h1

Valfläskets erbjudanden

09 juli 2010

Nu har verkligen valrörelsen börjat. I dagens DN berättas det från Almedalsveckan, om hur det alliansen och de röd-gröna försöker bjuda över varandra när det gäller skolan. Miljardrullningen är igång och skolan är åter en valfråga. Bra att skolan är en valfråga, att man för upp skolan i debatten, men har inte skolan varit en valfråga förut? Jo det har den, flera gånger. Har skolan blivit bättre? Inte nämnvärt.

Och allt är Björklunds fel om man får tro de röd-gröna och för den delen Hans-Åke Scherp, som ständigt attackerar Björklund. Men utifrån alliansens perspektiv är det sossarnas flumpedagogik som är boven i dramat. Pajkastning fram och tillbaka – men händer då något? Svårt att tro.

Men vad vill då de olika blocken med skolan? Om jag tar ut några frågor som jag undrar över, sorterar bland frågorna. Alliansen vill lägga 1,3 miljarder på fortbildning av lärare. Min fråga är vem som ska sköta den utbildningen? Om lärarlyftets kurser redan idag inte motsvarar de behov som skolan har, samt att lärarutbildningen konstant misslyckas med att hålla en god utbildning (se Riksrevisionen och Högskoleverkets rapporeter) – vem ska då sköta utbildning för 1,3 miljarder? De rödgröna vill minska storlekarna på klasserna. Min fråga är om det kommer att leda någonstans? Spelar ingen roll hur många vuxna det är om det är fel vuxna. Spelar ingen roll med  mindre klasser om lärarens fokus ligger på fel saker.

Betyg och skriftliga omdömen är områden som jag inte kommer attkommentera. Men ovanstående frågor är väldigt viktiga och lämnar dessvärre ovissheten kvar. Det verkar som om det hela handlar om en massa retorik och vallöften, men sen kommer inte ett skit hända. Skolan kommer inte förändras. De gamla makthavarna får fortsätta köra ner skolan i botten. Lärarutbildningarna får fortsätta med sitt betygsmotstånd, obstruera fattade riksdagsbeslut, politikerna kommer inte ta tag i skolan på allvar, lärarna kommer inte att få det verkliga stöd de behöver och allt kommer att lunka på som vanligt.

Tills nästa val….då blir skolan en aktuell valfråga igen och nytt valfläsk kommer att slängas ut till väljarna.

Nej, jag tycker att det vore befriande om politiker, varför inte över blockgränserna, skulle göra upp en ny politik kring skolan. Så klart inte innan valet, men varför inte skippa skolfrågan inför valet och göra upp efter valet. Det jag tycker man ska göra:

  • Lägg ner Skolverket
  • Intagningsstopp på lärarutbildningen, låt Riksrevisionen göra en utredning som får ligga till grund för ny organisation och nya beslut om hur lärarutbildningen ska skötas. Låt ett fåtal högskolor få bedriva lärarutbildning.
  • Låt Skolinspektionen få utökade befogenheter att granska, utvärdera och sanktionera skolmyndigheter, kommuner, rektorer och skolor.
  • Låt rektorer och lärare som inte håller måttet få möjlighet till fortbildning och eventuellt andra arbetsuppgifter. Arbetsgivaren ska ligga nära.
  • Låt ekonomer, revisorer och jurister sköta utbildningen för lärare, rektorer och förvaltningstjänstemän när det gäller resultatstyrning.
  • Inför en myndighet som granskar all pedagogisk forskning som sker. De pedagogiska forskare ska få till svar för vad de gör. Flera av dagens pedagogiska forskare är rena rama bluffen (jag kan namnge många).
  • All pedagogisk forskning, som ska kopplas till skolan, ska ha sin förankring i klassrummet.

Detta är några av många, många förslag som jag har. Jag har idéer om hur man skulle gå till väga och vad det skulle vara fokus på och hur en lärarutbildning skulle se ut. Jag har förslag på hur en fortbildning för landets lärare skulle se ut. Jag har förslag på hur skolan konkret skall skötas.

Tyvärr är jag inte så hoppfull för skolan i Sverige eller på riksplan. Jag tror att det kommer bli som vanligt, inget kommer hända. Förlåt – jag är helt övertygad om att inget kommer att hända som är positivt för skolan. Men jag glädjer mig åt att det händer saker på Vikingaskolan och att det går framåt i Haninge kommun. Jag har bevisat att mina elever har lyckats (se betygsresultat). Jag ska bevisa att min metodik fungerar för att få med sig alla elever (håller på att avsluta en bok). Jag ska bevisa att Vikingaskolan kommer att bli en av de bästa skolorna i Sverige, vänta några år (Anna, Michael och jag jobbar metodiskt). Jag har en plan, men tyvärr är det så att det inte är någon makthavare som vågar ta jobbiga beslut. Speciellt inte när det vankas valrörelse.

Annonser

One comment

  1. Bra Johan! Återigen fingret på den centrala punkten. Det är klart att det är bra med mer pengar till skolan, en bättre styrning (staten tar mer ansvar), tidigare betyg, mindre klasser osv. men nu är det dags att koncentrera sig på den viktigaste faktorn.

    Bättre lärare som får stöd och professionell uppföljning hela tiden.

    Ett välgenomtänkt paket av åtgärder från dig, Johan, för att stärka utbildning av lärare och rektorer och att välja ut de som passar. Alla poltiska partier borde titta igenom dina punkter.

    Den andra biten med den pedagogiska forskning är dock nästan lika viktig. Betyg diskuteras år ut och år in och totalt odefinierade begrepp som ”individualisering” får användas hit och dit. Förändringar av skolan ska göras så att det är möjligt att göra vetenskapliga analyser av resultaten [1]. En rejäl omstuvning av den pedagogiska forskningen krävs så att de som hållit på och flummat får konkurrens av personer från andra discipliner och att de allra sämsta får byta yrke.

    1. http://janlenander.wordpress.com/2010/07/06/professionell-forandring-av-skolan/



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s