h1

Vad ingår i lärarjobbet

19 maj 2010

Så här i maj månad brukar de flesta lärare gå och sukta efter sommarlovet. De flesta lärare är trötta efter ett läsår, fullt av slit och hårt arbete. Konflikter med elever, fostran av elever, slit med kunskapsmål, föräldrarkontakt, nationella prov – ja listan kan göras lång på ”måsteuppgifter” för lärare. Lärarjobbet är världens viktigaste jobb och alla lärare behöver sina lov och ledigheter. Tro mig – jag har varit där för bara ett år sedan och vet hur fruktansvärt slitit det är med allt man ska göra som lärare. Därför är jag glad att inte SKL fick igenom sitt förslag om 40-timmars-vecka.

Ändå upphör jag aldrig att förvånas över vilka krav en del lärare ställer på andra, men där de själva inte behöver leva upp till sina åttaganden. I min roll som biträdande rektor kan jag ibland höra på flera olika håll hur lärare ställer krav på att rektor ska göra ditten och datten, samtidigt som läraren i fråga inte alls behöver leva upp till grundläggande krav för vad en lärare ska göra. Jag hörde av en rektorskompis som jobbar i Stockholms kommun, att en av hans lärare hade ställt krav på honom att leverera lärarschema inför nästa läsår omgående, samtidigt som tjänstefördelningen precis var färdig. En annan rektorskollega, i samma kommun, berättade för mig igår att de precis hade lämnat ut ett första utkast till tjänstefördelning. Rektor 1 berättade även att läraren inte ville ha vissa av sina elever för att de var ”så jobbiga” och att läraren var på väg att gå in i väggen.

Vad förväntar man sig att rektor och biträdande rektor ska vara? En servicefunktion som ska komma springande när lärarna inte klarar av sitt jobb? Att det är bara lärarna arbeten som man som rektor ska fixa? Det finns faktiskt en hel del andra arbeten som ingår i rektorsjobbet, t.ex. ha en dialog med föräldrar som inte fungerar, ha en dialog med socialtjänsten, sätta upp pedagogiska mål för verksamheten – kortsiktigt och långsiktigt, lösa elevbråk (som inte lärarna fixar), lösa vikariefrågor, kalla till EVK, genomföra EVK…..listan kan göras hur lång som helst. Jag är förskonad, men dessutom har de flesta rektorerna även ett ekonomiska ansvar.

Vad anser jag att man som rektor kan förvänta sig av en lärare? Helt enkelt att man ska genomföra sitt jobb, det vill säga ta emot de elever man har på en skola, genomföra en bra och lustfylld verksamhet som gör att eleverna tycker att det är roligt att gå till skolan. Denna verksamhet ska ta sin utgångspunkt i LPO 94 och kursplanen och bidra till att alla elever lär sig en massa kunskaper. Ska detta vara så svårt att förstå?

Annonser

4 kommentarer

  1. Tycker lärarna att du är en bra samarbetspartner? Stöttar du dem? Uppmuntrar du dem eller tala du om för dem att om de bara vore hälften så bra som Johan Kant skulle de vara fantastiska? Eller får du dem att känna sig inkompetenta och värdelösa och baktalar dig då de får chansen?

    Jag tror jag vet vad du kommer att svara.


  2. Hej på dig!

    Du vet vad jag ska svara? Den typ av svar som du ger får jag ibland, man får inte tala om att man är en bra lärare och att man lyckas med eleverna. Att man faktiskt vet en del hur saker och ting ska lösas, för då kommer jantelagen fram.

    Jag bloggar ingenting om min nuvarande arbetsplats. Jag gjorde det tidigare när jag var lärare på Jordbromalmsskolan, men som chef skriver jag inte om Vikingaskolan. Jo, jag har skrivit något om någon fantastisk och bra händelse.

    Vill man ha utveckling är det omöjligt att skriva folk på näsa, åtminstone de som gör ett bra jobb och gör sitt bästa. Jag är tydlig i mitt ledarskap, men jag är alltid där och stöttar mina lärare. Däremot är jag allergisk mot människor som missbrukar sin makt och som sitter på höga positioner, utan någon som helst koppling till skola som verksamhet.

    Vet inte om du fick det svar du ville ha.

    Johan


  3. Du skriver:
    Vad anser jag att man som rektor kan förvänta sig av en lärare? Helt enkelt att man ska genomföra sitt jobb, det vill säga ta emot de elever man har på en skola, genomföra en bra och lustfylld verksamhet som gör att eleverna tycker att det är roligt att gå till skolan. Denna verksamhet ska ta sin utgångspunkt i LPO 94 och kursplanen och bidra till att alla elever lär sig en massa kunskaper. Ska detta vara så svårt?

    Jag svarar:
    Ja, en rektor ska förvänta sig detta av en lärare och ja, det är svårt. Att vara lärare Är en svår uppgift.


    • Hej Rebecca,
      Jag tror att du missuppfattat ordet svårt i detta sammanhang. Jag kanske ska ändra och skriva: Ska detta vara så svårt att förstå? För det är just det jag menar. Om du har läst mina blogginlägg så har du sett att jag inte tycker att läraryrket är svårt, utan snarare mycket komplicerat. Jag går in och ändrar detta omedelbart!



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s