h1

”Fina människor”

10 juli 2010

Jag blir så förbannad på de ”fina människorna” som finns i skolan och i skolforskning. Personer som säger sig stå på barnens sida, som hela tiden värnar barnens rätt. Människor som tycker sig vara barnens främsta försvarare och som hela tiden säger: ”Vi måste tänka på barnen”. De ”fina människorna” tävlar mot varandra om vem som har störst hjärta.

Varför  blir jag då förbannad? Är det inte rätt att ha barnens bästa i fokus? Jo det är det givetvis, men alltför ofta är det också dessa personer som är emot betyg, emot att det ställs krav på barn, värnar om allas rätt att bli utredda, inte ställa upp kunskapsmål, inte följa upp resultat, ha en social tillvaro där alla trivs i skolan.

Det är klart att skolan ska vara en social tillvaro där alla trivs, men dessa personer lägger det fokuset i första ledet. Först börjar man med trivsel och sedan när alla är vänner och har det bra kan vi börja lära oss något. Det är ju helt tvärt om det ska fungera. Ett tokfokus på kunskaper där samma krav ställs på alla elever. Så klart behöver en del elever mer hjälp och stöttning än andra. Men genom att ständigt lära sig nya saker, ökar självförtroendet hos dessa barn och det går bättre och bättre. Genom att ständigt ligga nära och hela tiden följa upp hur det går, ge återkoppling, heja på och pusha, sätta upp nya mål, utvärdera och ge återkoppling.

Jag hade en dialog i våras med en kille i årskurs 5. Han var skoltrött, vill inte lära sig – i årskurs 5???? Han sa att han tyckte det var tråkigt att lära sig. Jag vägrade tro på honom, men han stod på sig. ”Så du menar att om du får en ny mobiltelefon med massor av funktioner, då är du ointresserad av att lära dig”, sa jag. Nä, det var han ju inte. Vad vill jag säga med detta exempel, jo att det är skolans uppgift att få alla elever att tycka att det är kul att lära sig och att det faktiskt är lärarens uppgift att göra skolan rolig och inspirerande. Det är skolans fel att killen var skoltrött inte hans fel. Och vill jag påpeka – det finns inget motsatsförhållande mellan lust att lära sig och följa upp resultat.

Det kostar ansträngning, ibland svett och tårar, att lära sig. Men man växer som människa. Att sätta upp en kravlös skola där alla barn får lära det de har lust att lära eller inte får söka sin egen kunskap, utan hård lärarstyrning kommer gå käpprätt åt fanders. Det är tufft att lära, det vet jag, det vet du som läser detta, men när man klarat uppgiften och blir klokare och klokare kommer även självförtr0endet och självkänslan. De ”fina människorna” tar ifrån de svagare eleverna denna möjlighet att växa och det blir ett ännu starkare klassamhälle.

Försök att förstå detta proggare!

Advertisements

6 kommentarer

  1. Jag avskyr när ”fina” människor säger att det ska vara roligt i skolan och upprörs av kravet på att lärare ska locka eleverna till skolan. En underlig tävling med Dreamhack, hockeymatcher och rockfester där det är obligatoriskt att skolan vinner för alla elever. När man ska ha en rolig dag och eleverna ska diskutera och göra vad de vill och det slutar med att de vill gå hem.

    Skolans mål är att vara meningsfull och nyttig!

    Mina bästa stunder som lärare är när eleverna skrattar riktigt gott tillsammans. En väldigt stor del av min lärargärning handlar om att motivera och locka eleverna till kunskap. Detta har jag dock lättast att lyckas med om målet är meningsfullt och omgivningen stöttar mig i att eleverna behöver det jag ska lära ut. Ibland får man en uppförsbacke då elever indoktrinerats i skolnegativitet av ”fina” människor men under ytan har eleverna massor av kunskapstörst.


  2. Bästa inlägget på länge Johan (de andra är också bra)! Gillar ert uttryck: Ligga nära! Det är exakt det de handlar om. Denna svenska skolan måste ändra attityd och göra sig en ordentlig synvända. Man trivs då man vet vad som förväntas av en och när man uppmuntras och får massor av beröm! Vi kan inte sitta möta efter möte och ha det sociala i första rummet, inget kommer då att förändras. Så ”fina människor” får syssla med annat.


  3. Jan, du som är gymnasielärare måste väl ha sett massor av saker som skolan lockar med för att få elever att söka. Saker som egentligen inte har med skolan att göra, men som är roliga och som ska locka. Kanske skulle man kunna locka med en bra skola, men duktiga lärare, intressanta och lärorika lektioner och goda studieresultat. När du beskriver din lärargärning känner jag igen mig själv, humor är klart underskattat för att få elever motiverade. Har man roligt tillsammans kan man uträtta underverk.

    Vivika – tyvärr har du nog en hel del kollegor som faller under detta epitet. Men det spelar ingen roll, mer än för dig, för det är tyvärr som du skriver – hela skolvärlden behöver göra en synvända. Tack för kommentaren Vivika!


  4. Jag är förstås rätt skeptisk mot en skola med så mycket obligatoriskt och att alla ska gå hela vägen fram till en bred högskolebehörighet. Det måste finnas mer utrymme för att elever ska kunna göra val så att de kan fylla sina skoldagar med mer av kunskap kring sånt de tror att de snart kommer ha nytta av. Jag får däremot ren gåshud och illamåendekänsla av gymnasier med ”passioner” dvs. aktiviteter som jag definitivt anser hör fritiden till. Det är förstås ok med idrottsgymnasier etc. men då måste eleven ha kommit långt med sin fritidssyssla och utbildningen ska också leda fram till ett annat mål.

    Jag är rent usel på att dra ”skämt”, eller göra andra humoristiska aktiviteter som är tagna ur luften. Däremot känner jag ofta jag i samspel med eleverna kan bygga ett oerhört humoristiskt klimat och att detta är väldigt bra för elevernas kunskapsinhämtande och kreativitet. Jag inspireras av din blogg som jag känner handlar mycket om samspel med eleverna kring gemensamma kunskapsmål och att detta i sin tur ger upphov till mängder av glädje.


  5. Jan!
    Det glädjer mig att jag kan inspirera dig. Ska försöka hålla ångan uppe.

    Jag förstår din frustration och jag har många gånger tänkt att många gymnasielärare måste känna sig besvikna på hur skolan har utvecklats. När det gäller skämt är ofta de dåliga skämten, som man bjuder på, en öppning till att bjuda på sig själv och bygga relationer. Eleverna tycker det är roligt med tråkiga lärare som försöker vara roliga.


  6. Ja, på gymnasiet blir det så påtagligt att kunskapsmålen inte uppnåtts och samtidigt som kunskap blir viktigare ger eleverna eleverna upp på en väldigt låg nivå. Det går att känna hur många som inte är förberedda för det som kommer efter och ibland inte ens börjat ta ansvar för sina liv. Frustrerande för alla oss som bryr sig.

    Ett misslyckat skämt kan vara en fin öppning för ett humoristiskt klimat.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s