h1

En ny bok: Tack för idag, slut för idag

28 juli 2010

Jag har läst en mycket intressant bok som belyser skolan utifrån en livsgärning. Fokus ligger på Knuts arbete som biträdande rektor. Boken heter Tack för idag, slut för idag och är skriven av Knut Lindelöf.

okomslag, Tack för idag, slut för idag

Boken har två parallella spår. Dels får man följa Knuts bakgrund och uppväxt, något som bidrar till att läsaren får en personlig bild av vem Knut är. Dels får man följa Knuts arbete som biträdande rektor. Det senare är huvudspåret i boken.

Boken handlar om hur Knut jobbar på och försöker göra verksamheten så bra som möjligt, med diverse brandkårsutryckningar och konfliktlösningar. Samtidigt har Knut inte sin rektors fulla förtroende. Alla Knuts olika rektorer har ett mycket stort kontrollbehov. På så sätt decimeras Knuts verkliga inflytande att påverka verksamheten, för när som helst kan rektorn komma och ändra Knuts beslut. Detta medför i sin tur att lärarna märker att Knut marginaliseras och behandlar honom illa. Resultatet blir också att kommunikationen mellan skolledningen och lärarna inte fungerar, trots tre rektorer. Lärarna tycker att skolledningen är otydlig och kritik framställs. Lärarna blir vilsna och beter sig oansvarigt och naivt.

Det är precis som Erich Frohm beskriver i Flykten från frihet. Människor vill ha starka ledare för att slippa ta beslut eller ansvar själv. Man försöker att frångå beslutstagande och lägger det ansvaret på någon annan. Värst är det när läraren till tio-åriga Assad, som har stora skolproblem, kommer till Knut och frågar vad skolledningen har för plan om Assad får ett utbrott. Hon menar att det är skolledningens problem, inte hennes. Frågan man ställer sig är om läraren tror att alla elever ska sitta helt stilla, tysta och räcka upp handen, eller om det kan vara så att läraren har viss betydelse för hur det går för eleverna? Man kan också undra om läraren inte förstår att det ingår i jobbet att vara ledare? Och att ansvaret i klassrummet har läraren.

Knut beskriver i sin bok att skolan är budgetstyrd och mantrat ”budget i balans” basuneras ut från kommunförvaltningen. Givetvis är det signifikativt för många skolor i vårt avlånga land. Lydiga rektorer gör allt de ska för att genomföra politiker och tjänstemäns mantra. De kan gå över lik för att vara ”duktiga”, att duga i överordnades ögon. Pedagogik och resultat skiter de fullständigt i. Värst är rektor C som är värsta typen av paranoid maktmänniska. Det man egentligen undrar över är hur hennes uppväxt har varit. Vad har fattats henne för att hon blivit som hon blivit? En fruktansvärd människa som kränker och trycker ner allt och alla i sin omgivning. Tyvärr kommer Knut i hennes väg och det tar inte lång tid förrän hon har kränkt honom också å det grövsta. Knut jobbar i motvind under lång tid, känner säkert sitt självförtroende bli sämre och sämre. Då kommer rektor C och dödar allt han har kvar. Fruktansvärt!

Det Knut beskriver i sin bok är ett vanligt problem i svensk skola. Dåliga skolledningar, som bara är administratörer, förvaltar en budgetstyrd skola och i värsta fall kränker sina underställda. Elevresultat (pedagogiska resultat) är något som man inte titta på. Lärare som kör sitt race och där kotterier och intriger är vardag, den starkaste läraren är informell ledare. Mantrat från lärarna är: Lämna oss ifred, så lämnar vi er i fred”. Nyckeln är att ha starka rektorer som har god kunskap när det gäller resultat och styrning av skola, goda kunskaper i styrdokumenten, auskulterar hos lärarna och frågar varför de gör som de gör. Starka rektorer, inte i den bemärkelsen att de kränker sina medarbetar. Rektorer som kan sin kursplan och frågar lärarna efter kravnivåer. Rektorer ska ligga nära sin personal, vara pedagogiska ledare och hålla ett pedagogiskt samtal igång med lärarna. Så att matteundervisningen inte utgår från boken, utan från målen i kursplanen.

Tack för idag, slut för idag är en bok som upprättar Knuts heder. Han får säga det han inte fick säga tidigare, eller som ingen lyssnade till. Han får beskriva den mobbningssituation som han utsatts för, där brist på respekt och dåligt ledarskap fått råda. Jag är glad att Knut skrev denna bok, för den beskriver hur en skola inte ska fungera och hur vilsna många är i skolans värld.

Dessvärre verkar det vara så att Knut var före sin tid när han pratade om kunskap. Skolan var inte redo att släppa det relativa tänkandet och Knut fick betala ett högt personligt pris för detta. Förhoppningsvis är Knut idag nöjd med att dagens skola börjar glida mot den skola som Knut redan i slutet av 70-talet pratade om.

Jag känner igen mig själv i den beskrivning som Knut gör i sin bok, främst från min tid som lärare. Hade själv en rektor som var en blandning mellan rektor A och rektor C. Beskrivningen passar säkert in på den skolvardag som finns runt om i landet, det är jag ganska säker på. Tack för idag, slut för idag av Knut Lindelöf är verkligen en bok jag rekommenderar. Läs den!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste jobb!

Annonser

6 kommentarer

  1. Fick boken idag. Börjar läsa NU !


  2. Har läst boken jag med, så tänkvärd! Är lärare i Götaland idag, men uppvuxen i Jordbro och sitter också med i ledningsgruppen på den skola jag arbetar på. Och jag erkänner att jag ofta tänker tankar som hur budgetstyrt allt är och hur det pedagogiska ”förglöms” samt hur underordnade resultaten de facto är förutom då de ska in i en s.k. kvalitetsredovisning. Allt är nästan uteslutande ekonomi och därmed påverkas också undervisningen. Jag gillar Knut, blir förbannad då jag läser hur han behandlas! Visst, det finns säkert två sidor av myntet, men oavsett det så blir han fruktansvärt illa behandlad och jag är glad att han kom sig för att skriva boken för både oss läsare men kanske också för sig själv i terapeutiskt syfte för att han inte blev lyssnad på och för att många valde att misstolka mycket av det han gjorde. Tack Knut för att du gav oss boken ”Tack för idag, slut för idag”, den fick mig att tänka till ännu en gång! Och Johan, jag har hört hur Vikingaskolan har förändrats – så kul! Tror faktiskt att representanter från vårt geografiska områdeskola har varit på studiebesök hos er, men tyvärr visste jag inte om det förrän efteråt och jag var inte heller medbjuden. Jag hade gärna kommit dit och hört och sett allt med egna ögon, för som f.d. Haningebo blir jag stolt över att höra att det mesta går att vända till något positivt om man bara vill – så grattis! PS: Jag undrar om du är den Johan C.S. nämnde för mig, han är min gamla mellanstadielärare från J!


  3. Hej Lotten!

    Tack för dina varma ord, de glädjer mig verkligen.

    Jag är den Johan som har jobbat på Jordbromalmsskolan i 9 år och som CS säkert har nämnt.

    Det är verkligen trist att fokus inte ligger på pedagogik, utan på ekonomi. Jag är riktigt trött på det, även om givetvis ekonomi också är viktigt. Det stämmer att vi har haft studiebesök från götaland, från Borås tror jag bestämt att det var. Du är välkommen till Vikingaskolan när som helst.

    För övrigt har Vikingaskolans resultat ökat något enormt sedan förra året. Exempelvis har andelen elever i årskurs 3 som har nått alla målen i svenska ökat från 45% till 85%. Det är inte dåligt.

    Bra att du gillar min blogg, sprid den gärna till dina kollegor och kommentera den gärna.

    Johan


  4. Hej Johan!

    Vårt gäng kom nog från Linköping by the way… 🙂

    Har jag vägarna förbi kommer jag gärna till Vikingaskolan! Jag hör av mig… skulle hemskt gärna vilja besöka min gamla lärare också, så vem vet om och när jag kan ta mig tid! CS lär ju gå i pension om inte alltför många år, så jag måste nog skynda mig! 😉

    Kul att elevernas resultat ökat så otroligt mycket, var stolt!

    Jag lovar att fortsätta läsa din blogg och rekommendera den!

    /Lotten


  5. Hej Lotten!

    Vi har haft många studiebesök på Vikingaskolan. Anledningen är att förvaltningen vill visa upp Vikingaskolan för att vi har en tydlig pedagogisk idé med vårt ledarskap. Jag kommer väl ihåg gänget från Lindköping.

    Du är välkommen när som helst, men hör av dig i god tid innan.

    Ha det!

    Johan


  6. Jag slutade också min kommunala tjänst vid samma ålder, men 2010, som Knut Lindelöf. Jag känner igen motsättningarna i min roll som socialsekreterare i Angered,Göteborg, min roll som informationsassistent (sparkades snett nedåt 1990…) En sak jag noterade under läsningen av boken är att Kafka inte är nämnd.
    Kanske hade jag aldrig stått ut utan att ha läst t.ex. Amerika redan som tonåring…



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s