h1

Tillbaka efter ”sommarlov”

13 augusti 2010

Nu har jag jobbat en vecka, även om det varit lite till och från på jobbet. En del jobb hemifrån och lite lugnt tempo innan lärare och elever kommer. Just nu håller jag på att lägga schema. Vi har anställt en ny musiklärare, som gärna vill jobba tematiskt, helst i nära samarbete med klasslärarna. Det innebär att vi behöver periodisera musikundervisningen, vilket i sin tur innebär att lärarna behöver ett schema för musikperioden och ett för den period utan musik. Upptäckte att det passade bra att under musikperioden inte ha SO och NO, men då behöver dessa ämnens tid räknas om så att de får den tid som timplanen säger. Lite pyssel, men det kommer att bli riktigt bra.

Det finns mycket att göra i skolans värld, det upptäcker jag ständigt. Något som jag kommer att driva under detta år är att de barn som är på fritids hela sommaren (ja det finns flera sådana barn) och är på fritids under alla lov (ofta samma barn) ska få roliga aktiviteter och extragod mat. Under denna heta sommar, framförallt i juni, har barnen inte fått bada eller hitta på något extra. De har hängt på den varma skolgården. Bara tanken gör mig matt. En konstruktiv fritidsledare tog fram vattenslangen vid några tillfällen. Jag tror bestämt att jag och Anna (rektor) får vara med och planera sommaren till nästa år, så att dessa ungar får sticka ut och göra lite roliga saker, t.ex. åka till Tom Titts eller ha vattenkrig på skolgården. Klart man kan ställa krav på personalen, men de måste få lite friare tyglar och det är faktiskt skolledningens ansvar, så det får jag ta på mig. Det är mitt ansvar att se till att det blir bättre.

En annan sak är maten. De barn som går på fritids på klämdagar, lov och under hela sommaren får ofta äta sämre mat än vanligt. Det blir rester eller enkel mat (typ blodpudding). Klart att inte Vikingaskolans matsalspersonal gör detta av ondo, men det måste vara ett tankefel. Klart att dessa ungar, som ofta inte har det förspänt i livet, ska få ”special treatment” under den tid där de flesta andra är lediga. Men åter igen, detta är en ledningsfråga, som jag får ta på mig att se till att ändra.

Jag, Anna (rektor) och Michael (intendenten) är ett dreamteam. Vi har en vision, vi tycker om varandra och vi  jobbar bra ihop. Och i vi har KUL ihop.  Vi vill att Vikingaskolan ska bli en av de bästa skolorna i hela mellansverige inom fem år. Vi har underbara elever, men de behöver mycket stöd. Vi har bra lärare, även om det finns en hel del utvecklingsområden. Vi har många utvecklingsområden, så det gäller att inte sitta på sitt kontor och rulla tummarna. Nu börjar snart skolan, med först lärare och sedan elever. Då blir det åka av och jag och Anna ska ta ansvar för Vikingaskolan. Det kan jag lova!

För övrigt anser jag att läraryrket är Sveriges viktigaste jobb!

2 kommentarer

  1. Tack Johan!!!
    För att du upptäckt och förstår dilemmat för de fritidsbarn som ofta kommer i kläm på lov och studiedagar! Dom får en ganska inskränkt värld/område att tillbringa fritiden i och dessutom med personal som inte känner dom. För att inte tala om att vara blandade 5-11 åringar i en total röra!
    Själv är jag ju lite våghalsig…säger andra 🙂 och sätter lusten och roligheterna före säkerheten. Men jag har också sommarsemester!
    Men jag tror att om vi gemensamt ser över hur elever på Vi-skolan kan ha det lite roligare på loven så kommer det gå jättebra! För ”bromsen” för bad od. beror ofta på oklara ansvarsfrågor och osäkerhet etc. Och då måste man förstå att fritidspersonalen blir osäker, med lite pepping och samförstånd i ansvarsfrågor kommer det gå jättebra!
    Ser framåt med glädje och tillförsikt för en bra fritidsverksamhet 🙂
    MVH Ann Markov, fritidspedagog Vikingaskolan.
    PS. Johan…det jobbar inte några fritids-”ledare” på skolan…:) DS.


  2. Hej Ann!
    Sorry med formuleringen, men eftersom de som jobbade var obehöriga och vikarier så valde jag att använda ordet fritidsledare. Så enkelt är det.

    Jag ser detta som ett ”ledningsproblem”, som personalen verkligen inte är ansvarig för. Jag vet att de som jobbar på fritids gör sitt bästa och jobbar på, men det är svårt att vet vad man har för befogenheter och hur säkerhetsansvaret ser ut (som du beskriver). Mitt mål till nästa sommar är att vi gemensamt planerar det hela så att det blir jättebra. När det gäller lov och klämdagar ska jag driva fråga, givetvis i dialog med er fritidspedagoger.

    Johan



Kommentera

