikapp. Kan man klara det om man har en lättare utvecklingsstörning, ett IQ som ligger på 69, som det stod i utredningen? Hon svarade också med 8 handskrivna reflekterande svar på två frågor gällande arv & miljö, samt könsroller. Kan man det med IQ69? Skulle inte tro det. Idag går hon på gymnasiet och hon fick på senaste uppsatsen betyget VG – är det möjligt med en lättare utvecklingsstörning? Skulle inte tro det!

Varför blir jag upprörd? Varför tycker jag att det är bra att Skolinspektionen granskar detta? Svaret är enkelt – det räcker att se en enda elevs dåliga självförtroende, för att ha blivit illa behandlad av skolan, för att jag ska reagera. En enda elev, som får men för livet, för tro mig, det kommer alltid att sitta en tagg i hennes hjärta. En känsla av att bli orättvist behandlad. Jag ska skriva ett blogginlägg om bara hennes fall, så får ni själva läsa hur illa det är och hur fruktansvärt illa hon mått.

En annan anledning som gör mig upprörd är lärares vilja att hitta brister hos elever, istället för att leta hos sig själv. Det kanske är riktigt dålig pedagogik? Det kan faktiskt vara så eleven ifråga har väldigt lite med sig hemifrån, exempelvis språk och uppfostran, det vill säga vet inte hur man gör i vissa situationer. Detta kan faktiskt ha påverkan!

Jag vill inte på något sätt ta ifrån de barn som faktiskt ska gå i särskolan chansen att göra det. Jag vill inte heller smutsa ner de pedagoger som jobbar i särskolan och gör ett fantastiskt jobb. På Jordbromalmsskolan finns det en mycket bra särskola, men duktiga pedagoger, som får eleverna att utvecklas otroligt mycket. Men det ska vara väldigt seriösa och klockrena utredningar och inte på grund av lärare inte kan pedagogiskt möta dessa elever. Särskolan ska lyfta elever, inte sänka dem.

Regeringen har kommit med förslag om lärarlegitimation. I en debattartikel i DN, måndag 12/4, går man ut och presenterar förslaget. Utan att gå in på de olika punkterna generellt anser jag att förslaget i stort sätt är ok. Det är bra att låta lärargruppen få en legitimation för att öka statusen, men! Det finns några mycket allvarliga saker som måste rättas till först.

1. Skolverkets förslag till kursplaner är katastrof. Skulle regeringen ta dem skulle det innebära att lärares möjligheter att göra likvärdiga bedömningar minskar radikalt, betydligt värre än idag. En kår, där bedömningar är en stor del av jobbet och som har stora problem med detta idag, kommer att bli en kår utan förtroende och utan status.

2. Lärarkårens kompetens idag när det gäller att göra bedömningar behöver förbättras. Dessutom erbjuder inte lärarutbildningen en bra utbildning. En 7,5 poängsutbildning (5 veckors), som det är idag,  när det gäller bedömning räcker inte Här behöve regeringen sätta ihop en beställning, så att alla får utbildning/fortbildning när det gäller dessa frågor. Viktigt att låta denna utbildning skötas av personer som inte är betygsmotståndare och kör en dold agenda. Beställare av fortbildningen ska ligga nära utförarna.

3. Om inte regeringen får rätt på de två ovanstående punktera kommer aldrig resultatuppföljningen att fungera.

Skulle regeringen strunta i de punkter som jag ovan skissat över kommer regeringens förslag till lärarlegitimation bli ett populistiskt förslag utan innehåll. Läraryrket består till stor del av att göra bedömningar, oavsett om man jobbar i årskurs 2 eller 9. Detta bör regeringen inse och även förstå vilka konsekvenser det får om man inte gör rätt från början. Några som ännu mer bör inse detta är lärarfacken. Om de på riktigt vill att läraryrket ska bli ett statusyrke är det dags att kämpa för att bedömningsfrågorna för högsta prioritet.

Annonser

2 kommentarer

  1. Jag är övertygad om att du hade lyckats bra även med en elev som har en utvecklingsstörning. Saft- och bulleverksamhet är inte bra för elever med utvecklingsstörning heller, jag hoppas de är varmt välkomna på Vikingaskolan istället.


    • Hej Linda,
      Jag tror inte att saft- och bullarverksamhet är bra för några elever, men tyvärr är mina erfarenheter att alltför många särskolor sysslar med just detta. På min gamla skola, Jordbromalmsskolan hade man ett sådant tänkt från början, där man utgick ifrån att det är biologiskt fel på dessa ungar så de kan inte lära sig. Sedan började en dam i särskolan som hade ett helt annat tänk. Hon menade att man inte skulle utgå från de handikapp ungarna hade, utan se vilka möjigheter till utveckling varje enskild elev hade. Och vilken fart det blev på verksamheten och vilken utveckling för eleverna. Fantastiskt! Där ser man hur mycket inställningen hos pedagogen betyder. På Vikingaskolan är alla elever välkomna!



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s