h1

Ny blogg

28 augusti 2010

Nu har det äntligen hänt! Det jag och säker många med mig väntat på. Haninge kommuns skolchef Mats Öhlin har börjat blogga. Men vad är det för speciellt med det då kanske en del frågar sig. Inget särskilt speciellt, men mycket bra att den person som faktiskt leder utvecklingen i den kommun som driver skolutveckling framför sig i hela landet uttalar sig.

Jag vet av egen erfarenhet, eftersom jag talat med Mats Öhlin flera gånger, att han har många tankar och argument som behöver komma ut. Jag välkomnar honom i debatten. Kanske inte Mats Öhlin anser sig dela mina åsikter så ofta, men jag delar oftast hans åsikter. Två olika perspektiv!

Enligt mig har i alla fall Mats Öhlin ett fokus på kunskap och uppföljning av resultat som jag delar fullt ut. Han har också en tro på att den gode läraren kan göra skillnad, en inställning som jag verkligen delar. Jag har i flera tidigare blogginlägg hyllat Mats Öhlin och menat att han borde bli chef för Skolverket – då skulle det bli åka av. Givetvis vill jag inte detta av egoistiska skäl, jag vill ha kvar Mats Öhlin i Haninge. Men jag tror att skolan i Sverige skulle må bra av att Skolverket fick Mats Öhlin som generaldirektör.

Om nu inte Björklund lägger ner Skolverket (om alliansen vinner valet).

Läs Mats Öhlins blogg!

För övrigt anser jag att läraryrket är samhällets viktigaste jobb!

6 kommentarer

  1. Johan!
    Jag håller helt med dig, iallafall om detta.


  2. Nu kan man börja följa ännu en vettig skolblogg, förutom Johan Kants. Instämmer i att Öhlin skulle bli en utmärkt GD på Skolverket.
    Tyvärr hörde och träffade jag nissen från Värmland som ledde Skolverket alltför länge, Mats Ekholm… Vilken tomte! Det är ju skandal att såna har har fått styra Skolsverige – och samtidigt är det väldigt sorgligt att skolan letts av antiintellektuella skogstomtar. Priset betalas av våra barn nu…


  3. Kul att du kommenterar Pia, bra!

    Miroslav – tack för supporten. Glädjer mig att jag kan få medhåll, det har varit svårt emellanåt.

    Till er båda: Sprid gärna min blogg till alla ni känner som är intresserade av skolfrågor.


    • Jag följer din blogg. Det är en favorit. mvh Odd NO/Tekniklärare


  4. Hej Odd!
    Det glädjer mig att du gillar min blogg. Sprid den gärna till dina kollegor och människor som är intresserade av skolfrågor.

    Allt gott!!

    Johan


    • Jag har lagt ut den i Facebook, så nu blir den känd i Varberg och Falkenberg. Ha det bra! Odd



Kommentera

