h1

Vad är en lärarens uppdrag

28 april 2010

Emellanåt hamnar jag i en frågeställning kring varför man blir lärare – alltså vad var det som gjorde att man valde att bli lärare. Det behöver inte nödvändigtvis vara mig själv det handlar om, utan en kollega, en gammal kollega eller någon kompis som berättar något från sin arbetsplats. Jag hade ett sådant telefonsamtal igår kväll.

Jag ställer frågan och undrar vad är läraren jobb och vad det går ut på. Jag funderar och funderar, ibland flera dagar och jag behöver prata med människor, inte med min fru som jag annars kan prata med det mesta om, utan med andra lärare. För det är andra lärare som förstår och kan diskutera med mig och jag diskuterade just detta igår kväll.

Mats Trondman, professor i sociologi vid Växjö Universitet, menar att en bra lärare är duktig på tre saker: 1. Läraren har djupa ämneskunskaper, 2. Läraren kan förklara så eleven förstår, 3. Läraren kan hålla ordning på klassen utan att vara dum och kränka elever. Detta är ett intressant sätt att se på lärarrollen och kanske har Trondman rätt.

Kanske har jag blivit influerad av Trondman, men jag menar att en lärare har tre huvuduppgifter (och diverse mindre uppgifter). Den första uppgiften är att hålla ordning på klassen och se till att ingen kränker någon annan och att det är ett gott arbetsklimat i klassrummet, arbetsro. Den andra uppgiften är att tydligt förmedla vilka kunskaper eleverna ska kunna, det vill säga sätta upp tydliga mål för undervisningen/arbetsområdet och vilka läxor eleverna har. I detta ingår att läraren ska följa upp huruvida eleverna gör sina läxor eller inte och meddela föräldrarna och dokumentera detta. Inte släppa en enda elev, utan ligga nära dem och hela tiden följa upp. Den tredje uppgiften är att få tillstånd en lustfylld skola där eleverna vill lära sig och där eleverna har möjlighet att växa och utvecklas som människor.

Den sista uppgiften är oerhört viktig och bidrar till elevernas inställning till skolan. I samtliga ämnen finns det mål att sträva mot. Dessa mål ska ligga till grund för lärarens planering i dessa mål finns det tydliga formuleringar om vad skolan ska sträva efter: ”Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur samt gärna läser på egen hand”. Eller: Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleven utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet och den egna förmågan att lära sig matematik och att använda matematik i olika situationer”. Listan kan göras hur lång som helst, i ämne efter ämne.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, om skolan är tråkig och eleven tycker att skolan är skit är det inte eleven som har misslyckats, det är skolan och läraren som inte har gjort det jobb som faktiskt står i kursplanen. Dessa mål ska ligga till grund för lärarens planering – vilka exempel och metodik väljer läraren för att få en lustfylld skolan? Det är lärarens skyldighet att få eleverna intresserade och vilja lära sig, det ingår i jobbet som lärare. Kanske kan vi, kanske kan vi inte uppnå en lustfylld skola, det vet vi inte än, eftersom Lpo 94 inte är genomförd.

Kunskap är underbart, det vet både du och jag. Att lära sig är fantastiskt och när man lärt sig något växer man som människa. Detta vill alla människor, både stora och små. Att sitta av tid och känna att man inte lär sig någonting är inte bara destruktivt, det påverkar även elevens motivation och självkänsla på ett mycket negativt sätt. Detta kunde min kompis bekräfta för mig via telefon igår.

Men det är ju unga människor vi jobbar med. Vill unga människor lära sig? Vill unga människor utvecklas och känna att de växer med uppgiften? Självklart säger jag. Men skolan måste då vara självkritisk och utvärdera sig själv. Är det så att lektionerna och skolan upplevs som tråkig och meningslös, måste vi som jobbar i skolan ändra på skolan, så att det blir kul att lära sig. För det är vi som ska utbilda, det är vi som ska ta ansvar – inte eleverna!

Annonser

5 kommentarer

  1. […] om professor Mats Trondman som definierar vad som kännetecknar en bra lärare. Läs gärna det blogginlägget. Lärarutbildningen visar åter igen upp ett problem att få lärare att få med sig kunskaper som […]


  2. ”[Lärarens uppgift] är att hålla ordning på klassen och se till att ingen kränker någon annan och att det är ett gott arbetsklimat i klassrummet, arbetsro.”

    Skolldeningens uppgift är att ge lärare stöd och befogenheter så att de kan upprätthålla ordningen i klassen och skapa ett bra klimat i klassrummet. Tyvärr tar många rektorer inte sitt eget ansvar utan lastar allt detta på lärarna.


    • Hörrödu Hanna!

      Du har helt rätt! Alldeles för många rektorer är rena administratörer och sitter på sitt kontor, inte sällan med dörren stängd och ger inte lärarna det stöd de behöver få. Jag känner igen detta av egen erfarenhet.

      Själv är jag ute i verksamheten ständigt och ger ”mina lärare” det stöd de behöver och hjälper till både vid konflikter, med föräldrakontakt och att gå in och vicka när det behövs. För att lärare ska kunna göra ett bra jobb fullt ut behövs skolledningens stöd.

      Tyvärr gnälls det oftast på lärare, men många gånger är en kaosartad situation rektorernas ansvar.


  3. Hej!

    Jag tänkte kolla vart jag kan köpa din bok? Finns det konkreta exempel på hur man gör så att eleverna får lust att lära? Vår skola ska som sagt byggas om och de som bygger utgår från lust vilket jag också vill men jag har ännu inte lyckats få riktigt en hel klass känna den euforiska lust över att lära sig namngeografi eller geografiska begrepp eller för den delen antiken. Jag kollar vad de kan genom prov eller annan mätbar presentationssätt. Tycker ändå att jag är omtyckt av eleverna då jag har höga förväntningar och ställer krav på vad det ska kunna. Men jag letar som sagt efter detta med lusten att lära och jag vill verklig lära mig för att utveckla dem!
    Med vänlig hälsning,
    Frans Hansson


    • Hej Frans,
      Min bok går att köpa i vilken bokhandel som helst, eller på nätet. I bokhandeln är det nog beställningsvara, men via Bokus eller Adlibris kommer den på några dagar. Om du inte vill köpa den går boken att låna på biblioteket.

      Det finns många konkreta exempel i boken. Däremot tror att att lärare behöver visa entusiasm inför sina lektioner, så även om exemplen är bra och läraren är usel så kommer det inte bli bra. Men givetvis kommer det gå bra för dig.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s