h1

Barngala igen

03 maj 2010

Då har det varit en välgörenhetsgala igen – den har gången ”Humorgalan”. Syftet är som vanligt att dra in pengar till behövande, ett riktigt bra ändamål. Parollen var: ”Varenda unge ska med”.  Ändå blir jag lite trött och smått allergisk. Vad ska vi med galor till? Är det bara för att vi ska kunna skänka 200 kronor för att vara fina människor. Att döva vårt dåliga samvete, vi skänker en slant och så har vi gjort vårt. Allvarliga miner i tv, en hel del emotionella reportage och vädjan  till att öppna plånboken.

Men vad har jag för problem med detta? Givetvis är det inte fel att skänka till dem som behöver och till initiativet att samla in pengar. Jag tycker dock att denna sympati borde finnas i samhället, känna med dem som behöver och vara givmild. Men är det så? Hårdare krav på invandrare. Sänkt bistånd. Sänkt skatt. Stängda gränser. Skicka tillbaka asylsökande till Irak. Behöver jag räkna upp fler exempel på vad vissa människor och myndigheter vill. Är det sympati med dem som behöver?

200 kronor är en futtig summa för mig. Men jag vägrar att acceptera att man ska skänka 200 kronor för att hjälpa ”de stackars barnen”, när man i andra ändan tycker att Sverige som land inte ska ha en solidarisk hållning gentemot sin omvärld. I mina ögon är man inte trovärdig – skänker man för att döva sitt dåliga samvete, eller är det bara en symbolhandling för att visa hur fin människa man är? Eller är man solidarisk på riktigt?

Jag raljerar inte över alla som skänker av den goda viljan – verkligen inte. Men jag önskar sympati med människor i Sverige och i världen. Solidaritet med människor i Sverige och i världen. Rättvisa för människor i Sverige och i världen.

Kommentera

