h1

Valet: Skolan i fokus 1

09 augusti 2010

Nu börjar man märka att valet närmar sig. Kampanjer runt om på stan, partiledare håller tal, möten, debatter på tv och radio. Och debattinlägg på Dagens Nyheter. Vänsterpartiets Lars Ohly och Rossana Dinamarca skriver på DN-debatt,  Söndagen 8/8, att ”Skolan är en sedelpress för aggressiva aktiebolag”. De tycker att det är dags att stoppa aktiebolag som tar ut stora vinster från friskolor. Ohly och Dinamarca menar:

  • Skolan har blivit en industri där aktiebolag berikar sig på elevernas och lärarnas bekostnad: större klasser, färre antal lärare och färre andel utbildade lärare.
  • Varje år går flera hundra miljoner kronor i vinst till aktiebolagen som bedriver friskolor, pengar som skulle kunna användas till att stärka elever som har problem med att läsa, skriva och räkna.
  • Utländska bolag köper upp mindre skolor i Sverige.
  • De övriga nordiska länderna har inte dessa problem, eftersom man vidtagit olika åtgärder som omöjliggör vinstuttag i samma omfattning som i Sverige.

Lars Ohly och Rossana Dinamarca anser att det är dags att på allvar ta tag i dessa frågor och föreslår:

  1. Tillsätt en utredning med uppdrag att lägga förslag på hur de offentliga bidragen till fristående skolor inte ska kunna utbetalas som vinster till ägarna.
  2. Inför ett system för att fördela pengarna till skolor som tar hänsyn till elevernas behov.
  3. Inför en särskild avgift för Skolinspektionens prövning (för att begränsa antalet ansökningar).

Med hjälp dessa punkter vill Vänsterpartiet komma till rätta med dräneringen av skattemedel. Ohly och Dinamarca skriver: ”Vänsterpartiets mål är att bygga världens bästa välfärd utan privata vinster”.

Detta är givetvis ett ideologiskt ställningstagande. Men jag vill påminna om boken Privatiseringens pris av Klas Rönnbäck (se tidigare blogginlägg). Rönnbäck har gått igenom en väldigt stor del av den offentliga sektor som har privatiserats eller lagts på entreprenad. Oerhört stora kvalitetsförsämringar, höjda kostnader (för skattebetalarna), sämre anställningsvillkor och stora vinster för de privata företagen. Det är också ett ideologiskt ställningstagande att till varje pris sälja ut den offentliga sektorn, t.ex. har regeringen tagit bort regleringen för bilprovningen, detta trots att alla som uttalat sig tror på ökat pris och sämre kvalitet. Men av ideologiska skäl ska det säljas ut.

Jag tror inte att man kan ta bort möjligheten till vinst för privata företag inom den offentliga sektorn. Många människors drivkraft är pengar, det har historien visat och det ska vi inte sticka under stol med. Vi ska inte heller sticka under stol med att många av dessa människor, som gillar att tjäna pengar, är duktiga entreprenörer. Vi ska inte heller sticka under stol med att den kommunala skolan allt för ofta är både dålig och tråkig. Det finns så att säga ett naturligt utrymme att tjäna pengar på den dåliga kommunala skolan. Däremot håller jag fullständigt med Ohly och Dinamarca att det får vara nog nu. Dags att reglera inte bara friskolorna, utan hela den offentliga sektorn, så att kvalitet och goda resultat redovisas och därefter vinst. Pengar ska återinvesteras i verksamheten. Skattemedel ska inte komma ett gäng kapitalister till godo, utan gå till eleverna på skolan. Skattemedel ska inte gå till att bygga upp privata skolkoncerner, som ser hela Europa som sin kommande marknad.

Annonser

3 kommentarer

  1. Vänsterpartiet har lyckats hitta ett intressant problem och det berikar debatten men jag tycker dock att det ändå återigen blir ett bevis på att vänsterpartiet inte kan komma med några realistiska förslag. Det är den urusla uppföljningen av skolan som är själva grundproblemet och friskolereformen bör bromsas tills vi har ett skolverk/skolinspektion som klarar av ett utökat uppdrag. Alliansen borde inse att det här problemet gör att de måste ta till krafttag!


  2. Håller med 100%. Det är den urusla uppföljningen av allt när det gäller skolan och hela den offentliga sektorn.


  3. Tänk om vi kunde få en skolpolitik som tog små steg baserat på evidensbaserade förslag och förankring i gedigen lärarerfarenhet. Jag hoppas att det är OK med en länk till en artikel som jag tyckte kändes intressant om just detta. Det absolut viktigaste området för förbättring är kunskapsuppbyggnaden (lärarutbildning, forskning, skolverk) och de små stegen skulle förstås innebära att dessa tre områden också reformerades i långsam takt. Är det något som kan räcka? Var ser vi tendenserna till att vilja reformera över huvud taget?

    http://www.newsmill.se/artikel/2010/08/10/skolpolitikens-dagsl-ndor-och-myror/



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s