h1

Mångkulturella visdomsord av elever

25 maj 2010

Jag var ikväll i Hökarängsskolan med min son Douglas. Det var utspark på fritids och traditionsenlig fest. I stora hallen, direkt när man kommer in i skolan, finns det en mängd elevarbeten, vissa riktiga konstverk. Jag har länge tyckt att en tavla varit fantastisk, det står så här:

Din demokrati är grekisk.
Dina siffror är arabiska.
Dina bokstäver är latin.
Din pizza är italiensk.
Din moped är japansk.
Din choklad är columbiansk.
Din skjorta är från Hawaii.
Din mp3-spelare är koreansk.
Din parfym är fransk.
Din mobil är finsk.
Du tillbringar din semester i Spanien, Grekland och Thailand.
Och du klandrar din granne för han är utländsk.

Jag tycker eleverna har fångat något viktigt här. En del, långt ifrån de flesta, har fördomar eller bestämda åsikter om hur människor från andra länder är. En del menar att de är annorlunda om man jämför med oss kulturella svenskar. Jag har jobbat 9 år i Jordbro, i en skolan där 94% av eleverna hade en annan kulturell bakgrund än helsvensk. Jag har aldrig märkt att det är någon större skillnad på människor.

Kommentera

