h1

Japansk metod lyfter matteeleverna

23 maj 2010

När Klockarbergsskolan hade lyft sina matteresultat enormt mycket började förvaltningen undra vad som hade skett. Det var dock inte alla klasser på Klockarbergsskolan som hade bra resultat, framför allt var det en klass. Vad berodde det på? Resultaten var kopplade till en lärare, som jobbade med att prata matematik och låta eleverna jobba med kluringar, som de skulle diskutera med varandra. Året efter hade man omorganiserat så att den framgångsrika läraren hade alla elever i sin årskurs, med hundraprocentigt resultat. Kanske ska denna lärare bara jobba med matematik och inget annat.

I Dagens Nyheter idag (23/5) finns det ett stort reportage om en framgångsrik japansk metod som lyfter matteresultaten. Adjö med matteboken och sitta och räkna tal efter tal efter tal. Fram med läraren, undervisa matematik och lösa matteproblem, elever emellan och mellan lärare och klassen. Läraren pushar och leder arbetet. Så kallad undervisning. Så kallad katederundervisning.

Hu, hemska tanke säger pedagogiska forskare och lärarutbildningen. På lärarutbildningen har katederundervisning varit den värsta svordomen som gått att frambringa. Det fulast du har kunnat ägna dig åt är katederundervisning och man har systematiskt jobbat emot all form av katederundervisning. Hur många lärarstudenter har inte hajat till när jag har berättat att jag kör katederundervisning. Jag har till och med haft lärarstudenter som har börjat gråta, för de har blivit itutade av lärarutbildningen att katederundervisning är något ont och om man ägnar sig åt det, ja då är du mer eller mindre som Caligula (filmen Hets).

Det är här lärarutbildningen och den pedagogiska forskningen går fel. Fri forskning, PBL (icke att förväxla med PBU, även om man kanske hamnar på PBU med för mycket PBL), räkna-på-i-boken-matte. Listan kan göras lång. Elevaktivt arbetssätt som innebär att läraren släpper allt ansvar och lämnar över inlärningen till eleverna och är handledare. Det är forskare som Hans-Åke Scherp och Mats Ekholm som dragit ner skolan i skiten, med god uppbackning av lärarutbildningen runt om i landet. Kanske är det dags att granska sin egen forskning och konstatera till att det inte bidrar till någonting positivt, eleverna lär sig inte. Kanske är det dags att lägga fokus på undervisning och gott lärarjobb. Kanske är det dags att starkt ifrågasätta de lärare som är läroboksstyrda, istället för att utgångspunkten för lärarjobbet ska vara Skolverkets kursplanen. Kanske är det dags att kicka de lärare, som bevisligen år ut och år in producerar elever som väldigt lite och som skyller på eleverna. Jag känner en sådan lärare i Jordbro som år efter år lämnar klasser som inte kan det de ska kunna. Rektorn gör inget – varför? Jo därför att skolan inte granskar resultaten och för en diskussion med läraren. Förlorarna? Självklart eleverna!

Jag känner inte till om matteläraren på Klockarbergsskolan hade hört talas om den japanska metoden eller inte, men tydligen hade läraren förstått något som många andra mattelärare inte förstått. Glädjande är också att förvaltningen i Haninge kommun hade uppmärksammat dessa goda resultat. Men, så är förvaltningen i Haninge kommun, de är intresserade av resultat. Kanske det som göra Haninge kommuns förvaltning unik.

Advertisements

7 kommentarer

  1. Läser Gunnar Ohrlanders bok DEN GUDARNA ÄLSKAR(i vilken DU Johan spelar en viktig roll) och får min uppfattning stärkt och nyanserad om vad som gått snett och vad som orsakat flumpedagogiken. Såg en debatt mellan Ekholm och Björklund för några år sedan och drabbades av vanmakt och huvudvärk när jag hörde Ekholms åsikter. Att Ulf P Lundgren,Mats Ekholm och Hans-Åke Scherp varit så styrande och så katastrofalt påverkat lärarutbildningen, hade jag då inte klart för mig. Det känns därför bra att arbeta i Haninge , där kunskaperna på allvar satts i centrum.
    Kul förresten att du fått kontakt med Knut Lindelöf som jag lärde känna på Lärarhögskolan i Umeå i början av 70-talet. Då var Knut och jag bittra meningsmotståndare inom extremvänstern. Idag står vi på samma sida i kampen för kunskapsskolan.


  2. Härligt Christer, den boken är fantastisk, lite träig i vissa kapitel, men över lag jättebra. Ohrlander hade ett unikt sätt att uttrycka sig, likt en poet, tragiskt att cancern tog denna gigant.

    Ska bli spännande att träffa Knut, världen är liten.

    Ja, du har helt rätt, vi ska vara glada att vi jobbar i Haninge, även om det finns mycket som inte fungerar i kommunen, men det är väl till att fixas till.


  3. Tror vi behöver mer av det här i alla Svenska skolor. Just naturämnen är på tillbakagång samt även teknik. Det bästa vore att studenter studerar både teknik och natur vid gymnasiet.

    Trots att ingenjören är ett status yrke och har väldigt bra karriär möjligheter så har vi brist på studenter som utbildas till ingenjörer. Skall Sverige fortsätta konkurrera med omvärlden som industrination måste vi stärka vår ställning som ett kunskapssamhälle och ingenjörsnation. Vi måste snabbt ändra trenden med dåliga matematikkunskaper i skolan.


  4. Håller med dig fullständigt ”romaren”.

    Johan


  5. Det finns en mängd pedagogiskt material (tex det flerstämmiga klassrummet)som stödjer tanken om en grupp som tillsammans under ledning söker kunskap. När man ska tillämpa det möter man ett stort motstånd från elever som fått vänja sig att sitta ensamma och räkna etc. Det är en stor utmaning att införa gemensamma arbetsformer i matematik och många andra ämnen men det lönar sig förstås snabbt när det gäller elevernas resultat.


  6. Hej Jan!

    Jag tycker att det flerstämmiga klassrummet är en mycket bra exempel på hur man kan jobba. Det är en bok som jag rekomenderar och som står på min lista på min blogg.

    Viktigt att hålla diskussionen igång! Alltså i klassrummet.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s